کرمان؛

حبس در انتظار اخلال گران در چهارشنبه آخر سال

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بم گفت:با هنجارشکنان برخورد شدید و وسایل نقلیه مربوط و مورد استفاده تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف خواهند شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمد ضیاالدینی تاکید کرد:طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامی افرادی که اقدام به برهم زدن نظم عمومی کنند و باعث آزار و اذیت مردم و با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شوند به مجازات حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی با اشاره به اصل 22 قانون اساسی " حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن، شغل اشخاص از تعرض مصون است"،اظهار داشت: قانونگذار حمل، توزیع، خرید و فروش، مونتاژ مواد محترقه را در قانون مجازات قاچاق سلاح و مهمات جرم دانسته و برای مرتکبین سه ماه و یک روز تا دوسال حبس به عنوان مجازات در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: این مسئولیت علاوه بر عاملین تولید، توزیع، و فروش مواد مذکور متوجه عوامل انسانی خریدار آن کالاها و حمل و نگهداری و مصرف محصولات محترقه مزبور که نوعا فروشندگان و دوره گردان یا مراکز پخش این کالاها و نیز کودکان و نوجوانان و جوانان و خانواده های آنها نیز هستند می باشد.

دادستان بم عنوان کرد: علاوه بر مسئولیت جزایی مرتکبین به موجب قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات قانونگذار در موارد دیگری نیز آثار و اقدامات ناشی از استفاده از این مواد را بزه انگاری نموده و مجازات های را برای مرتکبین در نظر گرفته است از جمله:

ضیاالدینی اعلام داشت:ماده 676 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد "هرکس اشیاء منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد."

وی همچنین افزود:ماده 677 قانون مجازات اسلامی بیان می نماید " هرکس عمدا اشیا منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو کلا یا بعضا تلف نماید و از کار اندازد به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد."

این مقام قضائی اشاره کرد:ماده 678 قانون مجازات اسلامی در باب تشدید مجازات تخریب کنندگان اموال دیگران مقرر داشته در صورتی که تخریب و موضوعات مواد قانونی فوق الذکر با استفاده از مواد منفجره واقع شده باشد مجازات مرتکبین دو تا پنج سال حبس خواهد بود.

وی تاکید کرد:علاوه بر موارد ذکر شده فوق آنچه که مرتکبین را بیشتر در معرض مجازات و اعمال مقررات قانونی قرار می دهد اخلال در نظم عمومی و آزار و اذیت مردم است که قانونگذار در ماده 618 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته که افرادی که اقدام به برهم زدن نظم عمومی کنند و باعث آزار و اذیت مردم و با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی شود و یا مردم را از کسب و کار باز دارد به مجازات حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که اشخاص با اقدامات هنجارشکنانه و با استفاده از مواد محترقه در ایام مربوط ( چهارشنبه سوری ) برای مردم ایجاد مزاحمت و مشکل نمایند و مرتکب بزه شوند مشمول قواعد تعدد جرم شده و با استناد به ماده 134 قانون مجازات اسلامی به اشد مجازات محکوم خواهند شد علاوه بر آن خودروها و وسایل نقلیه مورد استفاده مرتکبین جهت نظارت قضایی و پیشگیری از جرایم توسط هنجارشکنان تا پایان تعطیلات توقیف خواهند شد.

وی گفت:از این رو ضروری است به منظور پیشگیری از وقوع خسارات احتمالی و قابل پیش بینی و نیز پرهیز از ایجاد مسئولیت مجرمانه و قانونی از هرگونه استفاده و مصرف مواد محترقه و خطرناک و نیز نگهداری یا حمل آنها قویا اجتناب گردد.

وی تصریح کرد:چهارشنبه سوری پدیده نام آشنای سابق که در آستانه بهار نوین در سال های اخیر تبدیل به چهارشنبه سوزی شده و جان و روح و اموال خانواده ایرانی را نشانه گرفته و هرساله خسارت های جانی و مالی غیرقابل جبرانی را بر این خانواده تحمیل می نماید.

این مقام قضائی یادآور شد:این جشن ایرانیان باستان که پیش درآمدی بر جشن های نوروزی و نوید دهنده سال جدید بوده و مردم آتش افروزی را به منظور دفع شر و بلا انجام داده اند و با استفاده از نور و روشنایی آتش در پایان سال نیکی ها و روشنایی را جایگزین ظلمات و تاریکی نموده اند.

وی ادامه داد:برخلاف فلسفه وجودی سابق که بعنوان جشنی برای دفع شر و بلا بین مردم مرسوم بوده اکنون به میدان جنگ و دلهره ای برای مردم تبدیل شده و سالانه سلامت جسمی و روانی مردم را در آستانه سال نو و جشن نوروز به خطر می اندازد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار