مقام آلمانی: پهپادهای حامل «بمب کثیف» تهدید تروریستی آینده هستند

یک مقام اطلاعاتی آلمانی گفت احتمالا پهپادها در آینده با حمل بمب‌های کثیف تهدیدهای تروریستی جدیدی باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، یک مقام ارشد اطلاعات آلمان هفته گذشته گفت تروریست‌های داعش پیشتر در حملات خود بمب‌های دست ساز را به پهپادهای تجاری و در دسترس عموم متصل کرده اند، اما به نظر می‌رسد تهدید تروریستی آینده، انجام حملات با استفاده بمب‌های کثیف متصل به این وسایل ارزان‌بها باشد.

فریدریش گرومس – مسئول بخش تروریسم بین‌المللی و جنایات سازمان یافته در آژانس اطلاعات فدرال آلمان – در حاشیه نشست اطلاعات و امنیت ملی در واشنگتن گفت پهپادهایی که به طور جهانی در دسترس عموم قرار دارند می‌توانند «دستگاه‌های انفجاری کثیف را حمل و رها کنند.»

وی گفت: «حتی در صورتی که تنها عده اندکی در این حملات قربانی شوند، باز هم ایده تروریسم بر قوت خود باقی است.»

بمب‌های کثیف، نوعی از تسلیحات انفجاری هستند که در آن برای انتشار مواد پرتوزا و آلوده کردن محیط از یک انفجار غیرهسته‌ای استفاده می‌شود. بمب‌های کثیف که از مواد انفجاری معمول و مواد رادیواکتیو تشکیل می‌شوند، با عنوان «دستگاه‌های پراکندگی رادیولوژیک» نیز شناخته می‌شوند.

بسیاری از این بمب‌ها تشعشع کافی برای کشتن افراد و ایجاد بیماری‌های شدید در آن‌ها را انتشار نمی‌دهند و مواد انفجاری معمول در آن‌ها می‌تواند بیش از بخش رادیواکتیو خطرآفرین باشد.

با این حال، بسته به شرایط، انفجار بمب‌های کثیف می‌تواند موجب ترس و وحشت شده، موجب آلایندگی شود و نیاز به پاکسازی‌های پرهزینه داشته باشد. ارائه اطلاعات به طور دقیق و سریع به مردم می‌تواند مانع از ایجاد ترس و وحشتی باشد که تروریست‌ها در پی آن هستند.

پهپادها جای خود را در آنچه «نیروی هوایی داعش» خوانده می‌شود، باز کرده اند. داعش در ماه ژانویه سال جاری میلادی، ویدیویی منتشر کرد که در آن یک پهپاد، بمب دست‌سازی را بر گروهی از غیرنظامیان پرتاب می‌کرد. به باور بریجیت جانسون – تحلیلگر مسائل تروریسم -- «انفجارها از طریق این حملات با انفجار نارنجک برابری می‌کند و در صورتی که به طور مستقیم علیه افراد استفاده شود، می‌تواند موجب وارد شدن جراحاتی شود. اما انجام این نوع حملات در برابر تانک‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد.»

وی توضیح داد هنگامی که این وسیله انفجاری رها شود، گروه تروریستی منتظر وسایل نقلیه و نخستین افرادی خواهد شد که به این حادثه عکس‌العمل نشان می‌دهند؛ سپس، خودرویی انتحاری را به عنوان بخش تکمیلی حملات خود وارد صحنه حادثه خواهد کرد.

کریس روسو – تحلیلگر کانادایی مسائل مبارزه با تروریسم – نیز در این‌باره گفت: «استفاده تاکتیکی از پهپادها تاکنون از خاورمیانه و مناطق شمال آفریقا به کشورهای دیگر سرایت نکرده است. اما پرسش اینجا است که چه هنگام استفاده از این وسایل برای انجام حملات در مناطق دیگر عملی خواهد شد.»

انتهای پیام/

پهپادهای حامل «بمب کثیف» تهدید تروریستی آینده هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار