برنامه این هفته شب‌های مستند:

سرگذشت عجیب و شگفت‌انگیز اریك هرملین

برنامه‌ این هفته‌ فیلم‌های مستند در برنامه‌ "شب‌های مستند" اعلام شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، مجید گیاه‌چی مجری طرح این مجموعه برنامه گفت: در ساعت 23 روزهای شنبه تا چهار‌شنبه 21 تا 25 تیر به‌ترتیب فیلم‌های "مجنونی از اسكاندیناوی" و "شوش" ساخته‌ی فرشاد اكتسابی (در ادامه‌ پخش فیلم‌های هفته‌ی پیشین این فیلم‌ساز)؛ و مستندهای "مورچه‌ها" به‌همراه "عبور از سیم خاردار" و "پرواز"؛ ساخته‌ی دلاور دوستانیان و "آخرین قاره" از آثار مانی میرصادقی، از شبكه‌ی مستند پخش و با حضور فیلم‌ساز  ، نقد و بررسی می شود.
 
برنامه "شب‌های مستند" در ساعت 5:30 و 13:30 روز پس از پخش تكرار می‌شود .
 
مجنونی از اسكاندیناوی: روایتی است از سرگذشت عجیب و شگفت‌انگیز اریك هرملین، مترجم سوئدی در اوایل قرن بیستم كه بیش از ده هزار صفحه از اشعار شاعران كلاسیك ایران (سعدی، نظامی، عطار، مولوی، خیام، ...) را از فارسی به سوئدی ترجمه كرد. این ترجمه‌ها بیش از 35 سال به طول انجامید و هرملین در طول این 35 سال در یك تیمارستان روانی بستری بود. مجنونی از اسكاندیناوی در ششمین جشنواره‌ فیلم مستند ایران موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش نیمه‌بلند شد.
 
سووز (شوش): شوش یا به زبان فرانسه سووز، نگاهی دارد به تاریخچه‌ی باستان‌شناسی در منطقه‌ی باستانی شوش كه قریب به یك قرن توسط فرانسویان به طول انجامیده است. این فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر (1391) در بخش سینمای مستند، كاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و كاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری بود.
 
مورچه‌ها: در مورد زندگی پنهان این حشرات به دور از چشم انسان‌هاست، حشراتی با زندگی پرتحرك كه همواره در حال تلاش و كار هستند. این فیلم جایزه‌ی بهترین فیلم مستند و بهترین تدوین را از پنجمین جشنواره‌ی فیلم دانشجویی كسب كرده است.
 
عبور از سیم خاردار: به تلاش و سختی‌های پیش روی یك موجود زنده برای رسیدن به یك هدف توجه كرده است .

پرواز: با نمایش مشكلات حشرات در عبور از عرض یك جاده اشاره‌ای دارد به مشكلاتی كه انسان‌ها نه تنها برای خود، كه برای دیگر موجودات زنده فراهم می‌كنند.

آخرین قاره: گزارشی است از سفر مانی میرصادقی به‌عنوان سومین ایرانی‌ كه موفق به حضور در جنوبگان شده است، قاره‌ای در قطب جنوب كه بیشتر آن را یخ‌های جامد تشكیل می‌دهد. سردترین و بادخیزترین نقطه‌ جهان كه كم‌ترین دمای ثبت شده است.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: شب ، مستند ، برنامه ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.