کرمان؛

موزه ای با 400 سال قدمت در کرمان

موزه ضرابخانه(موزه سكه)، یکی از مکان های دیدنی مجموعه گنجعلیخان کرمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، بنای ضرابخانه با چهار صد سال قدمت تاریخی در ضلع شمالی میدان گنجعلیخان و داخل این مجموعه کم نظیردوران صفوی جای گرفته است.

طاق ها و ایوان های این موزه با گچ بری زیبایی تزئین شده و در گذشته محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و نقره دولتی بوده است .

نمای داخلی موزه به شکل ۸ ضلعی و شامل یه اطاق، ۴ غرفه در چهار گوشه ،که در حال حاضر انواع سکه های قدیمی در غرفه های آن به نمایش گذاشته شده است.

سردر ساده این بنا و معماری خاص آن مبین سادگی، بی ریایی و بزرگ منشی سازندگان آن است. در هنگام تعمیر و مرمت بنا، مقداری سکه در این محل بدست آمده است که گویای کاربری این مکان به عنوان ضرابخانه در زمان صفویه می باشد.

شکل بنا بیشتر به زورخانه شباهت دارد اما به نظر می رسد در دوره های خاص از آن به عنوان ضرابخانه استفاده می شده و به همین نام در اذهان عمومی جای گرفته است.

اين موزه دومين موزه سکه در ايران به شمار مي‌آيد که در سال 1370 همزمان با برگزاری بزرگداشت خواجوی کرمانی، این مکان به عنوان موزه سکه مورد بهره برداری قرار گرفته است.دراین موزه، سکه شده ها و سکه های متعلق به دوره های مختلف تاریخی از قبیل: اشکانی، ساسانی، اموی و ... و قاجاری و پهلوی به همراه اطلاعات مربوط در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

اشکال روی سکه‌ها بيانگر بسياری از وقايع و آداب و رسوم مربوط به دوره خود می باشد.

اين موزه که در سال 1317 هجری قمری توسط گنجعلی‌خان، حاکم کرمان بنا شده، قدمت قديمی‌ترين سکه آن به 250 سال قبل از ميلاد (دوره اشکانيان) و جديد‌ترين آن به دوران معاصر (پهلوی) می‌رسد که به همت سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری کشور و استان کرمان و نيز مقداری از ضرابخانه مرکزی ايران در تهران (که در دوره قاجار و در عصر ناصرالدين شاه و در سال 1295 هجری قمری داير شد) جمع‌آوری شده‌اند.

موزه تخصصی سکه کرمان مکان مناسبی است برای محققین، پژوهشگران و گردشگران علاقمند به بازدید از اشیاء کوچک و ظریف سیمین و زرین که تعدادی از آنها در این راهنمای بازدید تشریح می شوند.

ضرابخانه کرمان از ارگ‌های عصر صفوی، هر ساله پذيرای تعداد زيادی از مهمانان نوروزی می‌باشد.

همه ساله خصوصاً در ايام نوروز حدود هزار و500 نفر شامل گردشگران داخلی و خارجی از اين موزه بازديد می‌کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار