استاندار لرستان:

لرستان به جمع استان های تولیدکننده برق پیوست/ اشتغال ۳۵۰۰ نفر در طرح های آزادراه و راه آهن لرستان

استاندار لرستان گفت: لرستان برای اولین بار در سال ۹۶ به جمع استان های تولیدکننده برق اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ هوشنگ بازوند با اشاره به طرح های افتتاح شده در لرستان از دهه فجر سال ۹۵ تا اواخر تیرماه امسال گفت: طی ۶ ماه گذشته ۱۱۲۸ طرح با حدود ۱۲۱۳ میلیارد تومان اعتبار در لرستان به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی سد بختیاری که از بلندترین سدهای بتنی آسیا به شمار می رود، سال ها به دلیل نبود منابع مالی متوقف شده بود؛ اخیرا کره جنوبی یک خط اعتباری با مبلغ ۶ میلیارد دلار برای ایران تعریف کرده که قرار است ۱۸ میلیارد دلار این مبلغ معادل ۷ هزار میلیارد تومان برای ساخت سد بختیاری اختصاص داده شود.

وی یکی از چالش های اساسی استان را نبود زیرساخت های لازم دانست و گفت: برای رفع این مشکل ابتدا طرح بهسازی فرودگاه خرم آباد در دستور کار قرار گرفت و حدود ۵۳ میلیارد تومان برای تطویل باند و افزایش مقاومت آن هزینه شد.

اشتغال ۳۵۰۰ نفر در طرح های آزادراه و راه آهن لرستان

استاندار لرستان با اشاره به اینکه فرودگاه خرم آباد در حال حاضر یکی از ۱۶ فرودگاه اول کشور است، عنوان کرد: شرایط برقراری پرواز حج در این فرودگاه فراهم است و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم این پرواز در سال های آتی صورت می گیرد.

بازوند از طرح آزادراه خرم آباد – اراک – بروجرد به عنوان یکی از طرح های زیرساختی اساسی در استان یاد کرد و بیان داشت: از سه سال پیش کار ساخت این طرح با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

وی به در دست ساخت بودن طرح راه آهن لرستان با طول ۱۱۴ کیلومتر اشاره کرد و افزود: در مجموع ۳۵۰۰ نفر در دو طرح راه آهن و آزادراه به صورت مستقیم و ۸ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند و اعتبار این دو طرح بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد تومان است.

۵۲۰ مگاوات برق در لرستان تولید می شود

استاندار لرستان به افتتاح طرح های حوزه نیرو در استان اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۲ حجم کل آب های جمع شده از طریق سدهای لرستان به ۳۰ میلیون مترمکعب نمی رسید که با افتتاح ۴ سد طی سال های اخیر میزان ذخیره آب به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

بازوند افزود: سد رودبار به تنهایی ۲۲۸ میلیون متر مکعب آب جمع آوری کرده و ۴۸۰ مگاوات برق تولید می کند.

وی با بیان اینکه استان لرستان برای اولین بار در سال ۹۶ به جمع استان های تولیدکننده برق اضافه شده است، عنوان کرد: تا قبل از امسال یک مگاوات برق در استان تولید نمی شد و سالانه حدود ۶۰۰ مگاوات برق در آن مصرف می شد ولی با ساخت چند نیروگاه کوچک در استان حدود ۵۲۰ مگاوات برق در آن تولید می شود.

۷ هزار میلیارد تومان برای ساخت سد بختیاری اختصاص می یابد

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در نیروگاه های استان برای ۳۵۵ نفر اشتغال دائم ایجاد شده است، اضافه کرد: سال گذشته نیروگاه هزار مگاواتی در لرستان کلنگ زنی شد که حجم سرمایه گذاری آن ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

بازوند از آغاز به کار ساخت سد تاج امیر دلفان و سد آبسرده بروجرد خبر داد و گفت: عملیات اجرایی سد بختیاری که از بلندترین سدهای بتنی آسیا به شمار می رود، سال ها به دلیل نبود منابع مالی متوقف شده بود؛ اخیرا کره جنوبی یک خط اعتباری با مبلغ ۶ میلیارد دلار برای ایران تعریف کرده که قرار است ۱٫۸ میلیارد دلار این مبلغ معادل ۷ هزار میلیارد تومان برای ساخت سد بختیاری اختصاص داده شود.

وی به گازرسانی به ۷۶۴ روستای استان در طول دولت یازدهم اشاره کرد و بیان داشت: امسال نیز گازرسانی به ۲۰۰ روستای استان در دستور کار قرار دارد که با اتمام این طرح ها تا پایان امسال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار لرستان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

استاندار لرستان در ادامه جذی سرمایه گذار را راه خروج استان از محرومیت دانست و گفت: مطالبه اصلی مردم لرستان اشتغال بوده و از آنجا که ساز و کار تولید و اشتغال سرمایه گذاری است باید برای ورود سرمایه گذار در لرستان فرش قرمز پهن کرد و موانع پیش روی آن را برداشت.

صادرات غیرنفتی لرستان در سال ۹۶ به ۳۰۰ میلیون دلار می رسد

بازوند وجود تنگ نظری ها را یکی از موانع سرمایه گذاری در استان دانست و گفت: سرمایه گذاران بومی نمی توانند به این عرصه ورود کنند زیرا با پدیده تنگ نظری مواجه‌اند لذا باید تنگ نظری و فرهنگ خود کوچک بینی در استان از بین رفته تا بتوان به توسعه دست یافت.

وی بر لزوم روی آوردن به صادرات غیرنفتی در لرستان تاکید کرد و گفت: صادرات غیرنفتی در استان طی سال ۹۲ حدود ۸۶ میلیون دلار بود که تا پایان سال ۹۵ به ۲۳۵ میلیون دلار با رشدی ۱۷۳ درصدی افزایش یافت.

استاندار لرستان میزان صادرات غیرنفتی لرستان طی چهار ماهه امسال را ۹۹ میلیون دلار دانست و افزود: قرار است میزان صادرات غیرنفتی استان تا پایان امسال به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

انتهای پیام /د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.