بیرجند؛

تولید 32 نوع انواع عرقیات گیاهی در طبس

32 نوع عرقیات گیاهی در طبس تولید می شود.

شیروانی، عضو هیأت مدیره شرکت اکسیر طبس‌ گلشن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: این شرکت با هدف تولید عرقیات و اسانس گیاهی به ثبت رسید و از بدو تأسیس پیگیری جهت بهره‌برداری با ظرفیت تولید 540 تن عرقیات گیاهی در سال آغاز به کار کرد.

تولید 32 نوع انواع عرقیات گیاهی در طبس


وی افزود:فعالیت شرکت در سال 94 به صورت آزمایشی آغاز شد و به عنوان واحد نمونه صنعت غذایی خراسان‌ جنوبی انتخاب و تاییدیه سازمان غذا و دارو را اخذ کرد.


شیروانی گفت: این کارخانه ابتدا با ظرفیت تولید 45 نوع عرقیات گیاهی کار خود را آغاز کرد و تاکنون توانسته است 32 نوع از انواع عرقیات گیاهی را تولید و به بازار عرضه کند و تاکنون نشان استاندارد، ایزو 9001 و ایزو 18001 و نشان جهانی حلال اخذ کرده است.

تولید 32 نوع انواع عرقیات گیاهی در طبس


عضو هیأت مدیره شرکت اکسیر طبس‌ گلشن گفت: این کارخانه تاکنون برای 15 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است و در آینده با توجه به افزایش تولید تعداد اشتغال نیروها به 45 نفر افزایش داده می‌شود.


شیروانی تولید روزانه این شرکت را دو تن اعلام کرد و افزود: این محصولات کاملا پاستوریزه، بهداشتی و استاندارد به بازار عرضه و 50 درصد مواد اولیه تولید در شهرستان و استان تأمین شده و مابقی از استان‌های همجوار تأمین می‌شود.


صادرات عرقیات گیاهی طبس به خارج از استان


وی در خصوص صادرات محصول به خارج از استان، گفت: انواع عرقیات گیاهی به شهر‌های استان خراسان‌ جنوبی و استان‌های خراسان‌ رضوی، تهران، نیشابور و اصفهان صادر می‌شود و تولید شربت‌های گیاهی، سرکه و بسته‌بندی زعفران از برنامه‌های آینده این شرکت است.



عضو هیات مدیره شرکت اکسیر طبس‌ گلشن از همکاری کلیه مسؤولان و حامیان تولید داخلی تقدیر کرد و افزود: فروشگاه اتکا تاکنون به عنوان اولین تولید کننده در سطح استان با ما قرارداد بسته است و در واقع این اقدام به نوعی حمایت از تولیدات داخلی در سطح استان و شهرستان طبس است.


دو برابری تولید عرقیات گیاهی نیازمند 200 میلیون تومان اعتبار


شیروانی گفت: در حال حاضر دو دیگ‌ پخت فعالیت عرق‌گیری را انجام می‌دهند و در جهت افزایش تولید نیاز به دو عدد دیگ‌ پخت، یک عدد دیگ‌ بخار و دستگاه پرکن است که در مجموع حدود 200 میلیون تومان دیگر باید هزینه شود تا ظرفیت تولید دو برابر شود.

تولید 32 نوع انواع عرقیات گیاهی در طبس


غلامی،مسئول فنی شرکت اکسیر طبس‌ گلشن نیز افزود: گیاهان متفاوت قبل از ورود جهت تولید عرقیات گیاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا کیفیت آن ارزیابی و وارد چرخه تولید شوند و برخی گیاهان باید به صورت تازه و برخی به صورت خشک عرق‌گیری گیاهی صورت پذیرد.

وی گفت: ابتدا مواد اولیه بعد از ورود به کارخانه که مورد تأیید قرار گرفته و وارد انبار مواد اولیه می‌شود و به نسبت هر عرقی که بخواهد گرفته شود میزان مورد نظر شستشو و جهت عرق‌گیری آماده می‌شود.


مسئول فنی شرکت اکسیر طبس‌ گلشن افزود: بعد از مرحله شستشو و ضدعفونی، مواد اولیه به دیگ پخت انتقال پیدا می‌کند و عمل عرق‌گیری آغاز می‌شود و اگر اسانس گیاهی بالا باشد جداسازی صورت گرفته و عرقیات به مخاذن ذخیره که برای هر نوع متفاوت است، انتقال پیدا می‌کند.


غلامی گفت: بعد از انتقال به مخاذن ذخیره از طریق لوله‌کشی استیل به دستگاه پاستور انتقال و بعد از پاستوریزه شدن محصول وارد دستگاه تری بلوک شامل سه مرحله شستشو، پرکن و درب‌گذاری می‌شود و بعد از این اقدامات برچسب محصول بر روی لیبل با نام تجاری گلبرگ نصب و تاریخ تولید و انقضاء درج می‌شود.


وی  افزود:کیفیت محصولات به اذعان مصرف کنندگان بالا بوده و تاکنون مصرف کننده‌ کنندگان از محصولات رضایت کامل داشته‌اند و سعی می‌شود کیفیت مدنظر باشد و برای هر نوع عرق‌گیری محصولات گیاهی استانداردی تعیین شده است.


غلامی گفت: به طور مثال برای عرق نعناع باید میزان اسانس مورد نظر و استاندارد حداقل باید 30 باشد تا به کیفیت مطلوب برسد و جهت افزایش تولیدات نیاز به حمایت مسؤولان است و امیدواریم پیگیری لازم در خصوص افزایش تولید این کارخانه صورت گیرد.

تولید 32 نوع انواع عرقیات گیاهی در طبس


انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.