باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نداشتن چارت تشکیلاتی، مهم‌ترین خلأ حرفه جنگلبانی/هر ۱۳ هزار هکتار تنها یک جنگلبان دارد

جنگلبانان نیروهایی هستند که به‌دور از هیاهو و جنجال در شرایط سخت وظیفه حفاظت از عرصه های طبیعی را به عهده دارند اما تلاش و زحمات آنها در کشور مغفول مانده زیرا فعالیت آنها به طور جامع، شناسایی نشده است.

تعداد جنگلبان در مقایسه با نرم جهانی فاصله معناداری داردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود چالش های اساسی در حوزه منابع طبیعی نظیر حریق، قاچاق چوب، تخریب ، تصرف و غیره ساختار تشکیلاتی جنگلبان تعریف نشده است.

براین اساس به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت حفاظت از عرصه های طبیعی از سوی جنگلبانان با خبر شویم:

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار داشت: مجموع مساحت  جنگلهای کشور در رویشگاه های هیرکانی، ارس باران، زاگرس، خلیج فارس عمان و تورانی حدود 14.3 میلیون هکتار است.

وی با اشاره به اینکه جنگل های زاگرس بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: مساحت جنگل های زاگرس 6 میلیون ، تورانی 4 میلیون ، خلیج فارس عمانی 2 میلیون و 100 هزار،هیرکانی 2 میلیون  و ارس باران 200 هزار هکتار است.

به گفته جلالی حدود 2 هزار نیروی محافظ جنگل به طور مستقیم گشت و مراقبت از جنگل ها را به عهده دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با نرم حفاظتی جنگلبانی با سایر کشورها  فاصله معناداری داریم، بیان کرد: در کشورهای اروپایی علاوه بر ابزار کافی برای مقابله با تخریب به ازای هر هکتار یک نفر محافظ دارند و این در حالی است که در کشور ما به ازای هر 13 هزار هکتار یک نفر محافظ است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: با وجود اهمیت موضوع و عنایت دولت و مجلس نسبت به برنامه زیست محیطی در برنامه ششم توسعه انتظار می رود که توجه ویژه ای به جنگل ها به عنوان حافظ آب و خاک، مقابله با آلاینده هوا و نگهبان طبیعت شود، چراکه زندگی انسان ها و موجودات زنده در ابعاد مختلف به جنگل گره خورده است.

وی با بیان اینکه جنگل ها و مراتع، زیربنای منابع حیاتی کشور هستند، تصریح کرد: پوشش جنگلی و فضای سبز و مراتع کشور قوام بخش عناصر حیاتی انسان و سایر موجودات زنده هستند.

ضرورت مشارکت جوامع محلی در بحث حفاظت از جنگل

ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: اگرچه سیاست سازمان در بحث حفاظت از جنگل مبنی برمشارکت مردم و جوامع محلی است، اما بخشی از کار مراقبت از جنگل و جلوگیری از دست اندازی به عرصه های طبیعی از سوی جنگلبان ها صورت می گیرد.

وی افزود: اگرچه اقداماتی نظیر پرداخت به موقع حقوق جنگلبان صورت گرفته، اما تعداد آنها نسبت به متعارف جهانی کم است.

به گفته مقدسی حفاظت مؤثر از منابع طبیعی تأثیر بسزایی در انفال متعلق به نسل های آینده دارد.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با انتقاد از اینکه با وضعیت مطلوب حفاظت فاصله داریم، تصریح کرد: براین اساس برای پرکردن این خلأ باید آموزش، مهارت و انگیزه جنگلبانان را افزایش دهیم.

محدودیت هایی در تعداد جنگلبانان داریم

قاسم سبز علی فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها، آبخیزداری و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از اینکه بر خلاف نُرم جهانی، محدودیت هایی در تعداد جنگلبان داریم، بیان کرد:  تمامی آحاد جامعه باید در کنار سازمان جنگل ها باشند تا توفیقی در حفظ منابع طبیعی داشته باشیم.

وی افزود: علی رغم اقدامات مختلف سازمان جنگل در حوزه های مرتع، جنگل، ریزگرد، تنفس جنگل و دریاچه ارومیه و... در مقایسه با سازمان محیط زیست ناشناخته است که به مناسبت روز جنگلبان در نظر داریم که ضمن قدردانی از محافظان جنگل، سازمان شناخته شود.

سبزعلی تصریح کرد: در حال حاضر در بحث ریزگردها، کاهش بارندگی و تخریب عرصه های مرتعی (که عامل انسانی به طور 100 درصد مقصر است) و عدم اجرای الگوی مناسب منابع طبیعی در کشور از علل عمده چالش کنونی منابع طبیعی به شمار می‌رود که با رسیدگی به این عوامل می توان آینده جنگل را تضمین  کرد.

لازم به ذکر است که  با توجه به اهمیت حفاظت از عرصه های طبیعی، سازمان جنگل ها به عنوان مدیریت و حفاظت بخش اعظمی از سرزمین ایران با هدف معرفی بیشتر حرفه جنگلبانی، فردا (دوشنبه 9 مرداد ماه) جشنواره جنگلبانی را برگزار خواهد کرد.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار