تعرفه گذاری ۱۴ خدمت انتقال خون در کشور/ پایان اعتباربخشی بیمارستان‌ها تا اردیبهشت 96

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره تعرفه گذاری ۱۴ خدمت انتقال خون در کشور گفت: تعرفه گذاری خدمات و اعتباربخشی انتقال خون در چارچوب اعتبار بخشی بیمارستان‌ها دستاورد مهمی در این حوزه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در همایش بانک خون بیمارستانی در سالن همایش‌های رازی با بیان اینکه در چند سال اخیر در دولت یازدهم و در قالب طرح تحول سلامت اتفاقات خوبی در حوزه درمان رویداده، گفت: در حوزه انتقال خون شاهد دستاوردهای بزرگی بودیم دو اتفاق بزرگ با همکاری حوزه درمان و سازمان انتقال خون صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تعرفه گذاری خدمات انتقال خون و فرآوردهای خونی و اعتبار بخشی طب انتقال خون در چارچوب اعتبار بخشی بیمارستان‌ها دو دستاورد بسیار مهم در دولت یازدهم در این حوزه بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: ۱۴ خدمت انتقال خون تعرفه گذاری شده تا درمان بهتر بیماران، ایمنی و تکریم آنان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

آقاجانی با بیان اینکه نسل نوین اعتبار بخشی از دوم بهمن ۹۵ آغاز شده افزود: تاکنون فرآیند اعتبار بخشی۳۰۰ بیمارستان انجام شده و تا اردیبهشت سال آینده همه بیمارستان‌ها اعتبار بخشی می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: در نسل نوین اعتبار بخشی به حوزه انتقال خون به طور مستقل توجه شده که با ورود محور انتقال خون به اعتبار بخشی شاهد ارتقای صنعت و طب انتقال خون و در نتیجه آن سلامتی و ایمنی بیماران هستیم.

وی اظهار داشت: در کشور ما اهدای خون رایگان انجام شده و خون به بیماران نیز رایگان تزریق می‌شود، اما فرآورده‌های خونی و تولید آن‌ها هزینه بر بوده لذا تعرفه گذاری موجب رشد، توسعه و بهبود کیفیت در زمینه انتقال خون می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه همان گونه که ایجاد سازمان انتقال خون ۴۰ سال پیش دستاورد مهمی در کشور در این زمینه بوده، گفت: تعرفه گذاری مانند ایجاد سازمان انتقال خون نقطه عطفی در تاریخ انتقال خون کشور محسوب می شود.

آقاجانی عنوان کرد: اهدای خون رایگان در کشور ما سنت ارزشمندی است که نه تن‌ها نیاز مردم را به خون تامین می‌کند بلکه حامل پیام مهربانی اهدا کنندگان نیز بوده و وظیفه دستاندرکاران انتقال خود در برابر آن تامین و امانت داری در مصرف فرآورده‌های خونی است. 
 
وی با تاکید بر اینکه بهترین ابزار برای رشد و ارتقای خدمات بیمارستانی و کاهش خطاهای پزشکی اعتبار بخشی است، افزود: اعتبار بخشی نوعی ارزشیابی سیستماتیک و جامع بوده که هر ساله بیمارستان‌ها بر اساس آن رتبه بندی می‌شوند. 
 
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در زمینه اعتبار بخشی سابقه ۱۰ ساله در کشور دارد و امروزه در سطح منطقه امرو با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در اعتبار بخشی جایگاه خوب و شناخته شده‌ای داریم. 
 
وی با بیان اینکه بهترین روش برای امن‌تر شدن بیمارستان و ارائه خدمات بهتر استفاده از اعتبار بخشی است، گفت: در دولت یازدهم در معاونت درمان توجه ویژه‌ای به این حوزه شد و دریافتیم اعتبار بخشی نیاز به آسیب شناسی و رفع چالش‌های آن دارد. 
 
آقاجانی با اشاره به برخی چالش‌های نسل گذشته اعتبار بخشی عنوان کرد: تعداد زیاد سنجه‌ها، تمرکز بیشتر بر مستند سازی و دور کردن کارکنان از بالین بیماران، فقدان الزامات کیفی برنامه نظام سلامت، سهم پایین ایمنی بیمار و هتلینگ در استاندارد‌ها، رویکرد بخشی و جزیره ای به کیفیت و کم توجه‌ای به کار گروهی، آموزش نا کافی و عدم استقلال ارزیابان از مجریان، نبود سامانه الکترونیک و اشکال در مدیریت اطلاعات،رویکرد بازرسی و کندی روند اعتبار بخشی از چالش‌های اعتبار بخشی در نسل گذشته بوده است. 
 
معاون درمان وزارت بهداشت، اظهار داشت: به منظور بهبود اعتبار بخشی و رفع چالش‌ها آن پروژه بازنگری را آغاز کردیم، بازنگری استاندارد‌ها با 123 استاد خبره از اردیبهشت ۹۴، تدوین و ابلاغ کتاب راهنمای اعتبار بخشی، آموزش مدیران ارشد بیمارستان‌های کشور و6 هزار و 200 مدیر بیمارستانی در ۱۰ قطب، تربیت ۳۰۰ ارزیاب حرفه‌ای، راه اندازی سامانه الکترونیکی اعتبار بخشی و انجام ارزیابی داخلی از اقدامات صورت گرفته در بازنگری اعتبار بخشی بوده و پس از پایان اعتبار بخشی همه بیمارستان‌ها در تلاش هستیم تا تائیدیه بین المللی از انجمن بین المللی اعتبار بخشی کسب کنیم. 
 
وی با اشاره به ویژگی‌های نسل سوم اعتبار بخشی عنوان کرد: محوریت ایمنی بیمار و تمرکز بیشتر در حقوق بیماران کاهش منطقی حجم استاندارد و حذف مستند سازی غیر ضروری، جایگزینی عمل گرایی به جای مستند محوری، اهتمام بر کار گروهی و همچنین وظیفه محوری به جای بحث محوری، توجه به برنامه ریزی و توسعه کیفیت بر همه ابعاد عملکرد بیمارستان، امکان مدیریت اطلاعات کشوری، دانشگاهی و منطقه‌ای با استفاده از سامانه الکترونیک از ویژگی‌های نسل سوم اعتبار بخشی هستند. 
 
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: جایگاه ویژه طب انتقال خون در نسل سوم اعتبار بخشی دیده شده است، پیامد اصلی نسل نوین اعتبار بخشی ارتقای ایمنی بیمار بوده و محور طب انتقال خون در آن یکی از کلیدی‌ترین تضمین کننده‌های ایمنی بیماران است، افزون بر این منشا غالب خطاهای پزشکی منجر به مرگ و میر مداخلات جراحی و عوارض تزریق خون غیر استاندارد است. 
 
آقاجانی با اشاره به اهداف اصلی در استانداردهای نسل نوین اعتبار بخشی در محور طب انتقال خون، گفت: اتخاذ روش‌های صحیح و ایمن در مراحل تامین، نگهداری و جابجایی فرآورده‌های خونی، مدیریت کنترل کیفی آزمایشات، صیانت از فرآورده‌های خونی از مبدا تا مقصد، ارائه مشاور به پزشک برای استفاده بهینه از فرآورده‌های خونی، مدیریت و برنامه ریزی کمیته طب انتقال خون در بیمارستان، توانمند سازی کارکنان بالینی و بانک خون از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی مداوم از اهداف مهم در استانداردهای اعتبار بخشی نوین محسوب می‌شود. 
 
وی  با تاکید بر ادامه راه اعتبار بخشی و طب انتقال خون در بیمارستان‌ها یادآور شد: توسعه و پیاده سازی جامع، ارتقای مدیریت اطلاعات طب انتقال خون در سامانه و کاهش مستندات کاغذی، بهبود مدیریت مصرف فرآورده‌های خونی با رویکرد کار گروهی کارکنان بالینی و بانک خون، ارتقای ایمنی بیماران با محوریت مدیریت و برنامه ریزی کمیته طب انتقال خون از اقداماتی است که در ادامه اعتبار بخشی در این حوزه صورت می‌گیرد. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار