کرمان؛

مهدتمدن های کهن اینجاست

اگر می خواهید بخشی از تمدن قدیمی جهان را که قدمت آن را به هزاره های قبل از میلاد نسبت می دهند، ببینید حتما به کُنارصَندل بیایید.

مهدتمدن های کهن اینجاستبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محسن روحی معاون میراث فرهنگی ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه روستای کنارصندل در فاصله‌ 30 کیلومتری جنوب شهرستان جیرفت واقع شده است گفت: این تمدن که به گواه باستان شناسان از نخستین تمدنهای بشری است سرمنشاء کشف خط در جهان است.

وی با اشاره به اینکه تا مدت‌ها چنین تصور می‌شد که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق پای گرفته است افزود: اما کشف یک زیگورات عظیم با قدمت بیش از ۵۰۰۰ سال و آثار سنگی بسیار و همچنین کتیبه‌های آجری به خطی ناشناخته از منطقه جیرفت ایران باعث شد باستان‌شناسان درباره دانسته‌ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند.

روحی خاطرنشان کرد: بررسی دقیق این کتیبه‌ها و آثار کشف شده این فرضیه را به اثبات نزدیک می‌کند که شهر افسانه‌ای و گمشده ارت که در شرق ایران قرار داشته، به احتمال زیاد همان شهر جیرفت است.

معاون میراث فرهنگی ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه از آثار کشف شده در حوزه تمدن جیرفت می‌توان به ظروف و پلاک‌های سنگی با نقوش بسیار ظریف از موجوداتی چون عقاب ، عقرب و پلنگ اشاره کرد گفت: نظیر آنها در هیچ‌یک از محوطه‌های باستانی جهان کشف نشده است شاید با ادامه اکتشافات و تحقیق روی آثار کشف شده، باستان‌شناسان به این نتیجه برسند که از این پس جیرفت ایران را مهد کهن‌ترین تمدن بشری در جهان نامید.

وی با اعلام اینکه در صورت آشکار شده رمزها و لوحهای گلی که در کنارصندل کشف شده تاریخدانان می توانند بسیاری از کتابهای تاریخ دانشگاههای معتبر دنیا را تغییر دهد افزود: که نشان از غنای این تمدن کهن دارد اما رمزگشایی این لوحها و تمدن کهن ارت و تمدن دقیانوس متاسفانه به تاخیر افتاده است .

روحی خاطرنشان کرد: طبق شواهد موجود تمدن کنار صندل که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است در کنار تمدن سومر در غرب بزرگترین تمدن بشری در شرق در هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.