مرکل: برگزاری همه‌پرسی بازگشت اعدام به قوانین ترکیه در آلمان ممنوع است

صدراعظم آلمان گفت این کشور اجازه برگزاری همه‌پرسی بازگشت اعدام به قوانین ترکیه را صادر نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان – در اظهاراتی که به صورت تلویزیونی پخش شد، اعلام کرد شهروندان ترکیه‌ای که در آلمان زندگی می‌کنند نمی‌توانند در همه‌پرسی برای بازگرداندن حکم اعدام به نظام قضایی ترکیه شرکت کنند.

آلمان به شهروندان مهاجر ترکیه‌ای اجازه داد در ماه گذشته میلادی، در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی این کشور که اختیارات رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – را افزایش داد، شرکت کنند. با این‌حال، بسیاری از مقامات محلی از تبلیغات برای شرکت در این همه‌پرسی در آلمان جلوگیری کردند. اردوغان این اقدامات را "نازی‌گری" خواند و با این اظهارات، موجب افزایش تنش‌ها در روابط آنکارا و برلین شد.

مرکل که برای رقابت در انتخابات ماه سپتامبر آلمان آماده می‌شود، اعلام کرد علی‌رغم نگرانی‌ها درباره افزایش قدرت اردوغان و دستگیری‌های گسترده پس از کودتای نافرجام اخیر این کشور، اروپا نباید ترکیه را از خود براند.

با این‌حال، وی اظهارات سخنگوی دفتر خود، مبنی بر این‌که آلمان به کنسولگری‌ها و سفارت‌های ترکیه اجازه نخواهد داد رای‌گیری درباره بازگشت حکم اعدام به نظام قضایی ترکیه را برگزار کنند، تایید کرد.

مرکل در این اظهارات خود گفت: "به طور معمول، ما درباره مسائل فرضی صحبت نمی‌کنیم، اما این مسئله متاسفانه در ترکیه مورد بحث قرار گرفته است و چندان فرضی نیست."

وی افزود: "من فکر می‌کنم مهم است که بگوییم ما نمی‌توانیم در خاک آلمان، به (رای‌گیری درباره) موضوعی که کاملا با آن مخالفیم اجازه دهیم."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار