بررسی عملکرد باشگاه های فوتبال در سال 95؛

استقلال متحول و بحرانی در پایان سال آرام گرفت

با توجه با انتخاب علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال ، خانه‌تکانی این سرمربی خیلی زود آغاز شد و فهرست بلندبالایی از قدیمی های استقلال از جمع آبی پوشان کنار رفتند.

استقلال متحول و بحرانی در پایان سال آرام گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان با توجه با انتخاب علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال ، خانه‌تکانی این سرمربی خیلی زود آغاز شد و فهرست بلندبالایی از قدیمی های استقلال از جمع آبی پوشان کنار رفتند و این مربی با جذب بازیکنان جدید و البته از دست دادن برخی آنها در نقل و انتقالات نیم فصل دوم شروع جدیدی را آغاز کرد.

برهانی،طالب‌لو و عمران زاده از استقلال کنار گذاشته شدند تا جوان تر ها به جای آنها به استقلال ورود کنند.

خرید های اول فصل استقلال

افشارزاده با توجه به لیست منصوریان سرمربی تیم اقدامات لازم را برای جذب بازیکنان در دستور کار قرار می دهد و به این ترتیب اولین خرید آبی ها در سال 95 صورت می گیرد و بختیار رحمانی قرارداد خود را با استقلالی ها امضا می کند . وریا غفوری دیگر بازیکنی بود که استقلالی ها جذب کردند تا جناح راست تیم پوشش داده شود. فرشید باقری،هافبک دفاعی جوان صبا سومین خرید آبی ها نام گرفت تا بر این اساس منصوریان با دست پر فصل خود را شروع کند .

 البته در این میان و با ورود وزارت ورزش و جوانان تا حدودی نقل و انتقالات استقلال متوقف می شود تا جایی که دوباره  روند خریدهای منصوریان از سر گرفته می‌شود. کنعانی زادگان که تیم پرسپولیس نیز خواهان او بود در یک اقدامی عجیب پیراهن آبی را بر تن می کند و کاوه رضایی،شاه ماهی نقل و انتقالات هم پس از مدت‌ها سرو صدا استقلال را انتخاب می کند و با پیراهن شماره 9 ، که 8سال در اختیار آرش برهانی بوده، عکس یادگاری می‌گیرد.

رابسون برزیلی هم برای تقویت خط دفاع اضافه می‌شود تا تیم  «علی منصور» ، با این‌همه ستاره، مقتدرترین تیم لیگ به نظر برسد. اما این خوشی ها زیاد طول نکشید.

نحسی در اول فصل گریبانگیر علی منصور

مساوی و باخت و باز تکرار باخت و مساوی و در نهایت دو امتیاز از چهار بازی و حضور در آخرین رتبه‌های جدول و از طرفی تغییرات عجیب در سطوح مدیریتی باعث شد شوک بزرگی به استقلال وارد شود و به نوعی کلافِ منصوریان را سردرگم تر از همیشه کند. تغییرات از انتخاب حسن خو برای مدیریت استقلال آغاز شد تا جایی که افتخاری یک مدیر خونسرد جای افشارزاده را گرفت تا به نوعی در این مقطع برای استقلالی ها مدیریت کند .

زمان دربی برای آبی پوشان از راه می رسد اما بدون هیچ اتفاق بزرگی برای استقلال. رکورد شکست ناپذیری پرسپولیس برابر استقلال دو رقمی می‌شود اما منصوریان، تیمش را از جدال سخت با پرسپولیسِ مهارنشدنی، سالم بیرون می‌آورد. شش هفته و چهار امتیاز،بدون برد، حاصل کار منصوریان در تیم محبوبش تا آخر تابستان 95 است. 

روزهای خوب موقتی

با این تفاسیر روزهای خوب استقلال و منصوریان فرا می‌رسد و اولین پیروزی مقابل ذوب‌آهن در تهران و صعود از دو مرحله‌ی جام حذفی باعث می شود آبی پوشان دل گرم شوند و هواداران هم خوش بین شوند .از طرفی بردهای خوب مقابل سایپا و سیاه‌جامگان، و عملکرد قابل دفاع تیم مقابل فولاد، هواداران را امیدوار کرد و البته در این میان استقلالی‌ها به وضعیت مشابه پرسپولیس در سال گذشته اشاره می‌کنند و منتظر ثبات گرفتن تیم‌شان هستند.

همچنین عملکرد ضعیف بسیاری از خریدهای جدید، از جمله بختیار رحمانی، در کنار مصدومیت‌های بدی که گریبانگیر کنعانی‌زادگان و غفوری می شود، کار منصوریان را سخت می‌کند. روند امیدوارکننده ادامه پیدا می کند تا آنجا گه همه منتظر اوج‌گیری ناگهانی استقلال به سمت صدر هستند که بازی مهم با سرمربی اسبق فرا می‌رسد. ورزشگاه آزادی آماده دیدار منصوریان و قلعه نویی می شود و هواداران استقلال می‌آیند تا با برد بزرگ در بازی بزرگ، پرواز منصوریان و شاگردانش را نظاره‌کنند. گل اول را دروازه‌بان تراکتور هدیه می‌دهد تا جشن استقلالی‌ها خیلی زود آغاز شود اما در نهایت دو ضربه ایستگاهی و دو حرکت فاجعه‌آمیز از دفاع استقلال جشن را به آن سوی آزادی می‌کشاند. استقلال پس از 4 ماه شکست می‌خورد تا آرام آرام صدای اعتراض به منصوریان بلند شود. 

حذف با چاشنی تلخ

جام حذفی به مرحله یک‌چهارم می‌رسد و به نظر آخرین فرصت منصوریان برای درخشش در فصل 95 بر سر زبان ها می افتد.شکست تلخ استقلال در جام حذفی باعث می شود یلدای تمام استقلالی ها به کام تلخی برود و البته از طرفی آنجاست که حاشیه های منصوریان و رحمتی هم سر باز می کند .

ناراحتی هواداران و البته برخی مدیران استقلال از این شکست تلخ باعث می شود  اسامی جانشینان منصوریان از رسانه‌ها شنیده شود . از فرهاد مجیدی تا فلیکس ماگات و کرانچار و همچنین اسکوچیچ افرادی بودند که به عنوان جانشین منصوریان به گوش می رسید.اما از طرفی مدیرعامل استقلال تاکید می‌کند منصوریان جایی نخواهد رفت و در استقلال خواهد ماند. 

همچنین وزیر ورزش و جوانان هم طی صحبت و جلسه ای با اعضای هیئت مدیره اعلام کرد که باید به منصوریان فرصت داده شود تا وی بتواند با قدرت به کار خود ادامه دهد . نظر اکثر پیشکسوتان استقلالی هم این است که منصوریان، بیش از هرچیز به زمان نیاز دارد و تاکتیک‌های مد نظر این  سرمربی جوان، برای قوام‌یافتن و پخته‌شدن نیاز به گذر زمان دارند.همچنین هواداران هم فقط به دنبال امید هستند. 

احیا در نقش‌جهان

آخرین دیدار استقلالی ها در هفته پانزدهم لیگ برتر از راه می رسد و منصوریان به همراه شاگردانش به ورزشگاه تازه تاسیس نقش جهان می روند و رو در روی تیم عبداله ویسی به میدان می روند . اما یک تصمیم از سوی منصوریان باعث می شود تا حدودی به استقلالی ها و البته هواداران شوک وارد شود و آن هم نیمکت نشینی رحمتی است اما آبی‌ها بازی را خوب شروع می‌کنند و خوب موقعیت می‌سازند و حتی یک یا دو ضربه هم به تیر دروازه حریف برخود می کند که ناگهان ، دقیقه 70 و شوت محکم علی‌محمدی همه‌چیز را خراب می‌کند و رویاها بر باد می‌روند. باز در ذهن ها جایگیزینی منصوریان تداعی می شود که در نهایت بهنام برزای، جوان همیشه نیمکت‌نشین استقلال، همه‌چیز را برمی‌گرداند.برزای با باز کردن دروازه سپاهان باعث می شود آب خوش تا حدی از گلوی سرمربی اش پایین برود و هواداران با لبخند رضایت بخش ورزشگاه را ترک کنند.

پایان نیم فصل اول فرا رسید و تیم فوتبال استقلال با کسب 22 امتیاز در رده هفتم جدول قرار دارد و البته هواداران و استقلالی ها انتظار دارند با حمایت و زمان دادن به علی منصور نظاره گر روز های خوب استقلال باشند

پدر استقلال در گذشت

آبی پوشان در نیم فصل اول با توجه نتایجی ضعیفی که کسب می کردند یکی از بزرگان خود را نیز از دست دادند .منصور پورحیدری پدر استقلالی ها در 14 آبان ماه پس از دست و پنجه با بیماری در سن 71 سالگی دار فانی را وداع گفت .این خبر مطمئنا تا حدودی برای استقلالی ها ناگوار بود اما در هر صورت آبی پوشان مجبور بودند با همان روحیه به مصاف حریفان بروند.

آغاز نیم فصل دوم برای آبی پوشان

 علیرضا منصوریان بعد از نشست طولانی که با افتخاری، مدیرعامل باشگاه داشت از ایمان مبعلی، رحیم مهدی زهیوی و سجاد شهباززاده به عنوان سه بازیکن مد نظر خود برای تقویت تیم نام برد و باشگاه استقلال هم رایزنی و مکاتبات رسمی برای جذب آنها را آغاز کرد. 

خریدهایی که امضای قرارداد با آنها دشواری های خاص خود را دارد اما سرمربی جوان آبی ها با سماجت خواستار حضورشان شده تا بازسازی تیمش را استارت بزند.در نهایت هیچ کدام از این 3 بازیکن به قرارداد خود را با آبی پوشان به ثبت نرساندند تا مدیران آبی به سراغ دیگر گزینه ها بروند.

پس از منتفی شدن حضور این 3 بازیکن ،منصوریان در نشست هیئت مدیره استقلال لیست بازیکنانی همچون تیموریان ،قنبری و دیگر بازیکنان را ارائه داد اما در نهایت چشمی ،جپاروف و تیموریان به استقلال پیوستند که این 3 بازیکن به دلیل محرومیت از همراهی آبی پوشان باز ماندند

طعم تلخ محرومیت برای آبی پوشان

استقلال از سوی فیفا با محرومیت جدی روبرو شد و این تیم نتوانست از گزینه های جدید بهره ببرد.محرومیت استقلالی ها باعث شد تا سرمربی آبی ها با چالش جدیدی مواجه شود اما خوشبختانه این جوانان استقلال بودند که اجازه ندادند این محرومیت به چشم بیاید..

استقلال در آغار نیم فصل دوم به مصاف نفت تهران در تختی خواهد رفت تا انتقام باخت در جام حذفی و تساوی در لیگ برتر را بگیرد و هفته دوم هم میزبانی از استقلال خوزستان را برعهده داشت.

اما همه چیز از نیم فصل دوم شروع شد جایی‌که تیم منصوریان پوست انداخت و اگر از شکست غیره منتظره آنها در تهران و ورزشگاه بدون تماشاگر مقابل همنام خوزستانی بگذریم آنها کاری کردند کارستان!

منصوریان در بازی اول در ورزشگاه تختی نفت علی دایی را شکست داد تا انتقام جام حذفی را هم گرفته باشد. در قدم بعدی در آزادی بدون تماشاگر مقابل استقلال خوزستان باخت ولی سپس در چهار بازی پیاپی حریفانش را یکی پس از دیگری با سه گل شکست داد تا یک آمار خیره‌کننده را از خود به جای بگذارد.

نکته جالب توجه در مورد این دو بازی این است که شاگردان منصوریان در بازی با نفت محروم از تماشاچی بودند و مهدی رحمتی را هم درون دروازه نداشتند.استقلال در دیدار مقابل نفت توانست برنده میدان باشد اما این در مقابل تیم هم نام اهوازی نتیجه را 2 بر یک واگذار کرد.پس از این دو دیدار آبی پوشان توانستند در دیدار مقابل تیم های صنعت نفت ،پیکان و ماشین به برد های 3 گله برسند تا به مصاف دربی 84 بروند.

طعم شیرین برد آبی ها در دربی 84

استقلال در داربی رقیب سنتی را شکست داد تا زنگ خطر را برای این تیم که بدون رقیب در صدر جدول در حرکت بود به صدا در بیاورد.

در هر صورت تیم فوتبال استقلال دربی 84 را با نتیجه 3 بر 2 از آن خود کرد.

از طرفی بهتر است بگوییم علیرضا منصوریان سرمربی استقلال، در نیم فصل دوم نقش اول را در این جهش به یکباره داشته، چرا که او بعد از یک نیم فصل پرنوسان که حتی خبر اخراج او به گوش می‌رسید بالاخره موفق شد ترکیب اصلی تیمش را پیدا کند و با نتایج خیره‌کننده پی‌در‌پی به رتبه سوم جدول برسد.

اگر بخواهیم نیم فصل دوم را به تنهایی ملاک ارزیابی این مربی جوان قرار دهیم باید بگویم تیم منصوریان هم با تیم برانکو اختلاف امتیاز دارد و اگر منصوریان و شاگردانش امروز نمی‌توانند با گذشت بیست و چهار هفته در جدول رده‌بندی در کنار برانکو و پرسپولیس قرار بگیرند به دلیل نتایج بسیار ضعیف در شش هفته اول لیگ است جایی که منصوریان و شاگردانش از 18 امتیاز ممکنه فقط چهار امتیاز کسب کردند! 

منصوریان حالا افسوس روزهای ابتدای فصل را می‌خورد چراکه اگر با انها دست پر وارد بازی‌ها می‌شدند و زودتر به ترکیب و تاکتیک مورد نظر خود می‌رسید الان با پرسپولیس رقابتی میلی‌متری در صدر جدول داشت.

در هر صورت آبی پوشان تهرانی در نیم فصل اول نتوانستد نمایش خوبی را از خود نشان دهند و با نتایج بدی که گرفتند بازی بدشان را تکمیل میکردند و هم اکنون به امتیاز های از دست رفته نیاز مبرمی دارند .امتیاز هایی که می توانست استقلال را به پرسپولیس نزدیک کند .

از طرفی بهتر است بگوییم منصوریان که نمیدانست با چه ترکیبی تیم را روانه میدان مسابقه کند مدام دست به سیستم تیمش میزد،اما به مرور و با تثبیت شدن جایگاه جوانان مستعد این تیم همچون برزای،نورافکن،زکی پور و البته حقدوست توانست از دیگر بازیکنانش که بیشتر بازی میکردند بازی بهتری بگیرد.

همچنین کاوه رضایی و علی قربانی نیز با دیگر بازیکنان این تیم هماهنگ شدند و خط دفاعی استقلالی ها ثبات بیشتری را در خود دید.

با شکل گرفتن ترکیب اصلی آبی ها حالا آن ها جنگنده تر از همیشه به میدان بازی قدم میگذارند و برایشان فرقی نمیکند مقابل چه تیمی بازی میکنند آن ها فقط به پیروزی فکر میکنند.

با این وجود می توان گفت منصوریان با حضور بازیکنان با تجربه و جوان توانسته نتایج خوبی را کسب کند.

اعتصاب و تهدید های بازیکنان استقلال

در هر صورت بازیکنان تیم فوتبال استقلال توانستند در هفته های اخیر و آن هم قبل از به پایان رسیدن رقابت های لیگ برتر نتایج خوبی را در کارنامه خود به ثبت برسانند .اما بازیکنان استقلال در هفته های پایانی روزها با اعتصاب و اعتراض نبست به دریافت نکردن مطالبات از تمرین کردن سر باز زدند تا به این نحو مدیران استقلال را در تنگنا قرار دهند .

با وجود تحریم ها اما استقلالی ها در دیدار هفته بیست و چهارم مقابل سایپا توانستند یک برد را کسب کنند .از طرفی بازیکنان استقلال به دلیل مصاحبه های زمانی عضو هیئت مدیره باشگاه به ستوه آمدند و در نهایت از افتخاری مدیر عامل خود خواستند که هر چه سریعتر به این وضعیت رسیدگی کند.

با تمام این تفاسیر استقلالی ها تا پایان هفته بیست و چهارم 7 برد ،1 باخت و 1 مساوی را در کارنامه خود به ثبت رسانند و بهتر است بدانیم استقلالی ها تا قبل از به پایان رسیدن فصل نیز در یک دیدار لیگ قهرمانان آسیا نیز شرکت خواهند کرد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار