کرمان؛

نخبگان به کمک اقتصاد کرمان بیایند

استاندارکرمان گفت: از اینکه زیرذره بین اساتید دانشگاه ونخبگان در حوزه اقتصاد باشیم ناراحت نبوده ودست یاری به سوی همه دوستان دراز می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علیرضا رزم حسینی دوشنبه شب درجمع اساتید و روسای دانشگاه های استان با اشاره به اینکه به نظرات و توصیه های نخبگان،اساتید و فرهیختگان اقتصادی استان و کشور نیازمندیم گفت: ابتدا باید مشخص کنیم چرا اقتصاد مقاومتی را با این روش و با این سرعت دنبال می کنیم.

وی اظهار کرد: اگر نگاهی به اقتصادهای بزرگ دنیا بیندازیم متوجه می شویم اقتصاد کشورمان به مدل جدیدی از کار برای نجات خود نیاز دارد که همان اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد مردمی است.
وی با اشاره به اینکه در جریان آزاد سازی خرمشهر رزمندگان جان خود را برای آزاد نمودن شهر کف دست گرفته بودند گفت: اعتقاد دارم نظیر همان شرایط را در اقتصاد استان داریم و پشت توسعه استان محکم و بدون عقب نشینی می ایستیم.
رزم حسینی با بیان اینکه ساختارهای معیوب دولتی ، ناکارآمدی دولتها بعد از انقلاب را به همراه داشته، افزود: بعد ازپشت سرگذاشتن نظام های اقتصادی که در زمان قبل وبعد از انقلاب تجربه کردیم ونیز نظام های موازی ایجاد شده به این نتیجه رسیدیم که نتیجه همه این اقتصادها به مهاجرت ها،افزایش حاشیه نشینی ، و فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی منجر شده است.
نماینده عالی دولت در استان کرمان با تشریح اهداف اقتصاد مقاومتی در استان اظهار کرد: آنچه در کرمان مطرح شده است کاهش تصدی گری وحکومت دولت و واگذاری توسعه به بخش غیردولتی بوده است.
وی تصریح کرد: سند موافقت نامه واگذاری اداره شهرستان قلعه گنج به بنیاد مستضعفان مشابه دیگری در کشور وتاریخ استان ندارد ومایل نیستیم صرفا عمل کننده به دستورات روتین دولتی بوده وازتوسعه استان مان غفلت کنیم.
استاندار کرمان همچنین با اشاره به وضعیت روستاهای دچار محرومیت در جنوب استان گفت: در روستای میل نادری در رودبار جنوب یکی از مراکز شرارت ، که از امکانات دولت جمهوری اسلامی استفاده وبه انواع شرارت وگروگان گیری می پرداخت و شکرخدا این مرکز شرارت ازهم پاشیده شد.
وی مانع اغلب پیشرفت های جنوب استان را نظام طایفه ای و تبعیت مردم از رئیس طایفه دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه هر خانوار را به گونه ای تربیت کنیم که سهم اشتغال خرد وبخش حقیقی به اشتغال در بخش حقوقی غالب شود وهر خانه یک کارخانه شود.
رزم حسینی با تاکید براینکه دولت با تعدد پرسنل و بازنشسته و هزینه 85درصد بودجه نفت مانع بسیاری از کارهای توسعه ای است گفت: اقتصاد مقاومتی به گونه ای که فعلا در کشور مطرح است به جایی نمی رسد و با حذف دولتی بودن اقتصاد میسر می باشد.
وی تصریح کرد: ما پروژه اجرا شده در قلعه گنج را مدیریت توسعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی می دانیم نه محرومیت زدایی و ایمان داریم در راستای اجرای این مدل توسعه ای محرومیت زدایی نیز اتفاق افتاده است.
نماینده عالی دولت دراستان با اشاره به اینکه علی رغم ساخت راه، مدرسه ودیگر نیازهای روستاها وشهرها هنوز توسعه واقعی رخ نداده گفت: آمار کمیته امداد امام خمینی استان نشانگر این است که با وجود هزینه بودجه های بسیار گزاف توسط کمیته امداد در سالیان اخیر، هنوز برخی افراد برای پیوستن به حمایت های این نهاد در صف انتظار هستند،که قطعا این مصادیق کمکی به توسعه در استان نمی کند.
وی با انتقاد از مدل کار معادن وصنایع بزرگ تا پیش از این در استان گفت: ثمره کار مجتمع مس خاتون آباد جز آلودگی خاک تا35سانتی متر عمقی ونیزمحیط زیست وتلفات دام ها واشتغال نه چندان زیاد، چه چیز دیگری بود؟ آیا این صنعت بزرگ در 40سال فعالیت خود باعث توسعه وپیشرفت روستاهای اطراف خود شد؟
استاندار کرمان همچنین از بیماری زا بودن صنعت بزرگ زغالسنگ در شمال استان به عنوان نگرانی دیگر دولت در استان یاد کرد و افزود: 52سال کار زغالسنگ در استان چه رها آوردی جز روستاهای محروم، ریه های بیمار وافسردگی برای مردم اطراف خودداشته است؟
وی تاکید کرد: نمونه صنعت مس را در استرالیا داریم آیا روستاهای اطراف این معدن فقیر و توسعه نیافته وآسیب دیده اند؟پاسخ ما به این سوال منفی است بلکه در روستاهای اطراف معادن آنجا جز توسعه وپیشرفت رهاورد معدن چیزی نمی بینید.
وی به تشریح ایده های جدید معرفی شده در استان در قالب طرح های توسعه اقتصادی در مناطق هشت گانه پرداخت وگفت: در جلسه ای که با کارشناسان سرمایه گذار آلمانی داشتیم ،از این ایده اجرا شده در استان به عنوان نظیرنمونه ای ازمدل اقتصادی که بعد از جنگ جهانی آلمان را به پیشرفت رساند یاد کردند.
استاندار کرمان با تاکید براینکه نیاز داریم در کنار اجرای برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی از نظرات واتاق فکر اساتید دانشگاهی ونخبگان استفاده کنیم گفت: باید نقاط ضعف و قوت کارما را بگویند وما از نقد شدن به هیچ وجه هراسی نداریم زیرا در مسیر توسعه استان خودمان را با تمام قوا آماده روبرویی با هر مسئله ای کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: از اینکه زیرذره بین اساتید دانشگاه ونخبگان ودیگر افراد موثر در حوزه اقتصاد باشیم ناراحت نبوده ودست یاری به سوی همه دوستان دراز می کنیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.