محسنی بندپی:

گرایش کودکان به مصرف موادمخدر شتاب گرفته است/ کاهش سن و زنانه شدن اعتیاد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان گرایش زنان و کودکان به مصرف مواد مخدر روندی پر شتاب را پشت سر می‌گذارد و در واقع سن اعتیاد زنان رو به کاهش است.

گرایش کودکان به مصرف موادمخدر شتاب گرفته است/ کاهش سن و زنانه شدن اعتیادبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، در همایشی که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر روند رشد مصرف مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان علی‌رغم میزان مصرف مخدر سنتی تریاک به عنوان نخستین ماده مصرفی معتادان کشور، نگران کننده است.

وی افزود:گرایش کودکان و زنان به مصرف مواد مخدر و اعتیاد و افزایش تعداد آن‌ها موضوعی است که نیازمند اجرای برنامه های پیشگیری محور و اجتماع محور بیشتری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مصرف چندگانه مواد مخدر در میان معتادان کشور، به ویژه مصرف کنندگانی که از اعتیاد آن ها سال ها می گذرد، مسأله دیگری است که با رشد قابل توجه و نگران کننده ای همراه است.

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: بر اساس انجام یک شیوع شناسی در حوزه اعتیاد، در حال حاضر بیش از 4.5 درصد افراد 15 تا 64 ساله مبتلا به معضل مصرف مواد مخدر هستند.

وی ادامه داد: امروزه با ایجاد تغییر و تحولات در ساختار، فرهنگ و سبک زندگی جوامع و همچنین استفاده غیرمجاز افراد از فضای مجازی، شاهد رشد معضلات و آسیب‌های اجتماعی هستیم.

محسنی بندپی افزود: رشد و تنوع آسیب‌های اجتماعی تنها مختص به کشور ایران نیست و معضلاتی چون اعتیاد در بسیاری از جوامع پیشرفته حتی در کشورهایی که جهان سوم نیستند نیز در حال افزایش است.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طلاق، حاشیه نشینی، افزایش قابل توجه تعداد کودکان کار و خیابان، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، همه و همه محصول معضل اعتیاد هستند و می توان گفت که تمام جرایم بزرگ و کوچک و گرایش افراد به بزهکاری در نتیجه گسترش معضل اعتیاد اتفاق می افتد.

روند پرشتاب گرایش زنان و کودکان به مصرف مواد مخدر

محسنی بندپی تاکید کرد: بر اساس آمارهای موجود، میزان گرایش زنان و کودکان به مصرف مواد مخدر روندی پر شتاب را پشت سر می‌گذارد و در واقع سن اعتیاد زنان رو به کاهش بوده و این مسأله یک هشدار جدی است.

اظهار داشت: در حال حاضر سازمان بهزیستی کار خود را با 22 هزار کارشناس زبده در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد دنبال می کند و این کارشناسان با نگاه پیشگیرانه و اجتماع محور فعالیت خود را در این حوزه ادامه می دهند.

 وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد نیز به عنوان شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی، نقش قابل توجهی را در کاهش آسیب های اجتماعی ایفا می کنند. باید بپذیریم که اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی تنها با رویکرد گفتمان اجتماعی و اجتماع مدارانه قابل حل است و معضلات اجتماعی با مشارکت اجتماعی مردم در قالب سازمان های مردم نهاد کاهش می یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: متاسفانه یافته های علمی ما هنوز به صورت جدی در حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی مورد استفاده قرار نمی گیرد و از سویی دانشجویان و افرادی هم که در رشته های مرتبط در این حوزه تحصیل می کنند نیز به صورت مستقیم خود را در بطن آسیب قرار نمی دهند. بیشتر افراد برای ارتقای خود و کسب مدرک در این زمینه ورود می کنند.

محسنی بندپی یادآور شد: برای رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی با نگاه علمی، باید یک پیوند اساسی میان دانشگاه و اجتماع ایجاد شود، زیرا معضلی چون اعتیاد یک معضل اجتماعی به شمار می رود.

وی اظهار داشت: توجه به نقش مهم و تاثیرگذار پیشگیری، امری مهم است و اگر به نقش فعالیت های پیشگیری مدارانه اهمیت داده شود، می توان به مصون سازی تمام فضاهای اجتماعی امیدوار بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: بهزیستی با 5 هزار تیم فعال با رویکرد اجتماع محور و ارائه خدمات تسهیل گری با حضور افرادی در قالب تسهیل گران اجتماعی، ارائه کتابچه، بروشور و همچنین ارائه الگوهای پیشگیرانه برای گروه های پرخطر مثل سربازان و کودکان، اجرای طرح های پیشگیری به صورت خانه به خانه در صدد کاهش و رفع آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد است.

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مراکز TC که در رابطه با حل معضل اعتیاد با رویکرد اجتماع محور فعالیت می کنند، نسبت به کمپ های ترک اعتیاد، مراکز اقامتی، مراکز ارائه خدمات سرپایی، مراکز به مراتب موفق تری هستند و این موفقیت به شیوه درمانی متفاوت یعنی درمان اجتماع محور مربوط است.

وی افزود: بهزیستی نسبت به احیای دوباره مراکز TC که با مداخله به هنگام و رویکردی اجتماعی و علمی فعالیت می کنند و در 10 سال گذشته به فراموشی سپرده شده بودند، اقدام کرد و خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی در این مراکز در خصوص حل معضل اعتیاد به دست آمده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با افزایش چشمگیر درصد زنان مصرف کننده، بهزیستی طی جلسات مستمر با قوه قضاییه به این نتیجه رسید که به معتادان باید با دیدی بیمارگونه نگریست و از نگاه مجرم گونه به آن ها پرهیز کرد.

محسنی بندپی ادامه داد:در حال حاضر طرح اجتماع محور با هدف درمان معتادان متجاهر و سخت در دسترس اجرا می شود و نتایج قابل قبولی در بر داشته است و این طرح هم اکنون به صورت پایلوت در 6 استان کشور اجرا می شود.

وی گفت: در اجرای طرح اجتماع محور، یک تیم غربالگری متشکل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و نیروی انتظامی حضور دارند و همچنین در هر یک از این تیم ها روان‌شناس، جامعه شناس، مددکار اجتماعی، روانپزشک و پزشک روند درمانی فرد معتاد را رصد و پیگیری می کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قانون برنامه ششم، برنامه ای جامع است و با نظر صاحب نظران، شرایطی را فراهم کرد تا سازمان بهزیستی بتواند ضعف موجود در سیاست گذاری ها و برنامه های اجرایی مربوط به فعالیت های جزیره ای و محدود را جبران کند.

محسنی بندپی افزود: ضعف های موجود در سیاست گذاری حل آسیب‌های اجتماعی با تشکیل یک کارگروه، به ریاست رئیس جمهور، شناسایی و وظیفه دستگاه های دارای مسئولیت مشخص شد که بر اساس آن، پایش و حمایت های روانی افراد بهبود یافته باید برای ثبات پاکی فرد دنبال شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار