کرمان؛

گرد و غبار محلی جزء پیکره استان کرمان

استاندار کرمان گفت :اگر چاه‌های غیرمجاز مسدود نشود در نتیجه شاهد از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی آب و افزایش ریزگردها خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علیرضا رزم حسینی صبح دوشنبه در جلسه ستاد مقابله با ریزگردهای استان که در سالن پیامبراعظم(ص) برگزار گردید، ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی، افزود: اهمیت منابع طبیعی بر زندگی انسان‌ها بر هیچ فردی پوشیده نیست زیرا منابع طبیعی به نسل آینده هم تعلق دارد.

وی ارائه راهکارهای عمل گرایانه و واقعی طی زمانبندی مشخص، با استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی را یکی از اهداف برگزاری این جلسه برای مقابله با ریزگردها عنوان کرد و یادآورشد: امروز شهرستان ریگان به عنوان یکی از کانون‌های بزرگ ریزگرد در استان کرمان شناخته شده و مردم را مورد آزار و آسیب قرار داده است.
استاندار کرمان وابستگی طرح های سازمان منابع طبیعی به اعتبارات دولتی را به مثابه پیش فروش مرگ منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: طوفان های شن پیشینه ای تاریخی دارد که دولت ها برای مقابله با ریزگردها اقدامات بسیاری انجام داده اند که این اقدامات در دوره ای متوقف شد.
رزم حسینی مشارکت مردم در زمینه‌های مختلف را امری لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: با تدوین طرح مقابله با ریزگردها، مردم برای حفظ محیط زیست به صورت داوطلبانه ورود و همراهی می‌کنند.
وی از مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز به عنوان یکی از اهداف طرح همیاران آب استان کرمان نام برد و گفت: اگر چاه‌های غیرمجاز مسدود نشود در نتیجه شاهد از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی آب و افزایش ریزگردها خواهیم بود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در ادامه این جلسه از بیابان زدایی 75 هزار هکتار از بیابان های شرق استان از سال 1360 تاکنون خبر داد و گفت: در این 75 هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان، اقداماتی همچون 14 هزار و 500 هکتار مالچ‌پاشی و 37 هزار هکتار جنگل‌کاری انجام شده است.
مهدی رجبی زاده با اشاره به اینکه عملیات بیابان‌زدایی یک کار کاملا علمی و منسجم است که عملیات آن براساس مطالعات مشخص می شود، افزود: 14 هزار و 500 هکتار از بیابان های شرق استان تا سال 85 مالچ پاشی انجام گرفته است اما از سال 85 بدلایلی مالچ پاشی متوقف گردید.
وی با تشریح اقدامات انجام گرفته در راستای مقابله با ریزگردها در استان کرمان، افزود: در جهان مالچ پاشی آخرین راهکار برای مقابله با ریزگردها می باشد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به جنگلکاری در 37 هزار هکتار از بیابان های شرق استان، یادآورشد: طرح مقابله با ریزگردها از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تهیه و تدوین شده است.
رجبی زاده با تاکید براینکه اقدامات حفاظتی و مقابله ای با بیابان زدایی همواره در دستور کار می باشد، خاطرنشان کرد: بیابان زدایی یک کار مقطعی نیست بلکه دراز مدت است که از مجموع 28 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابان زدایی، تاکنون 11 میلیون تومان اختصاص یافته است.
وی از پیش بینی 600 میلیون تومان اعتبار استانی و 6 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار ملی در سال جاری در جهت بیابان زدایی در استان کرمان خبر داد و گفت: این اعتبارات اختصاص یافته اما به طور کامل محقق نگردیده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از منطقه ریگان به عنوان یکی از کانون های گرد و غبار یاد کرد که مساحت 16 هزار هکتار در این منطقه باید نهال کاری گردد، افزود: در سال جاری بیش از 950 هکتار نهال کاری در استان کرمان صورت گرفته است.
رجبی زاده با تاکید براینکه برای عملیات مالچ پاشی به اعتباری حدود 21 میلیارد تومان نیاز است که طی سه سال به طول می انجامد، یادآورشد: شهرستان ریگان اولویت نخست ما در عملیات بیابان‌زدایی است که با کاشت 16 هزار هکتار نهال، طی پنج سال در منطقه انجام شود.
مدیر کل محیط زیست استان کرمان نیز در ادامه این جلسه با تاکید براینکه بهداشت و سلامت مردم شرق استان را با وجود ریزگردها در خطر است، تصریح کرد : بحران آب و بحران ریزگردها دو چالش اساسی در سطح کشور می باشند که به ابر بحران تبدیل شده است.
محمود صفرزاده ضمن تشریح اقدامات استان کرمان در جهت مقابله با بحران آب، خاطرنشان کرد: استان کرمان با اجرای طرح همیاران آب به مبارزه با بحران آب رفته است که می تواند به عنوان یک الگو بین المللی تبیین شود.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمان به جای مقابله با علت ریزگردها، با معلول مبارزه شده است، گفت: گرد و غبار محلی جزء پیکره استان کرمان است اما باید با ریزگردها مقابله نمود که یکی از راهکارهای مبارزه با ریزگردها استفاده از انواع مالچ پاشی ها است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار