یحیی آل اسحاق:

اقتصاد کشور بانک محور است/ بنگاههای کوچک و متوسط در انتظار حمایت

رئیس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران در تیتر امشب گفت: جایگاه صنایع کوچک و متوسط رو به افول است در صورتی که در اقتصاد مقاومتی قرار بود توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یحیی آل اسحاق رئیس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران با اشاره به وضعیت نامناسب صنایع کوچک و متوسط در کشور گفت: اساسا بنگاه های کوچک و متوسط یکی از مشکلات اساسی در کشور به حساب می آیند.
 
او افزود: اقتصاد کشور بانک محور است و تنها 8 درصد از این مبلغ صرف صنایع کوچک و متوسط و مابقی صرف صنایع پیشران و بزرگ می شود، زیرا صنایع کوچک در الگوی کلان اقتصادی کشور در حاشیه اند و چون هیچ وقت در متن نبوده اند در نتیجه کمتر مورد توجه قرار دارند در حالی که در دنیا از جمله در آلمان 95 درصد از صنایع تولیدی و صادراتی در انحصار صنایع کوچک است، این بودجه بندی در اروپا و آمریکا نیز شرایطی کم و بیش شبیه به هم دارند در حالی که در کشور ما عکس این موضوع صادق است.
یحیی آل اسحاق افزود: در اینکه مزیت اقتصادی کشور در پتروشیمی است شکی وجود ندارد اما از آنجایی که توجه به اشتغال زایی جزو الویتهای اصلی کشور است لذا با هزینه ای کمتر نسبت به صنایع بالادستی و صرف آن در صنایع کوچک میزان میزان اشتغال در کشور را بالا برد.
او گفت: واحدهای بزرگ که قرار است زنجیره های ابتدایی برای سایر صنایع باشند بعضا زنجیره ها را قطع و با واحدهای کوچک رقابت می کنند و به این ترتیب در اقتصاد کشور مشکلاتی را هم ایجاد می کند. 
 
رئیس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران افزود: 60 درصد از اقشار جامعه ما متوسط رو به پایین اند، اقلیتی از متوسط ها هم با شاخص های اقتصای رشد کرده اند و مابقی افت کرده اند، که این بدان معناست که درآمدها با هزینه ها هماهنگ نیست.
او افزود: علارقم اینکه ما معتقدیم شاخصه های اقتصادی کشور براساس آمار و ارقام صحیح است اما ترکیب این ارقام برای اکثریت جامعه چندان ملموس نیست.

بنگاههای کوچک و متوسط در انتظار حمایت

او گفت: اقشار متوسط جامعه 75 درصد از هزینه هایشان را صرف هزینه های جاری زندگیشان می کنند به این ترتیب اکثریت جامعه در فشار جدی قرار دارند.
رئیس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران گفت: در حال حاضر انبارها پر است از کالا اما مشتری آن در بازار داخلی وجود ندارد، از سوی دیگر به دلیل کیفیت نازل، در بازار خارجی هم مشتری برای این کالاها یافت نمی شود.
 
رئیس شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی اتاق ایران افزود: ما در حال حاضر همه چیز را داریم اما تکنولوژی های روز را در اختیار نداریم.
 
 غلامرضا سلیمانی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران  گفت : صنایع کوچک یعنی کسب و کار کوچک و خرد که در ایران کسب و کار زیر 10 نفر را کسب خرد می گویند و کسب زیر 50 نفر را کسب کوچک  و کسب بالای 150 نفر را کسب بزرگ می گویند .
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: تعداد کل بنگاه های کشور، 3 میلیون و 300 هزار صنف است که در حوزه های تولید، خدمات، کشاورزی و خدمات عمومی اند و 89 هزارصنعت داریم که از این تعداد 98 درصد صنوف کوچک و متوسط هستند.
غلامرضا سلیمانی گفت: بیش از 65 درصد حوزه اشتغال  کشور در بخش اصناف و بیش از 24 درصد سرمایه گذاری در بخش صنعت است.
سلیمانی اقتصاد دولتی را عامل توسعه نیافتگی صنعت دانست و گفت:  دربخش صنعت و کشاورزی باید رقابت پذیری صورت بگیرد تا راه پیشرفت این صنعت ها باز شود.

بنگاههای کوچک و متوسط در انتظار حمایت

او افزود: مشکل امروز صنایع در نظام سرمایه گذاری متمرکز است و باید برای کسب و کار در هر منطقه در همان قسمت تصمیم گیری شود و باید زیست بوم تشکیل شود.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: اگر قرار است پیشرفت صورت بگیرد باید وفاقی در کلیت نظام صورت بگیرد و رفاه مردم تامین شود ، بدون اینکه لطمه ای به محیط زیست وارد شود.
سلیمانی افزود: در یک اقتصاد باید صنعت بزرگ و متوسط و کوچک موجود باشد.  صنعت کوچک فراوانی زیاد دارد و اشتغال زیاد دارد اما صنعت بزرگ فراوانی کمتر دارد ولی دارای سود بیشتر است .
او گفت: در کشور ما بنگاههای بزرگ از بانک ها تسهیلات می گیرند در حالی که  در جهان بنگاههای کوچک هستند که مشمول تسهیلات می شوند و اشتغالزایی می کنند و همچنین در ایران موسسه اعتبار سنجی وجود ندارد که بتواند بسنجد فرد قادر به استفاده از این تسهیلات به نحو احسن است یا خیر؟
سلیمانی افزود: این دولت تنها دولتی است که به رونق صنعت کوچک توجه کرده است و در صندوق توسعه ملی هم تسهیلاتی ایجاد شده است  همچنین 5 سال پیش با کره جنوبی مذاکره داشتیم راضی به همکاری نبود اما امسال با کره جنوبی در زمینه صنعت  همکاری داریم .
او افزود: با کشور آلمان هم در زمینه سرمایه گذاری شراکت داریم . 167 سرمایه گذار خارجی داریم .
سلیمانی گفت: کشور ما در زمینه سرمایه گذاری نیاز به همدلی دارد. 
 
 
 
حمید رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: ما اگر بخواهیم به صنعت نگاه جامع داشته باشیم باید از صنایع بزرگ تا کوچک و متوسط را با هم در یک زنجیره دید وگرنه نگاه جزیره ای شرایط فعلی برخی شهرک های نیمه فعال و فعال با ظرفیت کم را به دنبال خواهد داشت.

بنگاههای کوچک و متوسط در انتظار حمایت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات صنایع کوچک و متوسط گفت: مشکل نقدینگی، قاچاق، رقابت پذیری و نبود استراتژی توسعه صنعتی تا سال گذشته که در برنامه چهارم توسعه وجود داشت.
فولادگر اعطای تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط را بخشی از راهکارهای برون رفت از شرایط رکود دانست و گفت: صنایع ما باید با فناوری های نوین در عرصه های مختلف حرکت کنند و در حوزه های بهره وری، کیفیت، قیمت رقابت کنند و حاکمیت هم باید از این صنایع حمایت کند. 
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.