رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف:

سلب نگرانی از مردم با اقدامات مؤثر دامپزشکی در خصوص زئونوز

نگرانی مردم از ابتلا به زئونوز یا بیماری های مشترک بین انسان و دام با اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی کاهش یافته است.

دکتر محمودی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛گفت:بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام با اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی سبب کاهش بیماری های دامی قابل انتقال از دام به انسان شده است.

وی افزود:در راستای اجرای ضوابط و مقررات بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی توسط دامداران در دامداری ها و همچنین با توجه به اجرای پروژه های مبارزه و کنترل علیه بیماری های دامی توسط اکیپهای دامپزشکی دولتی و خصوصی شاهد کاهش بروز و شیوع بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام طی سالهای گذشته هستیم.

دکتر محمودی با اشاره به فرا رسیدن سیزدهم تیر،روز جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گفت:در راستای کنترل بیماریهای مشترک در جمعیت انسانی سالانه بیش از  102 هزار دز واکسن در دامداری های شهرستان علیه بیماری های مشترک (هاری ،بروسلوز و شاربن)تزریق می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف افزود:در راستای مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو و بیماری های انگلی دام نیز سالانه بیش از 30 هزار رأس دام سبک و سنگین و بیش از 200 هزار متر مربع جایگاه دام سم پاشی می شود.

دکتر محمودی گفت:این روز فرصت گرانبهایی برای بازخوانی نقش دامپزشکان در حوزه بهداشت عمومی به عنوان سربازان خط مقدم پیش‌گیری و مبارزه با زئونوزها است.

وی با بیان اینکه امروزه اهمیت زئونوزها بر کسی پوشیده نیست،افزود:ایجاد خسارت‌های گاهی به طور شدید و جبران‌ناپذیر اقتصادی،بهداشتی و عوارض احتمالی بیماری،چالشی جدی را برام عموم جامعه ایجاد می کند.

دکتر محمودی اظهار کرد:امروزه خطر ابتلا به زئونوزهای نوپدید و بازپدید نگرانی‌های زیادی را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر بحران خشکسالی و تغییرات اقلیمی و آب‌ و هوایی نیز چالشی نوین در عرصه کنترل و پیشگیری بیماری‌ها محسوب می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت:کارشناسان دامپزشکی فعال در بخش های دولتی و خصوصی تلاش می کنند تا با کنترل،مبارزه،مراقبت،درمان، پیشگیری و ریشه کنی بیماری های خطرناک واگیر و مشترک بین انسان و دام،انجام به موقع واکسیناسیون دام و طیور و رعایت شرایط امنیت زیستی، موجب جلوگیری و کاهش احتمال بروز و انتشار بیماری های خطرناک دامی و مشترک بین انسان و دام شوند.

وی افزود:با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی،بهسازی اماکن دامی، استفاده از خوراک دام سالم و بهداشتی و مبارزه با عوامل بیماری زای میکروبی، ویروسی،قارچی،انگلی،تک یاخته ای و تغذیه ای می توان از احتمال شیوع بیماری های دامی پیشگیری کرد و در نتیجه با افزایش شاخص سلامت دام ها موجب کاهش چشمگیر بیماری های مشترک بین انسان و دام شد.

انتهای پیام/غ

اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی عامل کاهش شیوع زئونوز 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار