اختتامیه سی امین نمایشگاه کتاب تهران؛

صالحی: فروش بیش از 76 میلیارد تومان آثار نمایشگاه کتاب / تقدیر از غرفه‌های برتر

مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

سی‌‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خاتمه می‌یابدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اختتامیه سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر و رئیس نمایشگاه کتاب تهران و همچنین کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا روز شنبه (23 اردیبهشت) برگزار شد.




156 ناشر از نمايشگاه سال بعد محروم شدند
همایون امیرزاده در جمع خبرنگاران گفت: در نمایشگاه کتاب امسال 156 مورد اخطار کتبی محرومیت از نمایشگاه کتاب سال بعد داده شد. بيشتر بخوانيد
۶ سال پیش
وزیر ارشاد: شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی حوزه نشر ناممکن است
حل مسئله نشر و کتابخوانی‌ در جامعه به عزم ملی نیاز دارد و نمایشگاه کتاب سالم‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می‌شود. بيشتر بخوانيد
۶ سال پیش
معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران : آماده دریافت کلید سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران هستیم
مهدی اسماعیلی راد؛ معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به تعداد ناشران حاضر در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این دوره 1860 ناشر داخلی و 140 ناشر خارجی حضور داشتند.

اسماعیلی راد ادامه داد: همچنین بیش از 233هزار عنوان کتاب در بخش داخلی و 190هزار عنوان کتاب در بخش خارجی عرضه شد.

وی با اشاره به حضور ناشران خارجی از کشورهای جهان در نمایشگاه گفت: ناشران 11 کشور به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور پیدا کردند و 13 کشور به صورت غیرمستقیم و به واسطه نمایندگان در نمایشگاه حضور داشتند.

وی اضافه کرد: بیش از 800 فعال رسانه در نمایشگاه فعالیت داشتند. 200 هزار دانشجو و طلبه نیز از تسهیلات خرید کتاب بهره‌مند شدند و علاوه بر دانشجویان و طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و دانش‌آموزان هم از تسهیلات خرید کتاب بهره مند شدند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به واگذاری نمایشگاه کتاب به اصناف گفت: تلاش کردیم شکافی را که از سال 1386 در واسپاری نمایشگاه به اصناف پیش آمده بود را در طول این سه سال برطرف کنیم.

وی با اشاره به نواقصی که در این امر وجود داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم اختیاراتمان متناسب با مسئولیتمان باشد. از وزیر ارشاد می‌خواهیم تا کلید اداره امور نمایشگاه کتاب سی و یکم را از فردا در اختیار ناشران قرار دهد.
۶ سال پیش
غرفه‌های برتر سی‌اُمین نمایشگاه کتاب معرفی شدند
با حکم هیات داوران ناشران داخلی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه‌های برتر سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی شدند. بیشتر بخوانید...
۶ سال پیش
سیدعباس صالحی: از همین فردا کلید برنامه‌ریزی برای نمایشگاه سی و یکم زده شود
در ابتدای مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد ضمن  تشکر از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه گفت: از  اهالی فرهنگ که سازنده، همراه و همدل نمایشگاه بودند و  از وزیر ارشاد، انتشاراتی‌ها و همکاران خودم در موسسه نمایشگاه‌ها تشکر می‌کنم که اگر نبودند این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. 

وی ادامه داد: مجموعه‌های مختلف نمایشگاه تهران مراحل پایانی واسپاری را طی می‌کنند. از همین فردا از اتحادیه ناشران و کتابفروشان و اتحادیه آشنا می‌خواهیم کلید نمایشگاه سی و یکم را بزنند و با نگاهی به قوت‌ها و ضعف‌های نمایشگاه برنامه‌ریزی کنند.

صالحی تصریح کرد: اتفاقات خوبی در نمایشگاه سی‌ام پدید آمد. ایتالیا با برنامه‌های متنوع و استانبول به عنوان شهر مهمان حضور خوبی داشتند. در طول 10 روز برگزاری نمایشگاه تا قبل از امروز فروشی معادل 76 میلیارد و نیم فقط از طریق بانک شهر داشتیم این در حالی است که در سال گذشته 69 و نیم میلیارد بوده است، این به معنای این است که شاهد 12 درصد افزایش فروش بوده‌ایم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد بیان کرد: امیدواریم دریچه‌ای که با بین‌المللی‌تر شدن نمایشگاه کتاب تهران به دروازه‌های ارتباط فرهنگی باز شد با همه ملت‌هایی که به فرهنگ ایرانی غنی نزدیک هستند ادامه پیدا کند.

وی در ادامه افزود: نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران پل ارتباطی محکمی برای دیپلماسی‌ فرهنگی است، فضای نمایشگاه‌ به عنوان پایگاه نشر، اهمیت بسیاری داشته و دارد. در فضای نمایشگاه تهران شرایط رو به ر‌ضایتی را می‌بینم، از لحاظ جمعیتی چهار سال است گروه جمعیت‌شناسی غیر آشکار، جمعیت مردم را در نمایشگاه ارزیابی می‌کنند، بر این اساس روز نهم سال گذشته 174 هزار و 356 نفر از نمایشگاه‌ بازدید کردند ولی امسال در همان روز این جمعیت به 245 هزار نفر رسیده است. روز دهم سال گذشته 224 هزار و 400 نفر و روز دهم امسال 291 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند، جمعیت نمایشگاه کتاب تهران به عنوان جمعیت قابل توجه برای اقتصاد نشر است، در حوزه حمایتی، از حمایت‌های مالی وزارت ارشاد برخوردار بوده است.

صالحی ادامه داد: 17 میلیارد در بن‌ ارائه شد که از این میان، 10 میلیارد آن بن‌ دانشجویی، 5 میلیارد مشار‌کتی، 1.5 میلیارد بن‌های دانش‌آموزی بوده است و تجهیز 1500 کتابخانه‌ مدرسه‌ای در شهرستان‌ها اختصاص داده شد، حدود 1.5 میلیارد معادل اجاره غرفه‌ از ناشران، خرید کتاب صورت گرفت‌.

معاون فرهنگی گفت: شهر آفتاب با این نگاه نمایشگاه را در شهر آفتاب برگزار کرد که این مکان محیط نمایشگاهی دارد البته زحمات دوستان باید مورد توجه قرار بگیرد اما تا وقتی زیرساخت‌ها تکمیل نشود نگرانی‌ها جدی است. سالن‌های مسقف‌ را باید افزود، شرایطی که امسال داشتیم موجب نگرانی و عذرخوانی‌ رسمی مسئولان‌ شد، امیدواریم دیگر مردم و ناشران را به چادرها‌ نبریم، شأن‌ مردم ایران بالاتر‌ از این است که اقامت فرهنگی‌شان با سختی همراه باشد.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: من سعی می‌کنم بر مبنای اخلاق صحبت کنم در غیر حوزه‌های زیرساختی دوستان زحمات زیادی کشیدند اما تا وقتی مشکلات زیرساختی رفع نشود زحمات همان دوستان به هدر می‌رود، ما منتظر اتفاقات خوب در زیرساخت‌های شهر آفتاب در چند ماه آینده هستیم.

۶ سال پیش
آغاز مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران با تلاوت قرآن کریم
مراسم اختتامیه سی امین دوره نمایشگاه کتاب تهران پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین پخش کلیپی از آغاز تا پایان نمایشگاه سی‌ام، همراه با اجرای رشید کاکاوند آغاز شد.
۶ سال پیش


گفتنی است، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه سال جاری با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» در شهر آفتاب برپا شد.


انتهای پيام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار