مجری طرح نیروگاه‌های اتمی بوشهر مطرح کرد؛

حضور 70 درصدی نیروی‌های بومی در ساخت واحد‌های جدید نیرو‌گاه اتمی بوشهر

طبق قراردادهای که بین کشور ایران و روسیه انجام شده است قرار بر این شد که دو واحد نیروگایی 1057 مگاواتی در بوشهر ساخته شود که همجوار با واحد یکم نیروگاه اتمی این شهر است. پروژه‌ای که عملیات ساخت آن از اول سال 2017 میلادی آغاز شده است.

حضور 70 درصدی نیروی‌های بومی در ساخت واحد‌های جدید نیرو‌گاه اتمی بوشهربه گزارش خبرنگار گروه استان‌هایباشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در همین رابطه  آمبارات سونیان، مدیر احداث نیروگاه‌های اتمی بوشهر گفت: نیروگاه اتمی بوشهر جزو نیروگاه‌های نسل سوم و نادر است که مشابه آن در کشور روسیه وجود دارد. در ساخت این نیروگاه، ما از تجهیزات و فناوری‌های به‌روز دنیا استفاده خواهیم کرد.

سونیان در ادامه افزود: فناوری هسته‌ای نیازمند فناوریو تجربه بسیار بالایی است و ما در هر حال حاضر در حال انتقال این تجارب به همتای ایرانی خود هستیم. امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد این مساله باشیم که ایرانیان بتوانند به صورت مستقل نیروگا‌ه‌های اتمی را بسازند.

همچنین مجری طرح نیروگاه‌های اتمی بوشهر در این باره یادآور شد: شروع عملیات اجرایی واحد‌های جدید آغاز شده است و هم‌اکنون ما در حال خاک‌برداری هستیم. برنامه پیش بینی شده ما برای رسیدن به زمان اکتیو شدن نیروگاه واحد یکم 108 ماه و برای واحد دوم 128 ماه خواهد بود. 

مهندس جعفری در ادامه یادآور شد: ما در بحث ساخت نیروگاه‌های اتمی این را ثابت کرده‌ایم که مستعد هستیم و می‌توانیم بهتر وارد این مقوله شویم. فقط این موضوع همت صنایع داخلی را می‌طلبد.

معمولا انتقال تکنولوژی ساخت نیروگاه اتمی فرایندی نسبتا طولانی است اما همت نیروهای ایرانی و صنایع داخلی می‌توانند این مسیر را کوتاه‌تر کنند. 

ساخت نیروگاه‌های اتمی علاوه افزایش ظرفیت تولید برق در کشور باعث رونق اقتصادی وو اشتغال‌زایی هم می‌شود.

جعفری در این مورد گفت: برآورد ما این است که ما می‌توانیم حدود 70 درصد از نیروی مورد نیاز کار را از طریق ایرانیان تامین کنیم. این پروژه می‌تواند بازارهای خوبی با هزینه هشت هزار میلیارد تومان ایجاد کند.

وی در پاسخ به این‌که برای ساخت این دو واحد جدید نسبت به واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، چند درصد افزایش نیروی کار ایرانی داشته‌ایم، تاکید کرد: چون نسبت ما در واحد یکم بسیار اندک بود نمی‌شود گفت که دقیقا چند درصد افزایش داشته‌ایم و این بدین معنی است که افزایش ما فوق‌العاده بوده است. چراکه قبلا پیمانکار همه افراد ماهر و نیمه ماهر خود را از کشور روسیه تهیه می‌کرد ولی حالا با قراردادی که با آنها بسته‌‌ایم، پیمانکار موظف است که نیروهای ماهر و نیمه ماهر خود از نیروهای ایرانی انتخاب کند. 

صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در هنگام کلنگ‌زنی دو واحد جدید نیروگاه‌ اتمی بوشهر در رابطه با موضوع یاد شده گفت: ما در گرفتن نیرو‌ها، بهترین نیروها را انتخاب می‌کنیم ولی مطمئن باشید که بومی‌های بوشهر در این کار اولویت دارند.

در سال « اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال » جذب 8000 نفر نیروی ایرانی، گامی مهم در راستای بومی‌سازی دانش هسته‌ای خواهد بود.

انتهای پیام /پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.