پایش سل و بروسلوز نزدیک به 400 رأس گاو در خوسف

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت:در 4 ماهه اول امسال تعداد 390 رأس گاو جهت شناسایی بیماری سل وبروسلوز ، مورد پایش قرار گرفتند.

دکتر محمودی زاوه سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ بیماری سل و بروسلوز را از مهم ترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: بهترین و موفق‌ترین روش‌های پیشگیری از سل گاوی رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله اعمال اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن تردد دام‌های پرخطر است.


وی افزود: با انجام تست فوق علاوه بر کنترل بیماری امکان شناسانی دام بیمار و حذف آن میسر می شود که این اقدام ضروری باعث پیشگیری از وقوع احتمالی بیماری در جمعیت دامی و انسانی خواهد شد .


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت: بیماری سل میان انسان و دام مشترک است و تشخيص بيماری از روی نشانه هاي بالينی در دام زنده مشكل است چون عمر اقتصادی دام نسبتاً كوتاه بوده و بيماری مزمن است در مواردی كه دام زنده بماند و پيشرفت بيماری محسوس باشد، نشانه هايي از قبيل لاغری، كاهش وزن، سرفه و كاهش مقدار شير ملاحظه می شود.


دکتر محمودی افزود:با توجه به مجهز نبودن اکثر گاو داری های صنعتی و روستایی به باکس مخصوص مقید کردن دام جهت انجام تست سل و بروسلوز ،کار برای همکاران فعال در این عرصه بسیار سخت و آسیب پذیر است.
انتهای پیام/ب


انجام مستمر پایش سل و بروسلوز توسط شبکه دامپزشکی در شهرستان خوسف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.