در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

درخواست یک شاعر از وزیر جدید ارشاد/ هنر دچار سیاسی‌کاری نشود

صابر قدیمی گفت: درخواستمان از وزیر ارشاد این است که کارهای مربوط به هنر را به دور از نگاه سیاسی در اختیار هنرمندان بگذارند.

صابر قدیمی شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص انتظارات اهالی قلم از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابراز خرسندی می‌کنم از اینکه سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شدند. در برخوردی که با وی داشتم فردی بسیار صمیمی و همراه با اهالی قلم بودند. امیدوارم در سمت وزارت هم همین طور باشند. وی گفت که هنرمند و هنر را در صدر می‌نشانند امیدوارم در این دوره این اتفاق بیفتد و کارهایی که به هنر مربوط می‌شود را در اختیار هنرمندان بگذارند و هنر دچار سیاسی‌کاری نشود.

وی افزود: افرادی که از هنر سررشته‌ای ندارند در جایگاهی قرار گرفته‌اند که جایگاه هنرمندان است. سامان دهی جشنواره‌های ملی- ادبی با حضور پررنگ شاعران و منتقدان، سامان دادن به انجمن‌های ادبی و کلاس‌های آموزشی، تسهیل در صدور مجوز چاپ کتاب و همچنین تعیین سازوکاری ادبی برای حل بحران کتاب از جمله کارهایی است که باید در حوزه ادبیات انجام شود. ما در حوزه کتاب با بحران مواجه هستیم. اکثر کتاب‌ها کیفیت خوبی ندارند از طرف دیگر کتاب‌های خوب در کنار وجود حجمی از کتاب‌های بد، دیده نمی‌شوند.

این شاعر با اشاره به اینکه ادبیات امروز نیازمند مدیریت است، اظهار داشت: برای حل بحران کتاب و آشتی مردم با مطالعه کتاب باید یک مدیریت قدرتمند در حوزه کتاب باید وجود داشته باشد. با اولویت دادن به مقوله نقد،  آثار ادبی توسط بزرگ‌ترهای این عرصه نقد شود. ما منتقد زیادی در این عرصه نداریم و آن‌هایی که هستند بنابر دلایلی از نقد فاصله گرفته‌اند به همین دلیل اوضاع ادبیات ما خوب نیست.

قدیمی ادامه داد: توجه به استان‌های مختلف و تمرکززدایی از تهران، برگزاری جشنواره‌های مختلف در استان‌های مختلف برای کشف استعدادها و ایجاد مراکز استعدادیابی از کارهای دیگری است که باید در حوزه ادبیات انجام شود. به شاعرانی که در استان‌های دیگر هستند کمک کنند. ضمن ارسال کتاب‌های ارزشمند و مرتبط برای شاعران استان‌ها،  از آن‌ها حمایت مالی و اعتباری شود. در سفرهایم، دوستان با استعدادی را در زمینه شعر ملاقات می‌کنم که به خاطر محدودیت امکانات نامشان خیلی سر زبان‌ها نیست و نیاز هست از آن‌ها حمایت شود.

وی با اشاره به انتظارات بخش موسیقی و ترانه از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در بحث مدیریت ترانه‌ها و صدور مجوز ترانه‌ها اتفاقات خوبی افتاده است. دوستان از زیرزمین به روی زمین آمدند و در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم است در زمینه موسیقی ارزش بیشتری بگذارد.

این شاعر تصریح کرد: اگر از موسیقی ما حمایت شود، این هنر بین‌المللی می‌شود. ما باید محلی برای اجرای موسیقی در شهرستان‌های مختلف با حداقل امکانات داشته باشیم. بحث دیگر معیشت هنرمندان است. متاسفانه بسیاری از هنرمندان مشکل معیشت دارند. در این دوره باید از اهالی هنر که در سختی زندگی می‌کنند، بیمه‌های درمانی و تامین اجتماعی آنها جدی‌تر دنبال شود. در یک رابطه برد-برد به جای حضور افرادی که سنخیتی با هنر ندارند از هنرمندان در تصمیم‌گیری‌های کلان و خرد  و در حوزه اجرا استفاده شود.

 

انتهای پیام/

نیازمند یک مدیریت قدرتمند برای آشتی مردم با کتاب هستیم

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار