سیگار و قلیان اساسی ترین عامل بیماری در کشور

رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمان گفت :مصرف سیگار و قلیان از اساسی ترین عوامل بیماری زا در کشور است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، اسکندری رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمان گفت : امروزه اساسی‌ترین مشکل کشور ما مصرف بیش از حد سیگار و قلیان است.

وی افزود : باید بدانیم که همه توتون‌های موجود در بازار سرطان‌زا هستند، ما همه آن‌ها را مورد آزمایش قرار داده‌ایم اما ناشناخته آن را مصرف می‌کنیم، هر وعده مصرف قلیان با 80 نخ سیگار برابری می‌کند که بسیار خطرناک است.
اسکندری گفت : دود قلیان به دلیل مرطوب بودن در ریه‌ها ته‌نشین شده و مشکلات زیادی از جمله سرطان ریه را در پی داشته و روی تنفس اثر مستقیم دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان افزود : اکثر کسانی که قلیان مصرف می‌کنند اعتقاد دارند که از تفریحات بی‌بهره‌اند، اما واقعیت این است که ما برای تفریحات خود برنامه نداریم که به سمت سیگار و قلیان می‌رویم.

اسکندری گفت: آموزش در زمینه خطرات مصرف سیگار و قلیان را در مدارس آغاز کرده‌ایم اما خانواده‌ها هم باید آموزش ببینند تا بتوانیم ناجی نسل آینده باشیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان از پایین آمدن سن بیماری‌های خطرناک در کشور ابراز نگرانی کرد و افزود : امروزه در کشور سن سکته‌های قلبی به زیر 30 رسیده که اغلب بدون علامت هستند و این تنها به تغذیه نامناسب بر می‌گردد.
اسکندری به اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر پرداخت و گفت : همه ما به برتری شیر مادر نسبت به شیر مصنوعی آگاه هستیم، اما برای آن آموزش ندیده‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان به طرح نظام سلامت اشاره کرد و افزود : در طرح نظام سلامت، تعداد درمانگاه‌های استان از 10 درمانگاه به 50 درمانگاه افزایش یافته و خدمات متفاوتی را برای همشهریان ارائه کرده‌ایم.

اسکندری به طرحی برای سلامتی آقایان اشاره کرد و گفت : در درمانگاه‌های سطح استان، طرح خطرسنجی آقایان اجرا می‌شود که سلامتی آقایان را کنترل می‌کند.

وی افزود: در این طرح بیماری آقایان در سال‌های آینده را برای آنان بازگو کرده تا پیشگیری کنند، این طرح، طرح بسیار خوبیست و می‌تواند مرگ‌های ناگهانی را کاهش دهد اما درباره آن به خوبی اطلاع‌رسانی نشده است .

اسکندری درباره خطر بالا رفتن سن ازدواج گفت: بالا رفتن سن ازدواج خطر بسیار بزرگی‌ است چراکه سن بالا داشتن فرزندان سالم را از والدین می‌گیرد.

انتهای پیام /ی

سیگار و قلیان اساسی ترین عامل سرطان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار