معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی:

دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ به تراز اکولوژیک می رسد

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ به تراز اکولوژیک خواهد رسید

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛تقی کهوریان عصر شنبه در همایش دهیاران روستاهای حوضه آبگیر دریاچه ارومیه اظهارداشت: در سالهای اقدامات موثری در امر احیای دریاچه ارومیه انجام گرفته و امروز با جلوگیری از کاهش تراز آب دریاچه و تثبیت سطح تراز آبی، نتایج خوبی از اقدامات دولت در احیای دریاچه ارومیه بدست آمده است.

وی با بیان اینکه برنامه احیای دریاچه ارومیه در ۲ مرحله تثبیت و احیاء تدوین شده که با گذر از مرحله تثبیت از اردیبشهت امسال مرحله احیای دریاچه آغاز شده است افزود: امروز در میانه راه هستیم و با همکاری و مشارکت جامعه روستایی مرحله دوم احیای دریاچه ارومیه نیز با موفقیت عملیاتی خواهد شد.

معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی با پیش بینی مراکز علمی جهانی آب در مواجهه ۳۳ کشورخاورمیانه و آفریقایی با تنش جدی کم آبی در سالهای آتی اظهار داشت:دولت یازدهم از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود برنامه اجرایی احیای دریاچه ارومیه را در قالب ۷ محور با ۹۰ طرح اجرایی و راهکارهای ۲۷ گانه تدوین و اجرایی کرده است و برای دست یابی به نتایج پیش بینی شده  دهیاران در صف مقدم مشارکت و جلب همیاری روستائیان قرار دارند.

کهوریان برنامه احیای دریاچه ارومیه برنامه ای ۱۰ ساله اعلام کرد و گفت: تا سال ۹۲ سالانه ۴۰ سانتی متر سطح دریاچه ارومیه کاهش می یافت که با اقدامات انجام شده دردولت یازدهم ضمن افزایش ۸۵ سانتی تری تراز دریاچه و تثبیت آن در مرحله دوم و با مدیریت منابع آبی و کاهش مصرف آب و با افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی، دریاچه تا سال ۱۴۰۲ به تراز اکولوژیک خواهد رسید.

وی کاهش ۱۸ درصدی بارش ها، افزایش دما و افزایش تبخیر و بهره برداری بیش از حد منابع آب حوضه دریاچه ارومیه را از عمده عوامل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه برشمرد و اظهار داشت: سطح زیرکشت مزارع کشاورزی در حوضه دریاچه از ۳۰۰ هزار هکتار در آغاز دهه ۵۰ به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است و براساس مطالعات انجام گرفته ۹۰ درصد منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه در این بخش مصرف می شود و این عدم تعادل در مصارف حوضه دریاچه ارومیه ما را به نکته بحرانی رسانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نبودن الگوی بهینه مصرف آب، نداشتن الگوی کشت و استفاده از ارقام آببر را از مصادیق عدم تعادل بخشی منابع آب در حوضه آبگیردریاچه دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد منابع آب مصرف می شود که دولت در برنامه ای ۵ ساله کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

کهوریان ادامه داد: برای نجات دریاچه و مقابله با تهدیدات زیست محیطی ناشی از خشکی آن ضمن امید به عنایات خداوند در افزایش بارش ها، باید در بهینه مصرف کردن آب و صرف جویی آب جدی باشیم و دهیاران در این راه نقش ارزنده ای دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دولت با اجرای برنامه های خود در مدیریت مصرف آب، کاهش تولیدات کشاورزی نبوده و با عملیاتی شدن برنامه ها و مصرف بهینه آب و افزایش راندمان مصرف آب، افزایش تولید و درآمد روستائیان را هدفگذاری کرده است.

منبع:مهر 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.