رئیس شبکه مستند سیما در اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند:

تلویزیون جایگاه اصلی مستند است/ معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره تلویزیونی مستند

آیین پایانی فصل نخست جشنواره تلویزیونی مستند و نشست خبری آغاز فصل جدید با حضور سلیم غفوری رئیس شبکه مستند برگزار شد.

نخستین جشنواره تلویزیونی مستند برگزیدگانش را شناختبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین پایانی فصل نخست جشنواره تلویزیونی مستند و نشست خبری آغاز فصل جدید با حضور سلیم غفوری رئیس شبکه مستند و مهدی میرتیموری دبیر جشنواره تلویزیونی مستند و فرهاد ورهرام (مستندساز پیشکسوت) در این شبکه برگزار شد.

غفوری مدیر شبکه مستند گفت: برگزاری جشنواره فیلم مستند، پیوند مستندسازان جوان با پیشکسوتان این حوزه است که حرف جدیدی برای گفتن و گام‌های بلندی برای شکوفایی این مسیر دارند.

وی افزود: در ابتدا شاهد چنین استقبالی از حضور مستتدسازان جوان از اقصی نقاط کشور نبودیم؛ اما رفته رفته مستندسازان مستعدی با ما همراه شدند و آثار خوبی را به جشنواره ارسال کردند که دلمان را گرم و پایمان را برای ادامه این مسیر راسخ‌تر کرد.

غفوری اضافه کرد: هدفمان از برگزاری این جشنواره شناسایی و حمایت از مستندسازان جوان، مستعد و متعهد، تولید آثار مستند بر مبنای تحولات داخلی و خارجی، ارتقای کیفی آثار مستند، تقویت جریان تولید فیلم مستند، برداشتن موانع تولید و توزیع فیلم مستند بود که خدا را شکر محقق شد و مستندسازان بسیاری را وارد این حوزه کردیم.

وی در ادامه اظهار داشت: این هنرمندان بنا به چرخه تعریف شده سینمای مستند، بجز جشنواره‌های داخلی و خارجی و اکران های محدود و مخاطبان خاص، هیچگونه امکانی برای عرضه کردن و دیده شدن آثارشان ندارند. آثاری که بعد از گذر از این چرخه اکران جشنواره‌ای به اجبار سر از آرشیوهای شخصی در می آورند. این پروسه ناقص و البته جبری موجب می شود که فیلمساز به علت عدم ارتباط تعاملی با مخاطب گسترده و دیده نشدن فیلمش توسط طیف وسیعی از سلایق، از ضعف ها، قوت ها و بازخوردهای اثرش بی اطلاع باشد.

غفوری در ادامه به فضاهای ایجاد شده اشاره کرد و گفت: بی شک شکل‌گیری مخاطب جدی و پیگیر، ایجاد فضای نقد و تحلیل، آشنایی و گسترش تئوری ها، تحلیل سینمای مستند و بالطبع پیشرفت و فراگیری این گونه مهم سینمایی در گرو به نمایش گذاشتن و دیده شدن فیلم‌های مستند به صورت ثابت و صد البته برای طیف وسیعی از مخاطب است. اگر فیلم‌های مستند به صورت ثابت و با برنامه مشخص به نمایش در آید و فیلمساز به صورت کاملا مشخص و پارامتری از میزان علاقه مخاطب به اثرش آگاه شود، آن وقت است که در این پروسه درست، اصولی و البته ضروری فضای نقد شکل گرفته، مخاطب حرفه‌ای به وجود آمده و دغدغه‌های فردی و جمعی در یک محیط کاملا فرهنگی در مسیر اصلاح جامعه قرار می گیرد.

وی در خصوص رویکرد شبکه مستند تصریح کرد: بنابراین نیاز، شبکه مستند سیما بر آن شده است تا نخستین جشنواره تلویزیونی فیلم مستند را در آغاز سال 1396 با شعار" روایت حقیقت در قاب واقعیت " برگزار نماید.

در ادامه این مراسم از فرهاد ورهرام تجلیل شد و او در ادامه این مراسم بیان کرد : سینمای مستند کشور از سینمای داستانی جلوتر است و کم ندارد و در حوزه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد. خوشحالم که این جشنواره به جشنواره عمار اضافه شده؛ چون حضور مردم و آرای آن ها نقش مستقیم دارند. جشنواره مستندهای تلویزیونی باعث شده در سطح ایران دیده شویم. امیدوارم که این شیب از مستندسازان ادامه داشته باشد و شبکه مستند به خانه مستندسازان تبدیل شود.

میرتیموری، دبیر جشنواره تلویزیونی مستند در سخنانی اظهار کرد: بعد از فراخوان عمومی جشنواره ۴۶۴ نفر ثبت نام کردند و ۳۵۸ اثر ثبت شد که از بین این آثار ثبت شده، ۳۰۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آنها ۵۱ اثر مربوط به فصل اول است که در این میان ۳۱ فیلمساز از شهرستان بودند و ۵ کارگردان زن نیز در میان آنها بود و ۴۲ اثر متعلق به فصل دوم جشنواره است. ۲۲ اثر از تهران و ۲۰ اثر نیز از شهرستان ارسال شده که در این میان سه کارگردان زن هم حضور داشتند. همچنین ۳۱ برنامه از این آثار بر روی آنتن رفت و حدود ۴۵ هزار و ۹۸۰ نفر در نظرسنجی جشنواره شرکت کردند.

فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند از امروز ساعت ۱۹ روی آنتن می‌رود. در این فصل دستمزدی که به عنوان جایزه برای کارگردان اثر در نظر گرفته شده، بخشی را به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم و بخش دیگر را صرف تولید آثار این مستندسازان خواهیم کرد؛ البته در فصل اول نیز برای جوایز همین اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: اطلاعات کارگردانان جمع‌آوری شده است و در پایان این فصل اول، باشگاه مستند کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فصل اول را با همکاری صمیمانه دوستان خبری و شبکه مستند و مستند سازان پشت سر گذاشتیم و و در حال حاضر فصل دوم را پیش رو داریم. سینمای مستند، سینمای خلاق و شریفی است که سازندگان آن مستندسازانی آتش به اختیار در این حوزه هستند.

در این مراسم ورهرام، میرتیموری و سلیم غفوری جوایز برگزیدگان فصل اول جشنواره تلویزیونی مستند را اهدا کردند.

اسامی برگزیدگان فصل نخست این جشنواره به این شرح است:

فاطمه افخمی اردکانی فیلم مستند «یک روز با شعبون»
علیرضا دهقان فیلم مستند کوتاه «اوسیا»
فرهاد دوانقی فیلم نیمه بلند از نگاه مردم «مثبت 58»
علی‌رضا خوشنویس فیلم نیمه بلند به نام «داستان یک پایان»
دلاور دوستانیان فیلم مستند بلند به نام «هینی مینی»


در پایان مراسم سلیم غفوری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ارتقای کیفیت مستندها بیان کرد: برای ارتقای کیفیت مستند، مستندسازان در کنار حمایت از تولید آثار از حضور مشاوران، پیشکسوتان و ناظران کیفی بهره خواهند برد. در واقع تولید آثار مستند برای مستندسازان به کارگاه آموزشی هم تبدیل می شود و این اساتید در کنار مستندسازان باعث ارتقای کیفیت آثار می‌شوند.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک شبکه تلویزیونی نمی‌توانیم امکانات زیادی در اختیار مستندسازان قرار دهیم اما با توجه به اینکه شبکه به کیفیت اچ دی تبدیل شده، کیفیت کار مستندسازان نیز باید اچ دی باشد.

میرتیموری در ادامه در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره تبلیغات جشنواره گفت: ما از بیلبورد استفاده نخواهیم کرد؛ اما ارتباطمان با شبکه‌های دیگر بیشتر شده و می‌خواهیم از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و سعی می‌کنیم رأی گیری برای این دوره بالا رود.

غفوری بیان کرد: آثار مستند باید در تلویزیون دیده شود و طراحی ما برای جشنواره مستند نیز بر این اساس بوده است. برنامه ما این است که جشنواره به یک رویداد بین‌المللی درآید و شاهد حضور آثاری از کشورهای دیگر باشیم.

گفتنی است؛ فصل دوم از امروز آغاز و آثار در شبکه مستند روی آنتن می رود و در پایان شهریور داوری فصل دوم انجام می شود.

 


انتهای پیام/

 

برترین‌های جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار