تاریخچه جام جهانی؛

جام جهانی 1990/ سومین قهرمانی ژرمن ها در جامی کسل کننده

در جام جهانی 1990دوستداران فوتبال به دلیل تفکرات دفاعی تیم ها، یکی از کسل کننده ترین جام های جهانی را شاهد بودند.

جام جهانی 1990/ سومین قهرمانی ژرمن ها در جامی کسل کنندهبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان پس از جام جهانی 1986 مکزیک بار دیگر در سال 1990 جام جهانی به اروپا بازگشت. ایتالیا کشوری صاحب فوتبال که آمادگی کامل برای برگزاری منظم جام جهانی و کسب افتخاری تازه را داشت. از 12 ورزشگاه برگزار کننده جام جهانی، 10 ورزشگاه به طور کامل بازسازی شدند و دو ورزشگاه جدید در شهرهای تورین و باری برای برگزاری جام جهانی ساخته شد. بعد از میزبانی در سال 1934، برای دومین بار بود که ایتالیا میزبان جام جهانی شد.

عروسک این دوره از مسابقات چیائو نام گرفت ولی سمبل واقعی آن ها سالواتوره اسکیلاچی بود که تا قبل از ژوئن 1990 هیچ گل ملی در کارنامه خود نداشت ولی توانست با گل هایی که به ثمر رساند کفش طلا و توپ طلا را از آن خود کند.

کاستاریکا که برای اولین بار جواز حضور را بدست آورده بود در مرحله ی اول گروهی با نتیجه ی 1-0 و 2-1 به ترتیب از سد اسکاتلند و سوئد گذشت و جزو 16 تیم برتر در مرحله ی بعد قرار گرفت. ایرلند تحت مربیگری مدافع سابق انگلستان جک چارلتون با سه مساوی در مرحله ی اول بعد از انگلیس در جایگاه دوم قرار گرفت و در دور بعد با پنالتی وقت های اضافه از سد رومانی گذشت و در یک چهارم نهایی 1-0 از ایتالیا شکست خورد. کامرون نیز در مرحله ی دوم با گل های روژه میلا با نتیجه ی 2-1 در وقت های اضافه از سد کلمبیا گذشت و برای اولین بار یک تیم از آفریقا به یک چهارم نهایی راه یافت که با پنالتی گری لینکر در وقت های اضافه 3-2 از انگلیس باختند. انگلیس بعد از 1966 باری دیگر به نیمه نهایی راه یافت و مقابل آلمان غربی قرار گرفت و با پنالتی در وقت های اضافه بازی را به رقیب دیرینه ی خود واگذار کرد.
 

ایتالیا به دلیل میزبانی مستقیم به مسابقات راه یافته بود. دروازه بان این تیم والتر زنگا رکورد 517 دقیقه گل نخوردن را نیز ثبت کرد ولی درحالی که اسکیلاچی در این مسابقات 6 گل به ثمر رسانده بود، رویاهای آزگلیو ویچینی در نیمه نهایی با شکست شان مقابل آرژانتین از بین رفت.هرچند که آرژانتین مانند 1986 نبود ولی مارادونا همچنان در تیم بود. سرخیو گویکوچئا دروازه بان این تیم که جایگزین نری پومبیدو شد که در بازی دوم پایش شکست و توانست در بازی با یوگسلاوی در یک چهارم نهایی دو پنالتی آن ها را در وقت های اضافه بگیرد و باری دیگر در نیمه نهایی در بازی مقابل ایتالیا که 1-1 شده بود، 2 پنالتی وقت های اضافه را گرفت و تیمش را به فینال برساند. او نتوانست پنالتی دقیقه 85 برمه را در فینال نیز مانند بازی های قبل بگیرد و آرژانتین اولین فینالیستی بود که نتها موفق به گلزنی نشد بلکه اخراجی نیز داشت. در مجموع 4 کارت قرمز داده شد که 3 تای آن نصیب آرژانتین شد.

آلمان غربی در حالی که شایستگی بیشتری داشت برای سومین بار به قهرمانی جهان رسید و همراه برزیل و ایتالیا جز بیشترین کشورهای دارای عنوان قهرمانی قرار گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار