پایان فصل دوم مرمت خانه تاریخی کلانتری بسطاق

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از پایان عملیات مرمت خانه تاریخی کلانتری بسطاق خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ عرب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: با توجه به آسیب دیدگی شدید خانه تاریخی کلانتری بسطاق در ناحیه پشت بام، سبک سازی و بام سازی بنا در اولویت برنامه های مرمت بنا قرار گرفت و خاکبرداری و سبک سازی پشت بام به ارتفاع بیش از یک متر انجام شد که به دلیل عدم سبک سازی و انجام چندین مرحله اندود کاهگل، گنبد ها از روی بام قابل مشاهده نبود و پشت بام بنا بصورت کاملا تخت در آمده بود که با توجه به خیز زیادگنبد ها این موضوع نشان از وارد آمدن بار نسبتاً زیاد به عناصر باربر بنا داشت، پس از سبک سازی، پوشش مجدد قسمت های تخریب شده و آسیب دیده، دوغاب ریزی با ملات شن و گچ در دو مرحله، استحکام بخشی سقف، مرمت دیوارهای دور تا دور بنا، شیب بندی، قوره گل و اندود کاهگل در دولایه انجام شد.

وی افزود: مرمت بادگیر بنا و استحکام بخشی دیوارها و پوشش های ضعیف از دیگر برنامه های مرمتی بود که در مدت دو ماه با مشارکت مالک و با اعتبار 200 میلیون ریال انجام شد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: مرمت سردر ورودی و ترمیم و اجرای اندود فضاهای مسقف، کف سازی و از دیگر نیازهای مرمتی این بنای تاریخی ارزشمند می باشد که در صورت تأمین اعتبار در سنوات آینده انجام خواهد شد.

عرب افزود: در راستای حفظ میراث فرهنگی و حمایت از مالکان بناهای تاریخی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور جلب مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم نامه ای با مالکان بناهای تاریخی در شهرها و روستاها اقدام می نماید و با اختصاص اعتبارات ملی با مشارکت مردم، بناهای تاریخی حفظ، نگهداری ، مرمت و بازسازی و احیاء می شوند.

وی گفت: خانه كلانتر در داخل بافت تاریخی روستای بسطاق به سبك چهار صفه دارای ویژگی های معماری ایرانی منطبق بر شرایط ویژه اقلیمی منطقه است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان با بیان اینکه بنا شامل سردر ورودی، دالان، حیاط، ایوانها، مطبخ، اطاقهای متعدد و انبار است، افزود:محور اصلی بنا در جهت شمال غربی- جنوب شرقی قرار دارد كه از مركز حیاط می گذرد و چهار ایوان یا چهار صفه بنا در چهار ضلع حیاط واقع شده اند.

عرب با بیان اینکه طرح چهار صفه بنا مهمترین ویژگی این بنا است،گفت:این بنای تاریخی با شماره 29941 و در سال 89 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ب


مرمت خانه تاریخی کلانتری بسطاق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.