عناوین اقتصادی روزنامه ها؛

مافیای 250 نفره سهام عدالت هنوز فعال است/ بی میلی سرمایه گذاری بانک های خارجی در ایران

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

روزنامه جهان اقتصاد
در نسخه امروز خود از عناوینی همچون؛ روحانی: سرمایه دولت یازدهم مردم هستند، آخوندی : سرمایه حبس شده در خانه های خالی 2 برابر ارزش بورس ایران است، جهانی شدن اقتصاد فرهنگ و ارتباطات، تقابل انتظارات در بازار آتی سکه، ایتالیا فرانسه و آلمان در صف مذاکرات برای تولید پوشاک در ایران ، ورود تقابل انتظارات در بازار آتی سکه، ایتالیا فرانسه و آلمان در صف مذاکرات برای تولید پوشاک در ایران، بازار خودرو همچنان انحصاری است و  ورود  فروند هواپیمای ایتالیایی جدید به ناوگان ایران پرداخته است.
 
مافیای 250 نفره سهام عدالت هنوز فعال است/ بی میلی سرمایه گذاری بانک های خارجی در ایران

روزنامه جوان در صفحه اقتصادی خود از فعال بودن مافیای 250 نفره سهام عدالت گفته و نوشته:

در حالی كه در دولت یازدهم نمایندگان دولتی عهده‌دار مدیریت سهام عدالت هستند، رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مافیای ۲۵۰ نفره سهام عدالت همچنان فعال هستند و در صورت تداوم این روند آینده سهام عدالت و شركت‌های سهام عدالت مخاطره آمیز خواهد بود.
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به خروج هفت شركت از سبد شركت‌های سهام عدالت از تشكیل كمیته‌ای برای تعیین تكلیف مطالبات و دریافت گزارش از دولت و مركز پژوهش‌های مجلس تا ۱۵ روز آینده خبرداد.
 
محمدرضا پورابراهیمی با تأكید بر الزام تعیین تكلیف هر چه زودتر سهام عدالت گفت: خروج هفت شركت از سبد شركت‌های سهام عدالت مغایر قانون است در حالی كه این شركت‌ها پر بازده و پرسود بوده‌اند، این اقدام دولت با بند ۵ آیین نامه توزیع سهام عدالت مغایر است.
 
وی افزود: دولت در راستای این اقدام گفته بود كه این شركت‌ها می‌خواستند به پرداخت سود اقدام كنند اما مطالبات مردم تصمیم‌گیری درست در مورد اصل سهام این شركت است كه پس از ۱۰ سال چرا باید به‌جای پرداخت سود به مردم برگه‌ای داده شود به نام سهام عدالت، معلوم نیست این برگه چه خاصیتی خواهد داشت باید منتظر ماند و دید. رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: كمیته‌ای تخصصی برای بررسی این مطالبات تشكیل شده و قرار است در ۱۵ روز آینده گزارش دولت و مركز پژوهش‌ها را دریافت كند. استناد ما این است كه دولت به هیچ عنوان حق صلب مالكیت مردم را كه معادل ۵۰ درصد از ارزش سهام عدالت است ندارد.
 
پورابراهیمی افزود: یكی از این شركت‌ها پالایشگاه اصفهان است كه پیش بینی سال قبل این مجموعه نسبت به سال قبلش 2/5 برابر نسبت به پیش‌بینی‌اش سودآوری داشته است.
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پالایشگاه آبادان جایگزین پالایشگاه اصفهان شده است كه براساس بررسی‌های انجام شده نه تنها جزو مجموعه‌های كم بازده است بلكه به زیان‌دهی هم رسیده است.
وی گفت: مجموعه سبد سهام عدالت نمی‌تواند با مصوبه دولت تغییری كند. باید این اقدامات سرو سامان بگیرد مجلس هم همه تلاش خود را می‌كند تا حقی از مردم تضییع نشود.

این روزنامه همچنین به عملکرد 9 ماهه و برآورد رشد اقتصادی سال 95، وزارت صنعت چگونه تکذیب می کند، 2 برابر ارزش بورس چرا خاک می خورد؟، کاهش نرخ سود بانکی را در جریان انتخابات فراموش نکنید و تولید نفت ایران از دریا در حالت سقوط اشاره  داشته است.
 
مافیای 250 نفره سهام عدالت هنوز فعال است/ بی میلی سرمایه گذاری بانک های خارجی در ایران 

گروه اقتصادی روزنامه اعتماد نیز در صفحه خود از بی میلی سرمایه گذاران بانک های خارجی در ایران گفته و اینطور نوشته:

نخستین نشست كمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در سال جدید به بررسی عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری از منظر مجامع بین‌المللی و راهكارهای جذب سرمایه‌گذار خارجی بعد از رفع تحریم‌ها اختصاص داشت. در نخستین نشست كمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در سال جدید، عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری از منظر مجامع بین‌المللی و راهكارهای جذب سرمایه‌گذار خارجی بعد از رفع تحریم‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست سید رضا نخلی، گزارش عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری در ایران از منظر مجامع بین‌المللی را ارایه كرد و گفت: «امنیت سرمایه‌گذاری به‌تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وابسته است. آمار و اطلاعات سازمان‌های جهانی در مورد اقتصاد ایران بسیار دقیق‌تر از تحلیل‌ها و آمارهای داخلی است كه شرایط را برای جذب سرمایه‌های خارجی دشوار و خروج سرمایه از كشور را آسان كرده است. آمارها نشان می‌دهد كه رتبه ایران از نظر شاخص آزادی اقتصاد در سال ۲۰۰۷، ۱۵۱ بود كه تا سال ۲۰۱۶ به ۱۷۱ رسید و امسال به ۱۵۵ رسیده است؛ این نشان‌دهنده اقدامات مثبت دولت برای رسیدن به ثبات اقتصادی است.»

ابوالفضل عباسی، كارشناس كمیسیون، راهكارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را برگزاری نشست‌های چندجانبه، انعقاد قراردادهای بین‌المللی، توجه به بخش‌های استراتژیك، بهبود قوانین و مقررات، مدیریت كمك‌های خارجی، همكاری با سازمان‌های بین‌المللی، انتشار پروفایل سرمایه‌گذاری كشور، سیاست ارزی باثبات، ایجاد نهادهای مرتبط با سرمایه‌گذاری خارجی برای پاسخگویی به سوالات و تسهیل سرمایه‌گذاری و همچنین مدیریت كمك‌های خارجی دانست.

همچنین فریال مستوفی، رییس كمیسیون سرمایه‌گذاری، رفع نشدن مشكلات بانكی ناشی از تحریم‌ها را بر كلیه مسائل اقتصادی، تاثیرگذار دانست و گفت: «غیر از چندین بانك كوچك و متوسط، هیچ بانك بزرگ بین‌المللی با ایران كار را شروع نكرده است. بسترهای لازم برای شناسایی بخش‌های استراتژیك فراهم نشده و باید برنامه اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری تدوین شود و با تغییر دولت‌ها انجام این برنامه مختل نشود.»

وی با اشاره به نامه رییس‌جمهور و درخواست از بخش خصوصی پیرامون موضوع «تقسیم‌كار ملی برای جهش در تولید داخلی و افزایش اشتغال» گفت: «كمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در پاسخ به درخواست ریاست‌جمهوری، برنامه‌های مختلفی را ارایه می‌دهند كه كمیسیون سرمایه‌گذاری هم برنامه‌های لازم در جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی را به هیات رییسه اتاق منتقل خواهد كرد.» مستوفی برخی از پیشنهادهای كمیسیون را به این شرح اعلام كرد: «ایجاد دادگاه‌های تخصصی، تدوین مشوق‌های سرمایه‌گذاری با اولویت‌های منطقه‌ای و بررسی اسناد بالادستی، اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری در مجلس، ثبات در سیاست‌ها و عدم‌تغییر قوانین در قوای سه‌گانه، تسهیل در نقل‌وانتقال پول، كاهش تصدی‌گری دولت، شفافیت در مالكیت شركت‌ها، ایجاد رتبه‌بندی اعتباری شركت‌ها، نظارت بیشتر بر بانك‌ها و موسسات مالی، ایجاد بسترهای لازم برای حضور شركت‌های خارجی تولیدكننده در ایران»

مهدی پور قاضی از پایین آمدن نرخ سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: «سرمایه‌گذار خارجی كه می‌تواند مدیریت، فناوری و سرمایه را همزمان به كشور بیاورد، با توجه به شرایط موجود در فضای بین‌المللی و آمارهای خارجی و داخلی، سخت به ایران وارد می‌شود. پیشنهاد می‌كنم كه كمیسیون، روی منابع فاینانس و چگونگی جذب آنها برای پروژه‌های بخش خصوصی متمركز شود تا نتایج كوتاه و میان‌مدت آن را در اقتصاد شاهد باشیم.»

این روزنامه همچنین از عناوینی همچون؛ داروگر تعطیل نیست، پیشرفت فاز 14 پارس جنوبی، سهم بهره وری از رشد اقتصادی، بازگشت معدن به روزگار خوش، اقتصاد کشاورزی 20 درصد بزرگ تر شد، حال بد سرمایه و اعتماد به کنترل و تعیین قیمت پوشاک نداریم گفته است.
 
مافیای 250 نفره سهام عدالت هنوز فعال است/ بی میلی سرمایه گذاری بانک های خارجی در ایران 

روزنامه تجارت نیز در صفحه اول خود از صدور فرمان اجرای طرح های صنعتی اشتغالزا، رهبر انقلاب: توقف ورود کالاهایی که کارخانه های داخلی را تعطیل می کنند، مخالفان خصوصی سازی دایه مهربانتر از مادر، نگهداری ارز تا سقف 10 هزار یورو مجاز است، تسهیلات عمرانی در بحران پرداخته است.
 
مافیای 250 نفره سهام عدالت هنوز فعال است/ بی میلی سرمایه گذاری بانک های خارجی در ایران 

روزنامه ابتکار در صفحه اقتصادی خود از نخستین کشتی کروز مسافری ایران تحت پوشش بیمه کوثر، شبیه سازی انتخاباتی دکل نفتی گمشده، بهره برداری کامل از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا پایان فروردین، افزایش سرمایه شرکت های بیمه ای به سختی محقق خواهد شد، تفاهم نامه بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک امضا شد، سقوط بازارهای سهام جهان در پی تشدید تنش های ژئوپلیتیکی، هفت خوان نبرد با اژدهای هزارسرقاچاق  پرداخته است.

مافیای 250 نفره سهام عدالت هنوز فعال است/ بی میلی سرمایه گذاری بانک های خارجی در ایران 

انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار