آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

دوره‌های توانمندسازی آموز‌شیاران ضما‌نتی برای استخدام نیست/دوره‌های مهارت‌آموزی؛ از تأمین هزینه‌ها تا تغییر شیوه آموزش

آموزش و پرورش طی هفته گذشته با رویدادهای متفاوتی مواجه بوده که به برخی از مهم ترین این رویدادها می پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوره‌های مهارت‌آموزی؛ از تأمین هزینه‌ها تا تغییر شیوه آموزش، دوره‌های توانمندسازی آموز‌شیاران ضما‌نتی برای استخدام نیست، آغاز فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان، اعلام شهریه مدارس غیر دولتی طی دو هفته آینده، تکمیل ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام فضای آموزشی در استان تهران، مناسب نبودن تخصیص اعتبار به دانشگاه فرهنگیان، نیمه اردیبهشت ماه اعلام نتایج کمیته تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان، تهیه پیش‌نویس دستورالعمل‌ اردو و بازدید‌های دانش‌آموزی و پوشش بیش از ۶ و نیم میلیون دانش آموز در طرح وارنیش تراپی از جمله رویدادهای آموزش و پرورش در هفته که گذشت، به شمار می‌رود.
 
دوره‌های توانمندسازی آموز‌شیاران ضما‌نتی برای استخدام نیست
علی باقر‌زاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص روند دوره‌های توانمند سازی آموزشیا‌ران نهضت عنوان کرد: تا آخر اسفند ماه ۵۲ هزار و ۷۴۶ آمو‌زشیار در این دوره ثبت‌نام کردند.
 
وی ادامه داد: اکنون سایر اقدامات در نظر گرفته شده برای دوره‌های توانمندی در حال اجراست که از جمله آن می‌توان به آماده‌سازی درسنامه‌های مختلف برای آموزشیار‌ان و بار‌گذاری مطالب روی سایت جهاد دانشگاهی اشاره کرد.
 
باقر‌زاده با بیان اینکه به جز پور‌تال جهاد دانشگاهی هیچ مرجعی برای ثبت‌نام دوره‌های توانمندسازی آموز‌شیاران وجود ندارد، گفت: همچنین به جز ۳۸ هزار تومان مبلغ ثبت‌نام، وجه دیگری نباید برای آموز‌شیاران در نظر گرفته شود.
 
وی تصریح کرد: آموز‌شیاران توجه داشته باشند که هیچ ارتباطی بین ثبت‌نام دوره‌های توانمندسازی و استخدام آن‌ها وجود ندارد بلکه این دوره‌ها تنها به منظور ارتقای سطح عملکردی آنان برگزار می‌شود.
 
دوره‌های مهارت‌آموزی؛ از تأمین هزینه‌ها تا تغییر شیوه آموزش
نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تغییرات دوره‌های مهارت‌آموزی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی عنوان کرد: این دوره که احتمالا از اردیبهشت یا خرداد ماه برگزار می‌شود، با تغییراتی در نوع اجرا همراه است و مهارت‌آموزان یک تر‌م تحصیلی چهار الی چهار و نیم ماهه آموزش‌های نظری و عملی را آموخته که آن در قالب پودمان‌های مختلف ارائه می‌شود.
 
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در این دوره مهارت‌آموزان با دانشگاه همچنان در ارتباط هستند، گفت: مهارت‌آموزان به عنوان معلم در مدارس حضور پیدا کرده و تحت راهنمایی اساتید دانشگاه هستند.
 
موسی‌پور تصریح کرد: مهارت‌آموزان تا پایان تابستان برنامه سه ماهه اول را تنظیم کرده و در ارتباط مستمر با اساتید هستند و تأییدیه فعالیت‌های خود را از اساتید راهنما دریافت می‌کنند، در واقع تمامی فعالیت‌ها تحت نظر اساتید راهنما است.
 
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه از حیث هزینه‌ها هنوز شرایط روشنی وجود ندارد، یادآور شد: تصمیم‌گیری برای این مسئله به آینده موکول شده و با توجه به اینکه این دوره‌های مهارت‌آموزی اقدامی جدید در آموزش و پرورش بوده و در قوانین بالا دستی وجود ندارد، در خصوص جوانب مختلف نیاز به رسیدگی مسائل گوناگون احساس می‌شود.
 
آغاز فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان + جزییات
محمد حسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص وضعیت سنجش سلامت نوآموزان برای سال تحصیلی آینده عنوان کرد: فعالیت پایگاه‌های سنجش از اوایل خردادماه آغاز می‌شود.
 
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: نوبت‌گیری نوآموزان همانند سال گذشته به صورت الکترونیکی انجام شده و نوبت اعلام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از نوآموزان پیش دبستانی سال گذشته در طرح شرکت داشتند و امسال نیاز به سنجش مجدد نیست بنابراین حدود ۲۱۰ هزار نفر از آمار امسال کاسته می‌شود.
 
تهیه پیش‌نویس دستورالعمل‌ اردو و بازدید‌های دانش‌آموزی
مهدی علی‌اکبرزاده‌ مدیر کل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از تهیه پیش‌نویس دستورالعمل‌ اردو و بازدید دانش‌آموزی خبر داد و اظهار کرد: این پیش‌نویس آماده شده و پس از تأیید نهایی به ادارات آموزش و پرورش سراسر استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: تمامی نهادها و سازمان‌های مرتبط با آموزش و پرورش از جمله دفتر آموزش از دوره پیش‌دبستان تا متوسطه، سازمان پژوهش، معاونت تربیت بدنی و نهادهای دیگر از این قبیل که در بحث اردوها تأثیرگذار بوده وارد عمل شدند.
 
علی‌اکبر‌زاده عنوان کرد: طی سال 95 اصلاح دستورالعمل اردو و بازدید دانش‌آموزی انجام شد و اکنون در انتظار تأیید نهایی قرار دارد تا پیش از شروع تابستان این دستورالعمل‌ ابلاغ شود.
 
نیمه اردیبهشت ماه اعلام نتایج کمیته تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان
اسداله عباسی نایب رییس و سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص بیان کرد: برخی مشکلات از قبیل تاخیر و تعلل در ارائه مستندات را از سوی صندوق شاهد هستیم که از مسئولان صندوق و وزیر آموزش و پرورش خواهان حذف بروکراسی اداری هستیم تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.
 
وی با اشاره به فساد مالی عنوان کرد : عدم نظارت و ضوابط حاکم بر صندوق باعث سواستفاده از شرایط بوده است و از جمله مواردی که به آن دست یافتیم پروژه‌ گل نبی بوده که بین ۴۰۰تا۶۰۰میلیارد از منافع فرهنگیان تضییع شده است که به دنبال احقاق حق هستیم
 
سخن‌گوی کمیته تحقیق و تفحص گفت: بیشتر برآورد کارشناسی قیمت ها غیرواقعی و روی کاغذ بوده و با ارزش کارها مطابقت نداشته است.
 
عباسی بیان کرد: بیشترین تخلف در صندوق سرمایه‌گذاری فرهنگیان اتفاق افتاده است که ۴۵درصد دارایی فرهنگیان در آن وجود دارد و مهم‌تر این که به دلیل عدم نظارت بر عملکرد، روزنه هایی برای سودرسانی افرادی ایجاد شده تا معاملات سوری انجام دهند و همه اتفاقات اینجا صورت گرفته است.  
 
وی با بیان اینکه جعل اسناد درصندوق ذخیره باعث ایجاد قراردادهایی سوری شده است،اظهار کرد : فعلا پنج هزار و پانصد میلیارد از حق تضییع شده فرهنگیان آشکار شده و ممکن است این مبلغ افزایش یابد و تخلفاتی که امروز گزارش شده یک هزار میلیارد بوده است.
 
مناسب نبودن تخصیص اعتبار به دانشگاه فرهنگیان
محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه منویات آموزش و پرورش جز با تربیت معلم میسر نیست، گفت: تربیت نسل جدیدی از معلمان با سرمشق تربیتی مورد تاکید بوده و ظرفیت های متناظر با آن می تواند زمینه و بستر ساز محقق شدن ایده های تحولی در آموزش و پرورش باشد.
 
وی ادامه داد: نگاه به تربیت معلم و تحول در آموزش و پرورش از اهمیت بسزایی برخوردار است و همه  ایده ها باید از تربیت معلم نشات بگیرد تا بتوانیم آنچه نیاز است در کلاس درس اتفاق بیفتد را شاهد باشیم.
 
وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۵با تخصیص ۹۰ درصدی بودجه به پایان رسید در حالی که سایر دانشگاه ها تخصیص اعتبار بیشتری داشتند انتظار می رفت با توجه به جایگاه دانشگاه فرهنگیان بیش از آنچه برای سایر دانشگاه های دیگر اتفاق می افتد مطالبه شود، اما شاهد هستیم برای تخصیص معادل دانشگاه های کشور نیز باید چانه زنی کنیم که تا کنون راه به جایی نبردیم.
 
تکمیل ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام فضای آموزشی در استان تهران
داریوش ورناصری رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران به بیان برنامه‌های سال ۹۶ پرداخت و گفت: تکمیل پروژه‌های ناتمام از سال‌های قبل با استفاده از اعتبارات بخش دولتی و کمک خیّرین از برنامه‌هایی است که در اولویت قرار دارد.
 
وی ادامه داد: این پروژه‌های نیمه‌تمام حدود ۱۰۰ فضای آموزشی را شامل می‌شود که حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن نیاز داریم و امیدواریم امسال تمامی پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کرده تا در سال‌های آتی فقط به ایجاد فضاهای جدید توجه داشته باشیم.
ورناصری از ایجاد تعداد محدودی پروژه در مناطق بحرانی تهران خبر داد و عنوان کرد: این مناطق شامل منطقه یک و دو شهرستان بهارستان، شهر‌ قدس، شهر‌ ری، منطقه ۲۲ تهران و حواشی جنوبی شهر تهران است که به دلیل تراکم بالا در فضاهای آموزشی، ایجاد چند فضای جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را در دستور کار قرار دادیم.
 
پوشش بیش از ۶ و نیم میلیون دانش آموز در طرح وارنیش تراپی

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از 6 و نیم میلیون نفر را تحت پوشش این طرح قرارداده ایم و همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشته ایم.
 
وی بیان کرد: ما باید با وضع قوانین و مقررات در راستای افزایش سلامت جسمی و بهداشت روان دانش‌‌آموزان قدم برداریم و معلم تلاش کند با تعاملی که با دانش‌آموز دارد به این مسأله اهمیت دهد.  
 
وی با تشکر از وزارت بهداشت برای اهتمام به اجرای این طرح، گفت: وزارت آموزش و پرورش باید کاری کند که این طرح که مرتبط با بحث سلامت دانش‌آموزان است به صورت کامل اجرا شود تا بتواند جوانانی سالم تحویل جامعه دهد.
 
اعلام شهریه مدارس غیر دولتی طی دو هفته آینده
حسن مسعودی مدیر کل مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه شهریه مدارس طی یک تا دو هفته آینده اعلام می شود، تصریح کرد: شهریه بر اساس هفت آیتم در نظر گرفته شده و سایر موارد جز شهریه به حساب نمی‌آید و عمده مدارس غیر دولتی در چارچوب در نظر گرفته شده فعالیت می‌کنند و برنامه‌های مصوب تعریف شده را انجام می‌دهند.
 
وی با تاکید بر اینکه ما وظیفه داریم حتی روزنه‌ای برای کارهای خلاف وحود نداشته باشد، اظهار داشت: بر اساس قانون جدید سال آینده تحصیلی کمترین انحرافات را در مدارس غیر دولتی شاهد هستیم و با این الگوی تعیین شهریه قاعدتا نباید در زمان ثبت‌نام مشکلی وجود داشته باشد.  
 
مدیر کل مدارس غیردولتی در خصوص ورود تعزیرات به مدارس غیر دولتی گفت: طبق قانون این نهاد ناظر به امور اقتصادی بوده و فعالیت مدارس جز امور فرهنگی است که تعزیرات اجازه ورود به این مسئله را ندارد و شورای سیاستگذاری این اختیار را دارد تا بر روند شهریه نظارت کرده و استرداد مبلغ اضافی را انجام دهد، در واقع ماده 18 قانون این مسئله را بیان می‌کند. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار