آبگيری سد هراز منوط به سامان‌دهی مرکز زباله آمل

مخاطرات زيست محيطی محل دفن زباله آمل، خط قرمز بهره‌برداری از سد هراز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران کيفيت آب شرب و مخاطرات زيست محيطی را خط قرمز وزارت نيرو دانست و گفت: آبگيری سد هراز منوط به سامان دهی مرکز دفن زباله آمل و پاکسازی حوضه آبريز است.

محمد حاج‌ رسولی‌ها در پاسخ به ابهامات موجود مرکز دفن زباله بالا دست سد هراز، گفت: مرکز دفن زباله آمل در حوضه آبريز سد قرار دارد و نه تنها در وضعيت فعلی بلکه پس از آبگيری نيز درون درياچه سد قرار نمی‌گيرد.

وی با تاکيد بر اينکه وجود مرکز دفن زباله در حوضه آبريز از حساسيت توجه به آن نمی‌کاهد، يادآور شد: بر اساس مجوز سال 90 سازمان محيط زيست بايستی دو سال قبل از بهره‌برداری، وضعيت اين مرکز مشخص و امور مربوط به سامان دهی و انتقال آن پيش از آبگيری صورت بگيرد.

حاج‌ رسولی‌ها با تاکيد بر اينکه سد هراز به دليل مسائل اعتباری و مالی زودتر از سه يا چهار سال آينده به بهره‌برداری نخواهد رسيد، يادآور شد:‌ از دی ماه سال گذشته به منظور بررسی وضعيت آلاينده‌های حوضه پيرامون سد، مشاوری از سوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران تعيين شد تا به بررسی اثرات منابع آلاينده بر کيفيت آب رودخانه، تعيين ايستگاه اندازه‌گيری آنلاين کيفيت مخزن، ارائه برنامه جامع و عملياتی در جهت سامان دهی مرکز دپوی زباله بپردازد.

مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران با اشاره به اينکه جانمايی محل جديد دپوی زباله‌های آمل بر عهده شهرداری و محيط زيست است، افزود:‌ نحوه حفاظت، کنترل و پاکسازی آلاينده‌های حوضه آبريز سد در شرح خدمات مشاور گنجانده شده است که دی‌ماه امسال پس از تاييد سازمان محيط زيست عمليات اجرايی آن نيز آغاز خواهد شد.

وی با تاکيد بر اينکه قبل از آبگيری سد هراز طرح‌های ضروری به منظور پاکسازی حوضه صورت خواهد گرفت، گفت:‌ يکی از موضوعات مهمی که از سوی مشاور در حال بررسی است ساماندهی شيرابه‌های مرکز دفن زباله است، تا با استفاده از شيوه‌های نوين موجود در دنيا از نفوذ اين شيرابه‌ها به داخل رودخانه جلوگيری شود.

انتهای پیام/ک

مخاطرات زيست محيطی خط قرمز بهره‌برداری از سد هراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.