خداییان درگردهمایی طرح ساماندهی اسناد و پرونده‌های مختومه دادگستری‌های سراسر کشور؛

قوه قضاییه مکلف به ثبت الکترونیکی سالانه 15 میلیون پرونده شده است

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه مکلف شده است هر ساله ۱۵ میلیون پرونده را به صورت الکترونیکی ثبت و ساماندهی کند.

ثبت 115میلیون پرونده در قوه قضاییهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه درگردهمایی یک‌روزه مدیران و مسئولان طرح ساماندهی اسناد و پرونده های مختومه دادگستری های سراسر کشور، سازمان‌های و واحد های تابعه قوه قضاییه که امروز(یکشنبه) در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه در رابطه با ساماندهی اسناد قوه قضاییه، اظهار داشت: از زمانی که در کشور ما دادگستری به شکل فعلی تشکیل شده است هر ساله تعداد زیادی پرونده تشکیل، مختومه و راهی بایگانی  شده است و برخی از این پرونده ها بعضا حاوی اسناد مهم شخصیت ها هستند.

وی افزود: در لابه لایی این پرونده ها اسناد مهم ملی وجود داشت و به لحاظ اینکه بایگانی قوه قضاییه از استاندارد لازم برخوردار نبود به مرور زمان از بین می‌رفتند.

خداییان افزود: حتی پیدا کردن یک سند از بین میلیون ها سند مشکل بود که خوشبختانه ساماندهی اسناد در قوه قضاییه آغاز شد زیرا حدود 159میلیون پرونده که در دادگستری ها وجود دارد و هر روز هم به تعداد آنها افزود می شود و مهم ترین بخش هر دادگستری ها را بخش بایگانی آنها تشکیل می دهد که گاهی اوقات به دلیل نبود فضای لازم دادگستری ها اقدام به انتقال پرونده ها در سوله هایی خارج از دادگستری می کردند که به مرور زمان آب به داخل اسناد نفوذ می کرد.

معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: باتصویب ماده 131 از برنامه چهارم بایگانی و ساماندهی اسناد قوه قضاییه شکل گرفت که از 159میلیون پرونده 115میلیون پرونده پالایش و حدود 99درصد پرونده ها ثبت الکترونیکی شد و در حین انجام این کار به اسناد مهمی دست پیدا کردیم که براساس آنها می توان کتاب های زیادی نوشت و چندین فیلم ساخت زیرا این اسناد تاریخ کشور و مردم ما هستند.

وی افزود: تا امروزحدود 86 درصد پرونده‌ها پالایش و 60 درصد پرونده‌ها در سیستم ثبت شده است و در طول مدت ساماندهی اسناد در قوه قضاییه هر سال قوه قضاییه در بین دستگاه های مختلف دستگاه برتر شناخته شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه بیان داشت: بعد از اینکه سیستم الکترونیکی ثبت اسناد در قوه قضاییه شکل گرفت باید تمام محتویات پرونده‌ها ثبت الکتریکی شود که فعلا ما در این قسمت با مشکل مواجه هستیم و  امیدواریم به زودی مرتفع شود.

خداییان گفت: قوه قضاییه مکلف شده است هر ساله ۱۵ میلیون پرونده را به صورت الکترونیکی ثبت و ساماندهی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار