عناوین روزنامه های اقتصادی؛

حداقل حقوق کارمندان یک میلیون و 35 هزار تومان/ از رنگ کردن پرتقال های داخلی تا نوبرانه های 100هزار تومانی

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.


روزنامه ابرار اقتصادی در صفحه نخست امروز خود از عناوینی همچون؛ قیمت نان در دوره احمدی نژاد 8 برابر شد، کاهش نرخ سود در سال جاری، مسکن مهر نتوانست کم درآمدها را پوشش دهد، واگذاری 13 هزار میلیارد ریال سهام دولتی در هفته پایانی فروردین ، رشد 103 درصدی حجم بازار سرمایه، توافق ایران و پاکستان برای مبادلات بانکی دو جانبه، بازار نفت در حال نزدیک شدن به نقظه توازن، ابلاغ مصوبه افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان و حداقل حقوق کارمندان یک میلیون و 35 هزار تومان نوشته است.
 
حداقل حقوق کارمندان یک میلیون و 35 هزار تومان/ از رنگ کردن پرتقال های داخلی تا نوبرانه های 100هزار تومانی 

روزنامه جهان صنعت نیز عناوین زیر را برای خود انتخاب کرده است:

کاهش دوباره نرخ سود بانکی سایت جدید بانک مرکزی در سال 96؛ دستوری یا عرضه و تقاضا، رئیس سازمان بورس: لایحه الحاقی بازاز سرمایه تدوین می شود، بلند پروازی های یک دیکتاتور، آفتی به نام تخصص گرایی افراطی، 3 ابهام در طرح مسکن اجتماعی و از رنگ کردن پرتقال های داخلی تا نوبرانه های 100هزار تومانی با تیتر خیمه سوداگران در بازار میوه :

بازار میوه و تره‌بار از روزهای پایانی سال 95 به بهانه‌هایی همچون سرمازدگی و افزایش تقاضا برای شب عید و همچنین کمبود نظارت دستگاه‌های اجرایی‌، چنان دستخوش تلاطم و هیجان شد که در سال‌جاری نه تنها تب تند افزایش قیمت‌ها فروکش نکرد، بلکه همچنان شاهد گرانفروشی و سوداگری در این بازار هستیم‌.

در این میان، کار سوداگران در بازار میوه به جایی رسیده که پرتقال‌های داخلی را هم رنگ‌آمیزی می‌کنند و به جای پرتقال‌های وارداتی با کیلویی 12-10 هزار تومان می‌فروشند.

در حالی که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی بارها از تولید اقلام مختلف به میزان نیاز، با قیمت مناسب و همچنین تنظیم مناسب بازار شب عید خبر داده بودند اما در روزهای آغاز سال‌جاری شاهد شکل جدیدی از شرایط بازار میوه و تره‌بار بودیم این در حالی است که به گفته دولتمردان، میوه‌های تنظیم بازاری همچون پرتقال خارجی با قیمت کیلویی 3900 تومان هم در برخی مراکز عرضه می‌شد اما گشت و گذاری در بازار نشان داد که میوه تنظیم بازاری به راحتی در دسترس مردم قرار ندارد، از این‌رو مردم ناچار بودند میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال را بیش از سه تا چهار برابر آن چیزی که مسوولان بارها اعلام کردند، از مغازه‌های سطح شهر بخرند‌. بر این اساس پرتقال 12 هزارتومانی و سیب هشت هزار تومانی سبب شد برخی مردم از خرید این دو نوع میوه صرف‌نظر کنند‌.

در این رابطه رییس اتحادیه میوه و سبزی نیز چندی پیش اعلام کرد که ذخیره سیب در سردخانه‌های تهران قابل توجه نبود و همین امر در کنار سودجویی برخی مغازه‌داران افزایش قیمت سیب به مرز هشت هزار تومان را به همراه داشت.

اما تنش‌های بازار میوه به همین جا ختم نمی‌شود و اوضاع تا جایی پیش رفت که علاوه بر ورود میوه‌های نوبرانه همچون توت‌فرنگی 25 هزار تومانی، چغااله‌بادام 100 هزار تومانی و گوجه‌سبز 100 هزار تومانی، موز، کیوی و خیار نیز با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شدند‌.

در این میان حال و هوای بازار میوه و تره‌بار طی چند روز گذشته نشان می‌دهد که حتی اقلام پرمصرفی همچون سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی نیز به دنبال گرانی‌های دنباله‌دار میوه، با افزایش قیمت روبه‌رو شدند که در رابطه با گرانی سیب‌زمینی، کارشناسان بر این عقیده هستند که به دلیل عدم رعایت الگوی کشت در یک سال با مازاد و در سال دیگر با کاهش و افزایش قیمت روبه‌رو هستیم‌.

همچنین رییس اتحادیه میوه و سبزی، در مورد گرانی گوجه‌فرنگی معتقد است که در عید سال گذشته گوجه‌فرنگی به وفور و با نازل‌ترین قیمت در بازار موجود بود که به همین دلیل کشاورزان امسال به کاهش کشت محصول اقدام کردند و درنهایت این امر نوسانات قیمت را رقم زد‌.

مهاجران نرخ هر کیلو گوجه‌فرنگی در میدان میوه و تره‌بار را از دو هزار و ۸۰۰ تا سه هزار تومان اعلام کرد و گفت این وضعیت تا رسیدن محصول نو به بازار ادامه دارد‌.

مهر تایید بانک مرکزی بر گرانی میوه و سبزی

در این میان جدیدترین گزارش بانک مرکزی مربوط به هفته منتهی به 18 فروردین، حاکی از آن است که میوه‌های تازه با افزایش 4/13 درصدی و سبزی‌های تازه با افزایش 4/11 درصدی نسبت به مدت مشابه ماه قبل روبه‌رو شدند‌.

همچنین آمار سالانه مربوط به خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی در بازار تهران نشان می‌دهد که میوه‌های تازه نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 3/34 درصدی و همچنین سبزی‌های تازه با افزایش 3/26 درصدی مواجه شده‌اند.

بانک مرکزی در رابطه با میوه‌ها و سبزی‌های تازه در گزارش خود آورده است: طی هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری نارنگی و انار عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار عرضه شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بین 56/5 تا 4/28 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت کدو سبز معادل 5/26 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین سه تا 6/24 درصد افزایش یافت.

ادامه توزیع میوه‌های خارجی در بازار

در شرایطی که میوه با قیمت‌های سرسام‌آور در بازار به فروش می‌رسد، همچنان شاهد عرضه انواع مختلفی از میوه‌های قاچاق در سطح بازار هستیم‌ به‌طوری که در حال حاضر گلابی آمریکایی، گلابی چینی، آووکادو ترکیه، لیمو ترکیه، پرتقال مصری، پرتقال ترکیه، پرتقال قبرس، سیب درختی فرانسه و نارنگی پاکستان در سطح بازار میوه  عرضه می‌شوند‌.

رییس اتحادیه میوه و سبزی، در این رابطه معتقد است با وجود آنکه بازرسان دستگاه‌های مختلف از جمله تعزیرات، برای جمع‌آوری این میوه‌ها از سطح بازار بسیج شده‌اند اما توزیع و فروش این میوه‌ها ادامه دارد ضمن اینکه برخی مصرف‌کنندگان ما واقعا نمی‌دانند پول‌هایشان را چگونه خرج کنند‌.

به گفته وی، هم‌اکنون قیمت سیب درختی سفید تولید داخل شش هزار تومان و سیب فرانسه حدود ۱۲ هزار تومان است‌.

جدیدترین قیمت‌های تره‌باری

به گفته رییس اتحادیه میوه و سبزی، در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه‌سبز نوبرانه ۹۰ هزار تومان است‌. همچنین قیمت هر کیلو گوجه‌سبز قاچاق ۵۰ هزار تومان، چاقاله‌بادام ریز از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان، توت‌فرنگی کرجی ۱۵ هزار تومان، توت‌فرنگی گلخانه‌ای چهار تا شش هزار تومان، ملون هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان و هندوانه ۷۰۰ تا هزار تومان است‌. هر کیلو خیار گلخانه‌ای نیز سه هزار و ۵۰۰ تومان، خیار بوته‌ای هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان، موز چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تومان، پرتقال جنوب پنج تا شش هزار تومان، سیب سفید درجه یک شش هزار تومان، سیب قرمز درجه یک پنج هزار تومان و کیوی پنج تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان در میادین به فروش می‌رسد‌.

رییس اتحادیه میوه و سبزی همچنین نرخ هر کیلو سیب‌زمینی را هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان، پیاز را ۶۰۰ تا هزار و ۲۰۰ و گوجه‌فرنگی را دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان اعلام کرد‌.

به گفته وی، نرخ هر کیلو سبزی خوردن دو هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ و سبزی جور (پلو، آش، قورمه) هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تومان است‌.

مهاجران درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار طی روزهای آتی بیان کرد: با توجه به افزایش عرضه میوه‌های نوبرانه در بازار طی روزهای آتی شاهد کاهش قیمت میوه‌های زمستانه و نوبرانه خواهیم بود‌.

این در حالی است که در مغازه‌های سطح شهر، این میوه‌ها با اختلاف قیمت چند برابری به فروش می‌رسد و آنچه رییس اتحادیه میوه و سبزی اعلام می‌کند، کف قیمت در بازار میوه و تره‌بار است‌.
 
حداقل حقوق کارمندان یک میلیون و 35 هزار تومان/ از رنگ کردن پرتقال های داخلی تا نوبرانه های 100هزار تومانی

روزنامه صمت نیز در صفحه نخست خود از این عناوین گفته است:

نوبت به تکمیل پروژه های 60 درصد رسید، ورشکستگی موسسه های مالی پرریسک، قفل تولید از لایه نفتی پارس جنوبی گشوده شد، فروش 11 میلیاردی در طرح عیدانه کتاب، هر 6 گردشگر خارجی یک گره از بیکاری می گشاید، بافتن اشتغال بر دار قالی و تعرفه واقعی راه حمایت از تولید.
 
حداقل حقوق کارمندان یک میلیون و 35 هزار تومان/ از رنگ کردن پرتقال های داخلی تا نوبرانه های 100هزار تومانی

روزنامه دنیای اقتصاد از نقشه دولت برای بازار 96 ،یارانه برجام به اقتصاد ایران، انتقلاب دوم در صنعت نفت، دو ترمز کاهش نرخ سود بانکی ، مقایسه قیمت خودرو در سه دولت، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی و نشانه های رونق صنعت دخانیات گفته است.
 
 حداقل حقوق کارمندان یک میلیون و 35 هزار تومان/ از رنگ کردن پرتقال های داخلی تا نوبرانه های 100هزار تومانی

در صفحه نخست روزنامه تجارت در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم. نیز عناوینی همچون؛ حفظ حقوق سپرده گذاران و سهامداران دغدغه بانک مرکزی، رکود انتخاباتی مسکن، بهبود همه شاخص های اقتصادی، قفل تولید از لایه نفتی پارس جنوبی گشوده شد، شاخص کل 250 واحد قد کشید و رشد صادرات با اجرای پیمان های پولی چند جانبه  به چشم می خورد.
 
حداقل حقوق کارمندان یک میلیون و 35 هزار تومان/ از رنگ کردن پرتقال های داخلی تا نوبرانه های 100هزار تومانی 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار