تالاب میانگران ایذه در حصار آتش

رییس اداره محیط زیست ایذه از وقوع آتش سوزی در نیزارهای تالاب میانگران این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عباس سلطانی، رییس اداره محیط زیست ایذه در خصوص این خبر گفت: حوالی ساعت 15:40 دقیقه در محدوده تالاب میانگران شاهد وقوع آتش سوزی در سطح نیزارهای تالاب بودیم.

وی بیان داشت: آتش سوزی در محلی رخ داده که جاده دسترسی ندارد ولی نیروهای ما برای مهار آتش به این منطقه اعزام شده اند.

سلطانی با اشاره به مصوبه 2 سال گذشته برای حفظ تالاب میانگران افزود: مقرر شده بود اداره منابع طبیعی اطراف محدوده تالاب را یا به صورت خندق و یا خاکریز مشخص کند تادر صورتی که کشاورزان اطراف قصد آتش زدن باقی مانده کلش زمین خود را داشتند، آتش به تالاب سرایت نکند.

رییس اداره محیط زیست ایذه تصریح کرد: در آن سال فقط با گریدر خطی زدند که از سرایت آتش به محدوده تالاب جلوگیری شود، اما مشکل مالکیتی موجب توقف طرح شد،که قرار بر تشکیل کمیته ای برای رفع تشکیل شود،که آن هم بی نتیجه ماند.

این مقام مسئول اذعان داشت: با توجه به عدم اقدام لازم برای پیشگیری از آتش سوزی های پی در پی، منابع طبیعی قرار شد برای حفاظت، تالاب میانگران را به ما واگذار کند تا ما خود برای نگهداری ازاین عرصه طبیعی وارد عمل شویم، که دراین زمینه هم تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه علت آتش سوزی در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: با توجه به آتش سوزی های متعدد در چند روز گذشته، احتمال دخالت عوامل انسانی با هدف دخل و تصرف در عرصه این تالاب وجود دارد.

عباس سلطانی با بیان اینکه تالاب ها از جمله مولدترین محیط های طبیعی جهان هستند، اظهار داشت: این اکوسیستم ها گهواره های تنوع زیستی دنیا بوده که با فراهم ساختن آب و قابلیت زادآوری اولیه، نقش مهمی در بقای انواع گونه های گیاهان و جانوری وابسته به خود ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه غنی ترین و مهم ترین اکوسیستم دنیا تالاب ها هستند، بیان کرد: تالاب ها امنی برای زیست گونه های جانوری وگیاهی هستند و از انبوه گونه های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان حمایت می کنند به گونه ای که از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان، بیش از 40 درصد آن ها در آب های شیرین (تالاب ها) زندگی می کنند ضمن اینکه این پهنه های آبی ذخیره گاه بسیار مهمی از مواد ژنتیکی (وراثتی) گیاهی نیز محسوب می شوند.

تالاب‌میانگران در شمال شهرستان ایذه قرار دارد که در 3 سال اخیر افراد سودجو‌ برای تصرف بخش هایی از محدوده آن بارها ‌اقدام به ایجاد آتش سوزی در این تالاب کرده اند.

انتهای پیام/گ

محاصره تالاب میانگران ایذه در حصار آتش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار