راهکار جدید هند برای تسهیل تجارت با ایران

مقامات هند در تلاش هستند با استفاده از شیوه‌ای جدید در پرداخت ارز، مبادلات تجاری را با ایران افزایش دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ دولت هند قصد دارد به منظور تسهیل و گسترش روابط تجاری با ایران از یک مکانیسم جدید برای پرداخت پول به این کشور استفاده کند. این اقدام در جهت دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و فرار از هرگونه جریمه و مجازات احتمالی صورت می‌گیرد.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، بارها توافق هسته‌ای ایران را "توافقی بد" توصیف کرده بود. در دورانی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران برقرار بود، یک بانک دولتی هند (یو سی او بانک) با جلب رضایت واشنگتن، بخشی از پول نفت ایران را بوسیله روپیه پرداخت می‌کرد.

باتوجه به مواضع تند دولت ترامپ علیه ایران، احتمال بازگشت تحریم‌ها وجود دارد و دهلی نو به دنبال یک مکانیسم جدید برای پرداخت هزینه نفت ایران است.

در زمانیکه بانک "یو سی او" در برابر نفت ایران، روپیه پرداخت می‌کرد، شرکت‌های هندی این امکان را داشتند تا پول کالاهای صادر شده به ایران را با استفاده از ما به التفاوت پول نفت ایران که به شکل روپیه در بانک نگهداری می‌شد، دریافت کنند.

از اوایل سال گذشته میلادی که تحریم‌های اقتصادی ایران لغو شد، بیش از 90 درصد از حساب‌های روپیه غیرفعال شدند و اندوخته آن به 20 میلیارد روپیه (305 میلیون دلار) کاهش یافت. از آن زمان پالایشگاه‌های هند پول نفت ایران را از طریق یورو پرداخت می‌کنند.

رئیس بانک "یو سی او" درباره مکانیسم جدید پرداخت پول نفت ایران اظهار داشت:‌ ما به دنبال یک بانک اروپایی به عنوان واسطه میان هند و ایران هستیم. در مکانیسم جدید پرداخت پول، قصد داریم به استفاده از یورو برای معاملاتمان ادامه دهیم.

وی در ادامه توضیح داد این طرح هنوز مراحل مقدماتی را طی می‌کند و مشخص نیست موفق به یافتن بانک واسطه‌گر در اروپا شوند یا خیر.

با وجود لغو برخی از تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران، آمریکا هنوز به اعمال فشار و سختگیری علیه مبادلات نقدی ایران ادامه می‌دهد.  ایران و هند برای خنثی کردن اعمال فشار آمریکا به دنبال استفاده از همان رویکرد پیشین و پرداخت روپیه میان خود هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار