معاون وزیر جهاد عنوان کرد:

کاهش سطح جنگل‌ها نگران کننده است/ توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال تا پایان سال

جلالی گفت: بر اساس آخرین آمار فائو سالانه 230 میلیون هکتار از سطح جنگل‌های جهان در قرن بیست و یکم کاسته می شود.

کاهش سطح جنگل‌ نگران کننده است / مشارکت مردم امری مهم در مقابله با تهدیدات جنگلبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری در جشنواره روز ملی جنگلبان با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های جنگل‌زدایی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار فائو سالانه 230 میلیون هکتار از سطح جنگل‌های جهان در قرن بیست و یکم کاسته شد که با تلاش‌های صورت گرفته برای 80 میلیون هکتار تولید جنگل شد که این امر بیانگر کاهش سطح 150 میلیون هکتار است.

 به گفته وی بالا رفتن غلظت گازکربنیک ،‌ گرم شدن کره زمین و پدیده خطرناک تغییر اقلیم ناشی از کاهش سطح جنگل در جهان است.

 جلالی با اشاره به اینکه جنگل‌ها قوام‌بخش سه عنصر مهم آب، خاک و هوا هستند، گفت: این در حالی است که در صورت فقدان جنگل عناصر حیاتی زندگی بشر و موجودات زنده با مشکلات گسترده‌ای روبرو می‌شود.

 رئیس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه تعادل اکوسیستم‌ها ناشی از پایداری جنگل‌ها است عنوان کرد: البته موضوعاتی از قبیل تخریب و تصرف، قاچاق چوب، طرح‌های عمرانی معدنی، حضور بی‌رویه دام، زباله، توسعه شهرها ،‌ اطفاء حریق، فرسایش خاک، اختلاف اراضی از عوامل تخریب کننده منابع ملی به شمار می‌رود.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از 135 میلیون هکتار اراضی که 14.3 هکتار آن مربوط به جنگل است نقش مشارکت مردم برای مقابله با تهدیدات جنگل به یکی از راهبردهای اساسی برای تست این سرمایه عظیم به شمار می‌رود.

 وی با اشاره به اینکه جامه‌نگری در حوزه آبخیز از جمله راهبردهایی که باید مورد توجه قرار گیرد عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی در یک برنامه اساسی نیازهای جامع حوزه آبخیز و تعادل اکوسیستم را باید مورد توجه قرار دهند چرا که بسیاری از مشکلات ناشی از عدم جامع‌نگری است.

 به گفته جلالی در سال‌های 80 تا 95 حدود 1 میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک و تبدیل به گرد و غبار شدند.

 وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد پایداری جنگل تصریح کرد: بر این اساس از نیمه دوم سال 95 بحث توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال مطرح شد و بر اساس برنامه‌های تنظیم شده در سال 96 ،قراردادهای بهره‌بردای تا پایان سال خاتمه خواهد یافت چرا که این اقدام بی‌نظیر تاثیر بسزایی در تعادل بخشی جنگل‌های شمال دارد.

 انتهای پیام /

1 میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک و تبدیل به گرد و غبار شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار