پرداخت غرامت ۸ میلیون دلاری به جوانترین زندانی غربی گوانتانامو+ عکس

دولت کانادا از پرداخت ۸ میلیون دلار آمریکا غرامت به جوانترین زندانی غربی زندان مخوف گوانتانامو خبر داد.

به گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین؛ دولت کانادا آمادگی خود را برای پرداخت غرامت ۸ میلیون دلاری به «عمر خضر»، زندانی سابق گوانتانامو اعلام کرد. او در ۱۵ سالگی به جرم کشتن یک سرباز آمریکایی در افغانستان به ۸ سال حبس در زندان گوانتانامو محکوم شده بود.

پرداخت غرامت ۸ میلیون دلاری به جوانترین زندانی غربی گوانتانامو+ عکس

یک مقام رسمی کانادایی که نامی از وی برده نشده است، روز سه‌شنبه از توافق وکلای عمر خضر با دولت کانادا برای پرداخت غرامت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار (کانادا) خبر داد.

خضر این غرامت را برای تحمل ۸ سال حبس در گوانتانامو بدون محاکمه دریافت می‌کند.

عمر خضر در سال ۱۹۸۶ از پدری مصری و مادی سعودی در کانادا متولد شد و تابعیت این کشور را گرفت. او در حالی که ۱۱ سال داشت به جرم کشتن یک سروان آمریکایی به نام «کریستفر اسپیر» با نارنجک تحت تعقیب بود و سرانجام پس از ۴ سال در حالی که ۱۵ سال داشت در روستای ایوب خیل دستگیر شد. خضر ۸ سال از عمرش را در زندان گوانتانامو بدون آنکه محاکمه شود سپری کرد و از آنجا که کوچکترین زندانی گوانتانامو بود، لقب «کودک سرباز» را گرفت.

پرداخت غرامت ۸ میلیون دلاری به جوانترین زندانی غربی گوانتانامو+ عکس

دادگاه آمریکایی با نقض قوانین عفو بین‌الملل و آیین‌نامه یونیسف این نوجوان را به جرم قتل و اقدامات تروریستی به ۴۰ سال زندان محکوم کرد. در این مدت وکلای او سعی کردند تا دادگاه را مجاب کنند او به تحریک پدرش که یک افرای حامی القاعده بود، در جنگ حاضر شده است. در نهایت با توافق دادستان و وکلای خضر، حکم او به ۸ سال کاهش یافت.

او در سال ۲۰۱۰ با حضور در جلسه استماع کمیسیون نظامی آمریکا در مقابل قاضی از همسر سروان کشته شده آمریکایی عذرخواهی کرد و به گناه خود معترف شد. دادگاه نظامی آمریکا او را به هشت سال زندان محکوم کرد. عمر خضر بر اساس توافقی که با دادگاه بسته بود حق آزادی از زندان بعد از طی یک سال از محکومیت‌اش را داشت.

خضر در سال ۲۰۱۱ گوانتانامو را به مقصد کانادا ترک کرد. او در حال حاضر یکی از شهروندان تحصیلکرده کانادایی است و در ادمونتون ایالت آلبرتای کانادا زندگی می‌کند. او چندی پیش اعلام کرد از مخالفان ایدئولوژی افراطی‌گرایی است.

احمد سعید خضر المصری، پدر عمر، از رهبران القاعده بود که در سال ۲۰۰۳ طی حمله ارتش پاکستان به اعضای القاعده کشته شد.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار