حمایت اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان/ تجليل از نخبگان و مستعدين كشور

همايش تجليل از نخبگان و مستعدين كشور با عنوان جايزه علمی امام صادق (ع) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف کشور برگزار شد.

حمایت اوقاف از شرکت‌های دانش بنیان/ تجليل از نخبگان و مستعدين كشور
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همايش تجليل از نخبگان و مستعدين كشور با عنوان جايزه علمی امام صادق (ع) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف کشور، سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و حجت‌الاسلام محمدزاده مدیر کل اوقاف تهران شنبه21 اسفند ماه برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدزاده گفت: بسیار خوشحالیم که در زمان زعامت مقام معظم رهبری توجه به علم و اشتغال در جهت رفع مشکلات کشور وجود دارد. ضمن اینکه دستور موکد ایشان مبنی بر مشخص شدن سهم وقف در علم کشور امری بسیار مهم است.

وی ادامه داد: امروز در این همایش از 190 دانشجوی نخبه در سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری تقدیر می شود. همچنین براي این افراد به مدت 2 ترم در قالب ماهیانه کمک هزینه تحصیلی تحقیقاتی و پژوهشی از محل موقوفات در نظر گرفته می‌شود. اسامی این دانشجویان نخبه از سوی بنیاد علمی نخبگان به اداره کل اوقاف استان تهران داده شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف کشور گفت: یکی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ارتقای سهم وقف در علم و فناوری است. شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ارتقای سهم وقف در علم و فناوری را بر اساس دستورات مقام معظم رهبری نهایی کرده است و ما منتظر ابلاغ آنها و اجرای سهم سازمان اوقاف در این زمینه هستیم .

وی ادامه داد: ارتقای سهم وقف در علم و فناوری در کشور سرمایه گرانقدری است و باید آن را قدر بدانیم. هرچند که برخی‌ها تصور می‌کنند وقف برای مسجد، عزاداری و ... است اما باید بدانیم که وقف سرمایه است. در حالی که به آ‌ن باید به عنوان سرمایه نگاه شود. در سراسر کشور بیش از 70 هزار مسجد وجود دارد که موقوفه است و به طور میانگین زمین هر مسجد هم 500 متر مربع است. در حالی که اگر این مساجد وجود نداشتند، محل اقامه نماز و عزا مشخص نبود. همچنین تعدادی از دانشگاه‌ها در ایران و تهران وجود دارد که تماما موقوفه هستند.
 
حجت‌الاسلام محمدی، اظهار داشت: وقف سرمایه‌ای بین نسلی است که منابع آن به تمامی نسل‌ها می‌رسد. به طوری که یک موقوفه در کشور مربوط به 12 قرن پیش است و تاکنون حداقل بیش از 152 نسل از آن استفاده کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: تمامی وزارتخانه‌ها،‌ دستگاه‌ و نهادها از وقف بهره‌مند هستند و ما می‌خواهیم که همه مسئولین و مردم ضمن معرفی وقف به عنوان حکم الهی در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه داشته باشند. برخی صاحبنظران معتقدند هر کشوری که می‌خواهد رشد کند باید متکی به علم و فناوری و دانش‌های بنیادی باشد.

وی تصریح کرد: چندی پیش قانونی به نام وقف جمعی در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد که براساس این قانون، افراد برحسب توان و میزان ثروت خود می‌توانند در انجام وقف مشارکت کنند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از جوان مستعد و نخبه از واقفین خواست در این زمینه ورود کرده و نیازهای کشور را تامین کنند.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: اگر درآمد موقوفات با طرح‌های دانش‌بنیان و علم و فناوری چندین برابر شود، از آن استقبال می‌کنیم.

در پایان مراسم از برگزیدگان تقدیر شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار