بیرجند؛

خاکشیر بشرویه برند سازی شد

خاکشیر به عنوان یکی از نوشیدنی های معجزه آسای فصل تابستان در شهرستان بشرویه راهی بازار شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ خاکشیر به عنوان یکی از نوشیدنی های معجزه آسای فصل تابستان در شهرستان بشرویه با راه اندازی کارگاه صنایع تبدیلی این محصول راهی بازارها می شود.
خاکشیر جزو آن دسته از خوراکی هایی است که خوردن آن باعث از بین رفتن عطش و تشنگی می شود و همه ما از مادربزرگ‌ها یا قدیمی‌های فامیل درباره آن شنیده‌ایم و کم و بیش این گیاه را می‌شناسیم.
اما تعداد کمی از ما با دیگر خاصیت‌های این دانه‌های ریز و خوش تراش سرخ رنگ آشنایی داریم. دانه‌هایی که نه تنها برای درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارند بلکه می‌توانند کیفیت زندگی ما را از این رو به آن رو کنند.
در کنار نیاز آبی کم محصول خاکشیر می‌توان گفت از درآمدزایی و اقتصاد خوبی نیز برخوردار است و باوجود دوره رشد کوتاه خاکشیر، کشاورز در مدت زمان کمتری به درآمد می‌رسد
خاکشیر گیاهی ست علفی و بوته‌ای، که ارتفاع آن گاهی به یک متر می‌رسد و اصولاً از قسمت‌های بالای ساقه منشعب می‌شود.
گیاه خاکشیر در برخی نقاط ایران به صورت خودرو وجود دارد اما در شهرستان بشرویه این گیاه کشت می‌شود.

خاکشیر بشرویه برند سازی شد

 

خاکشیر محصولی کم آب و پردرآمد


محمد رضا مشمول،خاکشیرکار بشرویه‌ای گفت:باتوجه به خشکسالی های اخیر در بشرویه خوشبختانه محصول خاکشیر نیاز به آبیاری زیادی ندارد.


وی افزود: اگر بارندگی‌ها در سطح شهرستان افزایش یابد میزان نیاز آبیاری محصول خاکشیر به حداقل می‌رسد که این باتوجه به کم آبی‌های منطقه یک نکته بسیار مثبت به شمار می‌رود.


محمد رضا مشمول گفت: در کنار نیاز آبی کم محصول خاکشیر می‌توان گفت از درآمدزایی و اقتصاد خوبی نیز برخوردار است و باوجود دوره رشد کوتاه خاکشیر، کشاورز در مدت زمان کمتری به درآمد می‌رسد.


وی افزود: در فصل برداشت خاکشیر اکثر بانوان روستایی نیز برای برداشت محصول به زمین‌های کشاورزی آمده و برای آنها نیز زمینه درآمدزایی ایجاد می‌شود.

خاکشیر بشرویه برند سازی شد

 

نبود ادوات کشاورزی برای برداشت خاکشیر


علی مشمول کشاورز و کارشناس گیاهان دارویی نیز گفت: من خاکشیر را هم به دلیل درآمدزایی و هم خواص فراوان دارویی آن کشت کرده‌ام.


وی افزود: باوجود فواید و مزیت‌های فراوان کشت خاکشیر اما نبود ادوات کشاورزی مخصوص برداشت این محصول مشکلاتی را به وجود آورده است.


مشمول گفت: درحال حاضر ما تمام محصول خاکشیر را با دست برداشت می‌کنیم که هزینه‌هایی برای تأمین نیروی انسانی برای ما به دنبال دارد.


وی افزود: از دیگر مشکلات محصول خاکشیر عدم به ثمر رسیدن همزمان محصول خاکشیر در یک زمین کشاورزی ست و ما باید هرروز با مراجعه به زمین کشاورزی قسمتی از محصول را که آماده برداشت شده است را از زمین برداشت نماییم.


مشمول گفت: علی رغم وجود تمام مشکلات خاکشیر باید در منطقه گرم و خشک ما وجود داشته باشد چرا که خواص فراوانی در زمینه رفع عطش و گرمازدگی دارد و میزان مصرف این محصول در شهرستان بسیار است.

خاکشیر بشرویه برند سازی شد

 

برای اولین بار محصول خاکشیر بشرویه برندسازی شد


نظریه،مسئول کارگاه بسته بندی محصولات کشاورزی بشرویه گفت: خوشبختانه مرحله آخر پروسه تولید خاکشیر در شهرستان بشرویه را تکمیل کردیم.


وی افزود: در واقع برای اولین بار در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال برای اولین بار توانسته‌ایم محصول خاکشیر بشرویه را فراوری، پاکسازی، سورت و بسته بندی کنیم.


نظریه گفت: محصول خاکشیر باکیفیت این شهرستان امروز با نام و نشان شهرستان بشرویه به استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان و تهران، ارسال می‌شود.


وی افزود: امید است این محصول نه تنها به استان‌های مختلف کشور بلکه به بازارهای خارج ازکشور نیز صادر شود.

خاکشیر بشرویه برند سازی شد


برداشت 184 تن خاکشیر در بشرویه


سرچاهی،مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: سطح زیر کشت خاکشیر شهرستان بشرویه بیش از ۲۳۰ هکتار است که حدوداً ۱۸۴ تن خاکشیر از مزارع این شهرستان برداشت خواهد شد.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه با بیان اینکه  متوسط عملکرد برداشت خاکشیر در هر هکتار ۸۰۰ کیلوگرم است،افزود : بیشترین رقم خاکشیر کشت شده از نوع محلی است.


سرچاهی افزود: علی رغم مشکلات برداشت این محصول ریزدانه ۶۵۰ بهره بردار کار کاشت این محصول را انجام می‌دهند.


وی گفت: پس از برداشت و فروش محصول خاکشیر ۱۲ میلیارد ریال عاید خاکشیرکاران بشرویه خواهد شد.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه افزود: بشرویه مقام اول استان را هم در بحث تولید و هم در بحث سطح زیرکشت خاکشیر به خود اختصاص داده است.


سرچاهی گفت: به منظور تکمیل چرخه تولید این محصول پرداخت تسهیلات در بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی و برندسازی این محصول به یک کارگاه در بشرویه داده شد و خوشبختانه از امسال خاکشیر شهرستان با نام و برند بشرویه به سایر بازارهای مصرف ارسال می‌شود.


وی افزود: برای مراحل سه گانه این محصول نیز کلاس‌های توجیهی و آموزشی برگزار شد تا بهره برداران با رعایت اصول، محصول بهتری را برداشت کنند.


سرچاهی گفت: بیشترین کاربرد و استفاده این محصول برای رفع عطش، دفع سنگ کلیه و درمان یبوست است و جز گیاهان دارویی پرطرفدار محسوب می‌شود.

خاکشیر بشرویه برند سازی شد

 

خواص شگفت انگیز خاکشیر در طب سنتی


حسینی،کارشناس تغذیه نیز در خصوص خواص خکشیر گفت: خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و التیام دهنده زخم و جراحات است.


وی با بیان اینکه جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنان مفید است، گفت: خاکشیر ادرار آور و تب بُر است.
کارشناس تغذیه افزود: این گیاه برای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را برطرف می‌کند.


حسینی با اشاره به اینکه خاکشیر در درمان نقرس ، حصبه ، آبله ، سرخک و مخملک مفید است، گفت: خاکشیر صدا را باز می‌کند و برای رفع بیماری‌های گوش مفید است.


وی با اشاره به اینکه از این گیاه برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی استفاده می شود، افزود: خاکشیر ملین است و برای رفع یبوست مناسب است.


حسینی با بیان اینکه شربت خاکشیر خنک کننده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف می شود، گفت: خاکشیر اگر با شیر تازه خورده شود بدن را نیرومند و فربه می‌کند و کوبیده شده آن ضماد خوبی در بهبود ورم‌های پستان است.


این کارشناس تغذیه افزود: برای بهبود فشار خون خاکشیر را بکوبید و شب موقع خواب کف پا تا مچ را با آن ضماد نمایید.


حسینی با بیان اینکه خاکشیر سنگ کلیه را دفع می‌کند ؛ افزود: برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده وصبح ناشتا خورد.

منبع:خبرگزاری مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.