داستان كوتاه را به عنوان سبك ادبی نمی‌‌شناسم

داستان‌های كوتاه می‌توانند جالب باشند و حتی مورد استقبال هم قرار بگیرند اما من شخصا آن را به عنوان یك سبك ادبی نمی‌پذیرم.

داستان كوتاه را به عنوان سبك ادبی نمی‌‌شناسم
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید هاشم حسینی، نویسنده، با بیان اینكه اولین اثرش را در قالب داستان كوتاه ارائه داد، تاكید كرد: داستان‌های كوتاه می‌توانند جالب باشند و حتی مورد استقبال هم قرار بگیرند اما من شخصا با وجودی كه خودم چندین اثر داستان كوتاه داشتم اما آن را به عنوان یك سبك ادبی نمی‌پذیرم.
 
این نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره رویكردش در زمینه پرداختن به داستان كوتاه و اینكه این گونه ادبی در كشور ما چه وضعیتی دارد، نكاتی بیان كرد و گفت: داستان ادبی یك گونه ادبی است كه در چند دهه اخیر به خصوص بعد از انقلاب بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از آن استقبال شد و البته نفوذ آن را در فضای مجازی می‌بینیم كه بعضا برخی داستان‌های كوتاه حتی در یك پاراگراف تعریف شده‌اند، این نوع داستان‌ها خیلی قابل توجه بنده نیست البته شاید بتواند جالب باشد اما یك سبك ادبی محسوب نمی‌شود اما همین نوع داستان خیلی مواقع مورد استقبال قرار گرفت؛ چون واقعا داستان‌های خوبی نوشته می شد. من خودم اولین كتابم و پس از آن چندین اثرم در قالب داستان كوتاه ارائه شد و خیلی از نویسندگان بزرگ دنیا اولین اثرشان را با داستان كوتاه آغاز كردند؛ به دلیل اینكه جمع و جور كردنش راحت‌تر است، هرچند كه آن هم هنر خاص خودش را می‌خواهد.
 
وی ادامه داد: راستش نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد كه دیگر تصمیم نگرفتم داستان كوتاه بنویسم و بیشتر روی رمان كار كردم. در حال حاضر در سطح كشور نمی‌توان گفت داستان كوتاه خیلی مورد استقبال قرار دارد. چون یك مراحلی از این گونه ادبی استقبال شد و كنار رفت، به خصوص در فضای مجازی كه در برهه‌ای خیلی مورد استقبال قرار گرفت. من خودم شخصا بیشتر به چاپ كتاب علاقه دارم و خیلی به فضای مجازی اعتقاد ندارم و به نوعی خیلی در این فضا نیستم، حتی برای تبلیغ آثارم هم از فضای مجازی استفاده نمی‌كنم؛ چون به نظرم فضای مجازی جزو مطالعه محسوب نمی‌شود البته بد هم نیست اما جای كتاب را نمی‌تواند بگیرد و گذراست ولی كتاب در ذهن رسوب می‌كند.
 
حسینی همچین درباره اینكه آیا فكر می‌كند داستان كوتاه برای خودش ژانری مستقل است كه نویسندگان حرفه‌ای سراغ آن را بگیرند یا مختص نویسندگان جوان و تازه‌كار است، پاسخ داد: قطعا داستان كوتاه سبكی است كه داستان‌نویسان حرفه‌ای هم به سراغش می‌روند؛ هرچند بیشتر جوانان تازه‌كار وارد این حوزه می‌شوند اما به هر حال سبك جذابی است و همان طور كه گفتم نویسندگان بزرگ جهان مثل چخوف نیز از این سبك استفاده كردند. اگر من شخصا به این كار ادامه ندادم به دلیل اینكه شرایط به گونه‌ای بود كه حس كردم در رمان خلق شخصیت‌ها بهتر و ماندگارتر است، البته شاید در آینده دوباره این اتفاق بیفتد و داستان كوتاه بنویسم.
 
او در ادامه همین بحث در زمینه تاثیر جشنواره‌ها در شناساندن، معرفی و ترویج داستان كوتاه به مردم اظهار كرد: قطعا برگزاری جشنواره‌ها در هر حوزه‌ای بی‌تاثیر نیست و مسلما مشوقی برای كسانی است كه آثارشان كمتر دیده شده است و اگر از سوی مسئولان ذی‌ربط همتی انجام بگیرد، واقعا به آن موضوع مورد نظر جلوه می‌دهد. در كل به نظرم جشنواره‌ها خیلی می‌توانند به بازار این نوع گونه ادبی كمك كنند.
 
حسینی در پایان گفت‌و‌گویش در پاسخ به اینكه آیا داستان‌های كوتاه می‌توانند ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی را بیان كنند، خاطرنشان كرد: این موضوع به مهارت و هنر نویسندگی بستگی دارد. به طور مثال من خودم تا به حال داستان كوتاه انقلابی كار نكردم اما رمان انقلابی نوشتم. اگر ریزه‌كاری‌ها و نكات مهمش رعایت شود قطعا این اتفاق می‌تواند بیفتد.
 
گفتنی ست؛ حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را مردادماه 1396 در استان تهران برگزار می‌كند. 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار