مشکلات اسکلتی عضلانی گردن؛ گریبانگر دبیرستانی‌ها/ درمان رایگان سردردهای گردنی در دانشکده توانبخشی

سن ابتلابه اختلالات اسکلتی عضلانی و سردردهای گردنی در کشور ما به سنین پایین‌تر نزول کرده و این عارضه در اواخر دبیرستان و دانشگاه بروز می‌کند.

ام البنین عباسپور دانشجوی دکترای تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سردرد گردنی در حدود ۲۰ درصد سردردهای بیماران را در بر می‌گیرد که در جوامع مختلف شیوع سردرد گردنی در زنان بیشتر از مردان است، به طوری که توزیع جنسیتی آن ۴ به ۱ در زنان نسبت به مردان است.

وی اظهارداشت: سردرد با منشأ گردنی سردردهایی هستند که به دلیل مشکلات اسکلتی عضلانی در گردن به ویژه در ناحیه بالایی گردن اتفاق می‌افتد و به علت به هم پیوستن اعصاب این ناحیه هر گونه درگیری، درد و اختلال در عضلات اعصاب مفاصل و بافت نرم ناحیه گردن علایم سردرد گردنی را تولید خواهد کرد و معمولا فرد سردرد یک طرفه‌ای را با شدت متوسط احساس می کند. 

عباسپور گفت: سن شیوع سردردهای با منشأ گردنی در ایران بررسی نشده، ولی طبق آمار این سن بین ۳۳ تا ۴۳ سالگی در مقالات خارجی ذکر شده که متاسفانه استفاده از موبایل‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها در وضعیت‌های نامناسب سر و گردن شیوع و سن بروز این بیماری را در کشورمان افزایش داده است. 

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: معاینه بالینی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین راه تشخیص است که در صورت شناسایی درست می‌توان به راحتی این بیماری را درمان و عوارض و ناتوانی ناشی از آن را از بین برد.

عباسپور با تاکید بر نقش فیزیوتراپی گفت: در این میان فیزیوتراپی راه گشاست و به راحتی با به کار گیری تکنیک‌های دستی و راههای کاهش علایم، درمان اختلال و مشکلات عملکردی عضلانی یا مفصلی به راحتی می‌توان علت را از بین برد و از اتلاف هزینه و از دست دادن ساعات کاری مفید در جامعه کاست.

وی اظهار داشت: هم اکنون در دانشکده‌های توانبخشی توجه ویژه‌ای به این عارضه شده و طرح‌های تحقیقاتی با هدف ارزیابی و درمان رایگان سردرد با منشأ گردنی در مدت محدود در اختیار شهروندان است.

این فیزیوتراپیست افزود: مطالعات نشان داده که این سن در کشور کاهش پیدا کرده و در اواخر دبیرستان و دانشگاه بروز می‌کند که اغلب به دلیل وضعیت نادرست و استفاده طولانی از موبایل و کامپیوتر است. 

وی با تاکید بر نقش پیشگیری گفت: انجام تمرینات کششی قبل از شروع کار، توجه به ارگونومی محیط، قرار گرفتن در موقعیت درست، دوری از حالت ثابت و طولانی نادرست می‌تواند تا حد زیادی از این عارضه کم کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار