در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بررسی پیشینه شعر علوی در ادبیات فارسی از زبان یک شاعر

رضا اسماعیلی گفت: شاعران مسلمان بسباری از تولد شعر فارسی تا امروز زبان به مدح حضرت علی (ع) گشوده‌اند.

بررسی پیشینه شعر علوی در ادبیات فارسی از زبان یک شاعررضا اسماعیلی شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص شعرهایی که برای غدیر سروده می‌شود، گفت: پیشینه شعر علوی به خصوص غدیریه سرایی در ادبیات فارسی به زمان رودکی برمی‌گردد. شاعران مسلمان زبان فارسی از تولد شعر فارسی تا امروز زبان به مدح مولای متقیان حضرت علی (ع ) گشودند و اشعار مانایی را خلق کردند. معروفی بلخی، رودکی را از محبان اهل بیت معرفی می‌کند. این شاعر می‌گوید در جهان از کسی پیروی نکن جز فرزندان حضرت فاطمه (س). منظور شاعر حضرت علی (ع) هم هست.

وی افزود: شاعران بسیاری بدون استثنا درباره حضرت علی (ع) شعر سرودند. فردوسی در اثرش به نام شاهنامه که شاهکار ادبی ماست، در مدح و منقبت پیامبر(ص ) و حضرت علی (ع ) شعر سروده است یا فرض کنید مولانا که مثنوی معنوی او را قرآن منظوم می‌دانند، سرشار از مضامین قرآنی و آیات و احادیث درباره حضرت علی (ع)  است. تا زمان فعلی خودمان که توسط نسل شاعران انقلاب اشعاری درباره حضرت علی سروده شده است.

این شاعر با اشاره به شعر سیدعلی موسوی گرمارودی در زمینه غدیر اظهار داشت:   این شاعر شعر بلند «در سایه سار نخل ولایت» را درباره فضایل و کرامات امام علی(ع) سرود. طاهره صفارزاده هم در این باره شعری سرود. جوان‌‌های دهه اول انقلاب نیز از جمله  سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور و سلمان هراتی با عشقی فراوان در مدح حضرت علی (ع ) اشعاری را سرودند. شاعران امروز نیز با همین معرفت و ارادتی که دارند در مسیر اهل بیت حرکت می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: در بین آثاری که امروزه درباره حضرت علی (ع ) و غدیر سروده می‌شود، آثار خوش مضمون، عمیق و فاخر فراوان دیده می‌شود. شاعران روزگار ما به دنبال کسب مضامینی چون عدالت علوی در اشعارشان هستند و سیمای حضرت علی (ع) را به بهترین وجه به تصویر می‌کشند.گاهی در این حوزه مضامین و محتوا دچار کژتابی اعتقادی و مضمونی می‌شود.گاهی حرف مستند زده نمی‌شود و در موارد اندکی از زبان حضرت علی (ع) مطالبی گفته می‌شود که با حقیقت زندگی آن حضرت فاصله دارد. اگر حرفی می‌زنیم مستند به گفته‌های عالمان معتبر و متن روایات و احادیث محکم مانند قرآن و صحیفه سجادیه باشد.

وی تصریح کرد: نباید با  گزافه، خرافه و دروغ در شعرهایی که برای حضرت علی (ع) می‌سراییم ذهن و زبان خواننده را منحرف کنیم. البته بیشتر آثار سروده شده در این حوزه قابل تأمل و فاخر هستند و  شاعران نسل امروز سعی می‌کنند با محبت و معرفت نسبت به دین در جهت شناخت بزرگان دین گام بردارند که این شناخت ارزنده است.

 

انتهای پیام/

اشعار سروده شده در مدح ائمه باید مستند به آیات و روایات باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار