ابتکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

تأثیر احداث سد ترکیه بر روی اقلیم و محیط زیست منطقه/ 40 درصد هامون آبگیری شده است

رئیس حفاظت محیط زیست از تاثیر ساخت سد روی رودخانه دجله و فرات بر اقلیم و محیط زیست منطقه خبر داد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با  اشاره به ساخت سد ترکیه بر روی رودخانه دجله و فرات اظهار داشت: ما مکاتبات لازم را با مبادی ذی‌ربط و وزارت امور خارجه ترکیه انجام دادیم و گزارش های لازم را ارایه و در حال ارزیابی تاثیرات احداث این سدها بر وضعیت اقلیم منطقه و محیط زیست کشور هستیم.

وی ادامه داد: سفیر ترکیه در پی پیگیری های ایران قول داد تا موضوع احداث سد بر روی رودخانه دجله و فرات و انجام مذاکرات مشترک بین دو کشور در راستای این موضوع را پیگیری کند.

ابتکار در رابطه احیای تالاب های کشور عراق تصریح کرد: احیای تالاب های عراق مسئله مهمی است و تاثیر آن بر اقلیم ایران و تولید گرد و غبار که کانون اصلی آن کشور عراق است را نباید نادیده گرفت، چراکه این مسئله به طور مشهود بر روی گرد و غبار ایران اثرگذار است. ما در رابطه با موضوع گرد و غبار و احیای تالاب های کشور عراق مذاکراتی داشتیم که اخیرا هم با حضور معاون وزیر محیط زیست عراق تفاهم نامه ای را برای اجرای طرح یک مزرعه آموزشی برای توان افزایی کارشناسان عراقی امضا کردیم و امیدواریم که آرامش و امنیت به عراق بازگردد که این مقدمه انجام هر کاری است و این آرامش و امنیت اولین گام توان افزایی کارشناسان دولت عراق است تا بتوانند با این موضوع به نحو صحیح روبه رو شوند و اراضی سرزمینی خود را ساماندهی کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مزرعه آموزشی قرار است مسایلی از جمله کاشت نهال، تامین حق‌آبه ها و مدیریت تالاب ها و در کل مدیریت بحث گرد و غبار را به طرف عراقی آموزش دهد.

ابتکار با اشاره به وضعیت تالاب هامون و احداث سد بر روی آن از سوی کشور افغانستان گفت: مذاکراتی را در سال 94 با افغانستان در رابطه با تالاب هامون داشتیم و طی آن مقرر شد تا یک کارگروه مشترک در ارتباط با احیای تالاب هامون با مشارکت ایران و افغانستان برای بررسی مسئله تشکیل شود.

وی در ادامه افزود: از آن زمان تاکنون هم پیگیر مسئله تالاب هامون بوده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در این زمینه همکاری های منطقه ای مناسبی داشته باشیم، چراکه هامون به عنوان یک تالاب بین المللی و ذخیره‌گاه زیست کره مطرح است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آبگیری 40 درصدی تالاب هامون در سال 96 گفت: تدابیری از جمله لای‌روبی مسیرها، بازگشایی بسیاری از مسیرهای ورودی آب به داخل تالاب هامون در سطح ملی انجام شده است و امسال وضعیت این تالاب نسبت به سال های گذشته بهتر شده است و در کل یک روند رو به بهبودی را برای تالاب هامون داشتیم.

وی در ادامه افزود: وضعیت تالاب هامون رو به بهبود است اما تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله دارد و امیدواریم تا بتوانیم با همکاری کشور افغانستان و مجامع بین المللی برای احیا و حفظ این تالاب اقدامی اساسی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار