در پی افزایش تنش‌های میان آنکارا و آمستردام:

چاووش اوغلو، هلند را «پایتخت فاشیسم» خواند

وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی امروز خود در فرانسه، هلند را «پایتخت فاشیسم» خواند.

چاووش اوغلو، هلند را «پایتخت فاشیسم» خواندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از فرانس 24، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، که این‌روزها در فرانسه به‌سر می‌برد، در سخنرانی امروز خود در شهر شمالی «متز» این کشور، اظهار داشت: هلند، پایتخت به‌اصطلاح «دموکراسی»، در اصل «پایتخت فاشیسم» است.   

چاووش اوغلو این سخنان را در جمع ترکیه‌ای‌های ساکن فرانسه بیان کرد. این گردهمایی از سوی «انجمن ترکیه‌ای‌های مقیم فرانسه» و در راستای تبلیغات پیش از برگزاری همه‌پرسی 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین 1396) درخصوص اصلاحات احتمالی قانون اساسی ترکیه، ترتیب داده شده بود. 

چاووش اوغلو در حالی هلند را پایتخت فاشیسم خواند که همتای فرانسوی‌اش امروز از آنکارا و آمستردام خواست آرامش خود را حفظ کنند.  

تنش‌های میان ترکیه و کشورهای اروپایی در روزهای اخیر بالا گرفته است. هلند روز گذشته، به هواپیمای حامل چاووش اوغلو اجازه فرود در این کشور را  نداد. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، در پاسخ به اقدام هلند در ممانعت از فرود هواپیمای وزیر خارجه کشورش اعلام کرد اقدام این کشور بی‌پاسخ نخواهد ماند. وی هلندی‌ها را از بقایای نازی‌ها و فاشیست‌ها خواند.

از سوی دیگر، مأموران مرزی هلند روز گذشته، خودروی حامل «فاطمه بتول سایان کایا»، وزیر خانواده ترکیه، را به خاک این کشور راه ندادند. این مقام ترکیه‌ای که در آلمان به سر می‌‌برد، از مسیر زمینی راهی هلند شده بود تا در تجمعی که قرار بود در حمایت از اصلاح قانون اساسی ترکیه در روتردام برگزار شود، سخنرانی کند. این ماجرا حتی به بازداشت وزیر خانواده ترکیه در هلند، بسته شدن سفارت و کنسولگری هلند در ترکیه و همچنین سرکوب تظاهرات امروز اتباع ترکیه‌ای در هلند انجامید. 

آنکارا خواهان عذرخواهی هلند بابت اتفاقات چند روز گذشته است. آمستردام نیز امروز، اعلام کرد به‌هیچ وجه از آنکارا عذرخواهی نخواهد کرد.   


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
فعلاً كه بوي دماغ سوخته مياد. خودمونيم بد قهوه اي شدي !
خون ناحق ريخته و آه مظلوم چه ها مي كنه و چه زود دامان ننگين شما رو ميگيره و بدا به حال شما خبيثان شيطان صفت. تازه اولشه ! منتظر بدتر از اينها باشيد .
آخرین اخبار