اشرف غنی: خواستار راه حل دائمی در مساله آب هستیم

رییس جمهور افغانستان گفت: کشورهای همسایه نباید از ساخت سدها در کشور ما نگران باشند و باید در این زمینه با افغانستان همکاری کنند.

همسایه ها از ساخت بندهای آب در افغانستان نگران نباشندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد اشرف غنی در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست ملی آب در ارگ ریاست جمهوری گفت: "توقع ما از همسایه گان این است که از ایجاد بندها و شبکه های آبی افغانستان نگران نباشند بلکه باید در این عرصه ما را کمک کنند؛ زیرا با مدیریت درست و مهار آب، آب‌های زیر زمینی تقویت می شوند و این به نفع آنان نیز می باشد".

آقای غنی با اشاره به این که جنگ های چندین دهه در افغانستان به شدت منابع آبی را صدمه زده گفت که استفاده درست و علمی از منابع آبی می تواند همکاری های منطقه ای را توسعه داده و به ثبات دایمی برساند و افغانستان از طریق ایجاد طرزالعمل‌ها و قوانین و معاهدات خواستار دریافت راه حل دوامدار است.

به گفته وی، افغانستان به نسبت موقعیت جغرافیایی، معادن و منابع آبی، چانس بزرگی برای رشد اقتصادی و رهایی از فقر دارد که باید این منابع درست استفاده و مدیریت شود.

او تاکید ورزید که استفاده نادرست از این منابع سبب به وجود آمدن اختلاف و بی ثباتی در کشور شده و استفاده درست باعث ثبات دایمی در افغانستان و منطقه می گردد.

رییس جمهور تاکید کرد که افغانستان باید با استفاده درست از منابع داخلی به پای خود ایستاد شود بخاطریکه اتکای دوامدار به کمک بیرونی اشتباه است.

آقای غنی خاطر نشان کرد که آب اهمیت حیاتی دارد، "خوب می دانیم آب آبروی ما است و حفظ آبرو هدف ملی ما است".

او در بخشی از سخنان خود گفت که آب نقش کلیدی در زراعت دارد، بخصوص درکشوری که ۸۰ درصد زراعتی است؛ اما با این وجود افغانستان وارد کننده محصولات زراعتی است و این شرم ملی ما است افغانستان باید صادر کننده محصولات زراعتی باشد نه وارد کننده.

به گفته وی، افغانستان با مدیریت درست منابع آبی از لحاظ تولید انرژی نیز نه تنها به خود کفایی برسد بلکه باید صادرکننده انرژی باشد.

رییس جمهور به عدالت در توزیع آب نیز اشاره کرد و گفت، امروز یکی از موضوعات عمده عدم عدالت در توزیع آب است. نظام عنعنه وی ما که نهایت عادلانه بود با خطرات روبرو است و باید در این کنفرانس به تقسیم آب بر اساس شریعت تاکید گردد.

آقای غنی بیان داشت که کندن چاهای عمیق بدون در نظرداشت معیارهای علمی، آب های زیر زمینی را نابود می کند در حالی که مردم افغانستان در گذشته از سیستم قنادها و کاریزها که یکی از ساسی ترین استفاده پایدار بود استفاده می کردند و این فرهنگ باید دوباره زنده شود.

به گفته وی، با فرهنگ سازی در کشور باید ارزش آب از نو تعریف شود و در این راستا تنها دولت وظیفه ندارد بلکه علما و تمامی مردم افغانستان باید سهم بگیرند.

افغانستان منابع آبی زیادی دارد؛ اما نسبت عدم مدیریت، نا امنی ها و عدم ظرفیت دولت در احداث بندها تا هنوز به شکل درست از این منابع استفاده ای صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار