اصفهان؛

مراسم "اسفند ملتی" نماد همدلی و نوع دوستی

مردم شهر بافران در آخرین جمعه بهمن ماه، آیین «اسفند ملتی» را با شور و شوق اجرا کرده و به خانه های صاحبان عزا در این سال رفته و از آنان دلجویی می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ایرانیان از دیرباز به نوع دوستی و همدلی شهره هستند. همین امر موجب شده تا بسیاری از آداب و رسوم و مراسم اجتماعی در ایران شکل بگیرد که نمونه های آن در سایر نقاط جهان کمتر قابل مشاهده است.

از جمله این آداب اجتماعی، مجموعه سنت های عزاداری و غمخواری با صاحبان عزا است که آیین ختم، سومین، هفتمین و چهلمین روز درگذشت اموات نمونه های آن هستند.

این گونه برنامه ها در هر نقطه از ایران با آداب و رسوم خاص خود و مبتنی بر ویژگی های آن منطقه شکل گرفته است.

شهر بافران با تاریخ کهن خود از این قاعده مستثنی نبوده و از دیرباز برنامه های ویژه عزاداری و همدلی با صاحبان عزا در این شهر شکل گرفته است.

اسفند ملتی» بافران، نماد همدلی و نوع دوستی

یکی از این رسوم ویژه در بافران با نام «اسفند ملتی» شناخته می شود که به منظور خارج کردن رخت عزا از تن صاحبان عزا و آماده کردند آنان برای عید نوروز انجام می شود.

بدین صورت که در آخرین جمعه بهمن تمام مردم شهر دسته دسته و گروه گروه به منازل تازه درگذشتگان در یک سال اخیر رفته و ضمن همدردی و عرض تسلیت، آنان را مهیای بیرون آوردن رخت عزا و آماده شدن برای خانه تکانی و عید نوروز می کنند.

اسفند ملتی» بافران، نماد همدلی و نوع دوستی

علت نامگذاری این مراسم به «اسفند ملتی» این است که بنابر تقویم کشاورزی قدیم، ماه های سال ۳۰ روزه بوده و روز اول اسفند این تقویم ۶ روز زودتر از اول اسفند تقویم شمسی است. لذا ۲۴ بهمن در تقویم شمسی اولین روز اسفند در تقویم ملتی خواهد بود.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار