اصفهان؛

بیش از 96 درصد اهداکنندگان خون مردان هستند

رئیس سازمان انتقال خون اصفهان گفت: در استان اصفهان 128 هزار و 785 نفر افراد موفق به اهدای خون بوده‌اند؛ در این بین اهدای خون در بین آقایان 96.9 درصد و در بین بانوان هم 3.1 درصد بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجید زینلی عصر دیروزدر مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون در اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان 128 هزار و 785 نفر افراد موفق به اهدای خون بوده‌اند؛ در این بین اهدای خون در بین آقایان 96.9 درصد و در بین بانوان هم 3.1 درصد بوده است.

وی افزود: آمار اهدای خون بانوان نسبت به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، پایین است در صورتی که انتظار می‌رود بانوان مشارکت پررنگ‌تری در عرصه اهدای خون داشته باشند، خانم‌ها می‌توانند به عنوان سفیران اهدای خون عمل کنند.

رئیس سازمان انتقال خون اصفهان با بیان اینکه اهداکننده مستمر فردی است که سالی حداقل دو بار خون اهدا می‌کند، عنوان کرد: بهترین خون از اهداکنندگان مستمر گرفته می‌شود؛ اهداکنندگان ما هر روز سالم‌تر می‌شوند به این معنا که اهداکنندگان این آگاهی را پیدا می‌کنند که خود را در معرض آلودگی‌ها قرار ندهند.

زینلی خاطرنشان کرد: بیماری‌هایی از جمله هپاتیت B و HIV که از طریق خون منتقل می‌شوند در حال کاهش است و این نشان دهنده افزایش ضریب سلامت خونی است که از آن استفاده می‌کنیم.

وی در پایان گفت: شما پیشقراولان و خیران اهدای سلامتی هستید؛ امید داریم شاهد حضور پررنگ‌تر شما در اهدای خون باشیم و شما سفیران خوبی برای اهدای خون باشید.

محمدرضا جابری نیز در ادامه عنوان کرد: جایگزینی اجزای خون پس از اهدا زمان‌های متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهد؛ حجم خون 24 ساعت بعد، گلبول قرمز 3 هفته بعد و ذخایر آهن نیز 8 هفته طول می‌کشد تا جایگزین شود.

وی ادامه داد: به مردان توصیه می‌شود 3 ماه یک‌بار و زنان هم 4 ماه یک‌بار اهدای خون داشته باشند؛ خون کامل سانتریفیوژ شده 3 فرآورده گلبول قرمز، پلاکت و پلاسمای فاقد پلاکت قرمز متمرکز دارد.

رئیس پخش خون و سنجش بیمارستانی سازمان انتقال خون استان اصفهان در ادامه مطرح کرد: پلاکت تهیه شده در روش پرزیس نسبت به روش معمول حجم بیشتری دارد و فرد می‌تواند سالی 24 بار اهدای پلاکت فرزیس شده داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حدود 2 الی 3 دهه است که در کشورهای پیشرفته روشی به اسم فرزیس وجود دارد که در آن یک جزو خاصی از خون گرفته می‌شود، در کشور ما هم از روش پرزیس اما به طور محدود استفاده می‌کنیم.

جابری در ادامه به بیان شرایط اهدای سلول‌های بنیادی پرداخت و گفت: سن بالای 18 تا 50 سال، انگیزه بالا در کمک به بیمار در تمام مراحل، سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌های خونی، قلبی، کلیوی، سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌های عفونی  قابل انتقال از خون مانند هپاتیت و ایدز و بررسی شرایط عضویت توسط پزشک از جمله شرایط اهدای سلول‌های بنیادی است.

 
 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.