اصفهان؛

استاد همایی کسی بود که در تمام عمرش یا مشغول تحصیل بود و یا تدریس می‌کرد

استاد همایی کسی بود که در تمام عمرش یا مشغول تحصیل بود و یا تدریس می‌کرد، یا کتاب می‌نوشت و یا کتاب می‌خواند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دیشب به همت مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد مراسم بزرگداشت استاد جلال‌الدین همایی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب اصفهان در تکیه سیدالعراقین برگزار شد.

استاد تمام دانشگاه اصفهان  در این مراسم با اشاره به خاطراتی از مرحوم همایی اظهار کرد: استاد همایی کسی بود که در تمام عمرش یا مشغول تحصیل بود و یا تدریس می‌کرد، یا کتاب می‌نوشت و یا کتاب می‌خواند.

سید مهدی نوریان با بیان اینکه استاد همایی از سال 45 به سبب تغییر قانون نظام دانشگاهی، خود را از دانشگاه بازنشسته و کارهای علمی خود را در منزل دنبال می‌کرد، افزود: 9 نسل از اساتید ادبیات فارسی از شاگردان او بوده‌اند، در واقع همایی یک فرد نیست بلکه یک استاد را باید در تعداد شاگردانش ضرب کرد؛ چرا که او شاگردانی تربیت کرده که اکنون از برجسته‌ترین‌های ادبیات فارسی هستند.

استاد تمام دانشگاه اصفهان استاد همایی را دریای بی‌کران ادبیات توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه اجداد ایشان همگی شاعر بودند ولی پرداختن به فعالیت‌های علمی و تحقیقی نگذاشت تا استاد همایی تمام استعداد خود را صرف سرودن شعر کند.

نوریان خاطرنشان کرد: دیوان شعری که با عنوان دیوان سنا از ایشان چاپ شده دربرگیرنده همه اشعار ایشان نیست و به تصحیح و چاپ مجدد نیاز دارد تا همه اشعار را شامل شود.

وی با بیان اینکه وفات استاد همایی در سال 59با توجه به شرایط بحرانی کشور در نهایت غربت برگزار شد، تأکید کرد: حتی در مراسم ختم ایشان در مسجد سید تعداد انگشت‌شماری حاضر بودند و اکنون هم که در تکیه لسان الارض مدفون هستند آرامگاه مناسبی ندارند که از مسؤولان تقاضا داریم به این امر اهتمام ورزند.

نوریان یادآور شد: استاد همایی جز اشخاصی بود که ملااسماعیل های مدفون در تخت فولاد را به خوبی می‌شناخت و از نسلی بود که می‌توانست آثار خطی گذشتگان را بخواند و تصحیح کند، اما بعد از ایشان این نسل منقرض شده و دیگر با آن جامعیت به وجود نخواهد آمد.

استاد تمام دانشگاه اصفهان در پایان اذعان کرد: در گذشته اساتید زیادی برای رونویسی از یک کتاب چند شبانه‌روز وقت می‌گذاشتند، ولی امروز جوانان با چند کلیک ساده می‌توانند به هر کتابی به راحتی دسترسی پیدا کنند.

در حاشیه این مراسم از آخرین عکس استاد همایی اهدایی خانواده ایشان به مجموعه تخت فولاد رونمایی شد که نقاشی آن را افشین جلیلی بر عهده داشته است.

استاد جلال‌الدین همایی علاوه بر تألیفات بسیار در زمینه ادبیات، از بعضی مراجع تقلید اجازه اجتهاد و روایت نیز داشته است و از محضر اساتیدی چون حاج‌آقا رحیم ارباب، سید محمدباقر درچه ای، حاج میرزاعلی آقا واعظ شیرازی و ... نیز استفاده کرده است، استاد همایی به موسیقی و هنر هم علاقه‌مند بوده و در مسائل علمی با کسی تعارف نداشته است و معتقد بوده با سه واژه عشق و علم و عرفان نباید شوخی کرد.

وی از جمله مخالفان سرسخت تغییر خط از فارسی به لاتین بود و در انجام فرایض دینی مواظبت می‌کرد، خط خوش او سبب شده بود تا وقتی از گرفتن حقوق طلبگی امتناع می‌کرد، کارهای خطاطی را با اجرت کم بپذیرد، حتی در زمان سکوتش در تهران، خانه‌ای که در اصفهان داشت را به رایگان در اختیار مرد مستمندی قرار داده بود.

اخلاق ناصری، تاریخ ادبیات ایران، غزالی نامه،صناعات ادبی، تصوف در اسلام و .. از جمله آثاری است که از این چهره ماندگار اصفهان و استاد ادبیات به یادگار مانده است.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار