بیرجند؛

ثبت مهارت و فن چاقو سازی سنتی روستای آبیز

پرونده ثبت مهارت و فن چاقو سازی سنتی روستای آبیز از توابع زیرکوه تهیه و تدوین شد.

برآبادی،مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ گفت:در راستای پاسداشت از مواریث فرهنگی،اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پیوسته اقدامات ارزنده ای در جهت شناسایی، حفظ و ثبت این مواریث گرانقدر بشری انجام داده است. 
وی افزود:از ابتدای سال 96 تدوین پرونده های مختلف در حوزه های صنایع دستی و مردم شناسی در دستور کار قرار گرفته که از آن جمله تهیه و تدوین پرونده ثبت مهارت و فن چاقو سازی سنتی روستای آبیز از توابع شهرستان زیرکوه، است. 

برآبادی گفت: مراحل بازدید کارشناسی و انجام مصاحبه و جمع آوری اطلاعات میدانی این پرونده که در انتهای سال 95 آغاز شده بود به پایان رسیده است.
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: اره کارد یا همان چاقوی چوپانی که از مهم ترین و اصیل ترین تولید کارگاه آهنگری آبیز است در تمام مراحل به شیوه کار سنتی ساخت و تولید می شود. 
برآبادی گفت:این چاقو که دارای دو تیغه است  در داخل یک دسته از جنس شاخ که بیشتر از شاخ های قوچ کوهی یا نر بز می باشد به رنگ خاکستری و یا کرم روشن بوده و اتصالات میخ و پرچ آن هم در هنگام کار به صورت سنتی تولید می شود. 
وی افزود:در حال حاضر ساخت یک عدد اره کارد با بیش از 7 ساعت کار سخت و مستمر با قیمت 30 هزار تومان به فروش می رسد.  
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
France
علی
۱۲:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
اگه بشه آدرس این پیرمرد چاقو ساز در سایت بگدارید کمک شایانی به این فرد خواهد شد
France
علی
۱۲:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
اگه بشه آدرس این پیرمرد چاقو ساز در سایت بگدارید کمک شایانی به این فرد خواهد شد