لزوم بهبود بانک‌های خون بیمارستانی در کشور/ شاخص اهدای خون در ایران مشابه کشورهای پیشرفته دنیا است

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حوزه انتقال خون اقدامات خوبی صورت گرفته گفت: با اعتباربخشی در حوزه انتقال خون شاهد تحول در بانک‌های خون بیمارستانی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر پور فتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون در سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستانی که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه کار بزرگی در معاونت درمان وزارت بهداشت و در قالب طرح تحول سلامت در حوزه انتقال خون صورت گرفت، گفت: سنجه‌های مرتبط با انتقال خون بیمارستانی به عنوان سنجه‌های مستقل و تاثیرگذار در اعتباربخشی بیمارستان‌ها دیده شد که در نتیجه آن در سال آینده شاهد رشد و توسعه در حوزه بانک‌های خون بیمارستانی هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت نامناسب بانک‌های خون بیمارستانی در گذشته گفت: 50 درصد چرخه انتقال خون در بیمارستان‌ها است، در گذشته وضعیت بانک‌های خون بیمارستانی اسفناک بود و این بانک‌ها عموما به عنوان تبعیدگاه بیمارستانی شناخته می‌شد که مدیران بیمارستان‌ها نگاهی به تجهیزات و ملزومات بانک خون‌های بیمارستانی نداشتند.

وی اظهار داشت: شاخص اهدای خون در کشورهای در حال توسعه 13 واحد به ازای هر هزار نفر است که در کشور ما این شاخص 27 واحد به ازای هر هزار نفر بوده و در حد کشورهای پیشرفته هستیم.

پورفتح‌الله عنوان کرد: در زمینه سلامت خون و فرآورده‌های آن دستاوردهای بزرگی در کشور داشتیم و 2 و نیم میلیون پلاسمای مازاد را به شرکت‌های آلمانی فرستاده و داروهای حاصل از این پلاسماها به کشور بازگشتند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: شاخص‌های HIV و انواع هپاتیت در 2 و نیم میلیون اهدا کننده خون در کشور ما که عدد بسیار بالایی است هم سطح اهدا کنندگان کشورهای اروپایی بوده و این شاخص در کشور ما بهتر از آمریکا است.

وی عنوان کرد: پلاسمای مازاد ما که برای تبدیل به دارو شدن به کشورهای اروپایی فرستاده می‌شوند باید استانداردهای لازم را از کشور مبدا کسب کنند، ما اکنون توانسته‌ایم استانداردهای اروپایی در زمینه اهدای خون در کشور را کسب کنیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه متاسفانه در چرخه انتقال خون در حوزه بیمارستانی دچار مشکل هستیم، گفت: بیشتر خطاها در بیمارستان‌ها صورت گرفته و به همین سبب لزوم شناسایی بیمار، سازگاری و تعیین هویت خون وی باید انجام شود.

وی افزود: سال گذشته آیین‌نامه کمیته انتقال خون بیمارستانی تجدیدنظر و ابلاغ شد یکی از نکات مهم در آیین‌نامه مدیریت خون بیمار است که به همین منظور سرویس انتقال خون بیمارستانی در بیمارستان‌ها ایجاد کردیم.

رییس سازمان انتقال خون اظهار داشت: باید در عرصه انتقال خون به صورت محافظه‌کارانه عمل کنیم و این کار با همکاری افراد فعال در بانک خون بیمارستانی و فعال شدن کمیته‌های انتقال خون به کمک اصلاح فرآیندهای مرتبط با این بانک به ارتقا سلامت بیماران صورت می گیرد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار