مالزی بازگشت تروریست ها از گوانتانامو را رد کرد

منابع اطلاعاتی احتمال بازگشت 'محمد فاریک امین' و 'محمد نذیر لیپ' تروریست های مالزیایی را که در 'گوانتانامو' به سر می برند، رد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ منابع بین المللی اعلام کرده بودند 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد پس از اعلام بازگشت چهار زندانی به عربستان سعودی، دستکم 18 زندانی را طی چند روز آینده از این زندان منتقل کند. این گروه از زندانیان کسانی هستند که برای بیش از یک دهه در 'گوانتانامو' به سر برده اند.

براساس این گزارش، 22 زندانی آماده انتقال به خارج از این زندان تا پیش از 20 ژانویه (اول بهمن) هستند.

پنتاگون پنجشنبه گذشته خبر انتقال چهار زندانی شامل 'سالم احمد هادی'، محمد غنیم'، 'محمد باوازیر' و 'عبدالله الشبلی' را به عربستان سعودی اعلام کرد.

به توجه به موضع اخیر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مخالفت با انتقال زندانیان این بازداشتگاه، گفته شده است اوباما تا قبل از این که ترامپ اول بهمن سوگند بخورد ، در آخرین اقدام 19 زندانی را به دستکم 4 کشور از جمله ایتالیا، عمان، عربستان و امارات متحده عربی انتقال می دهد.

به نوشته روز سه شنبه تارنمای روزنامه 'استار'، به رغم این گزارش ها، منابع اطلاعاتی مالزی احتمال اینکه 'محمد فاریک امین' معروف به 'یزید زبیر' و 'محمد نذیر لیپ' معروف به 'بشیر لاپ' در بین گروه هایی باشند که در آینده از این زندان آزاد می شوند، رد کردند.

یک منبع مالزیایی اعلام کرده است: این یک فرایند طولانی و مشکل است. هر دو کشور باید در مورد روش انتقال، مکان مناسب و همچنین مدتی که این زندانیان در مالزی می مانند، توافق کنند.

برخی گزارش ها نشان می دهند دولت 'باراک اوباما' در تلاش برای محاکمه این دو تروریست مالزیایی در دادگاهی نظامی در آمریکا برای یک دوره خاص بوده و پس از آن این دو فرد باقیمانده محکومیت خود را در مالزی بگذرانند.

یک منبع دیگر مالزی اعلام کرده است نخستین مشکل این است که مالزی صلاحیت دادگاه نظامی را به رسمیت نمی شناسد و دومین مشکل نیز به مخالفت آمریکا با قانون جلوگیری از جرائم است که مالزی خواستار بازداشت این فرد بر اساس آن است.

'ایوب خان مایدین پیچای' رئیس بخش مبارزه با تروریسم پلیس مالزی در واکنش به این خبر عنوان کرده است که 'محمد فاریک' یک متخصص مواد منفجره است و جزء کسانی است که در انتقال منابع مالی برای حمله به هتل 'ماریوت' جاکاراتا در سال 2003 مسئول هستند.

'محمد نذیر' نیز متخصص سرقت و هدف قرار دادن منافع آمریکا در منطقه است. این مقام ارشد مبارزه با تروریسم مالزی با معرفی این دو فرد به عنوان اعضای ارشد و تاثیرگذار تروریست ها، اعلام کرد این افراد ممکن است به رویه تروریستی خود بازگردند و به گروه های تروریستی از جمله داعش بپیوندند.

به گفته وی، در صورتی که این افراد به مالزی بازگردانده شوند به مراکز بازپروری تروریستی که در این کشور از کارآمدی تاثیرگذاری برخوردار است، منتقل می شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار