تلویزیون سوئیس: بازگشت بزرگ ایران به عرصه بین‌المللی پس از لغو تحریم‌ها

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی سوئیس نوشت ایران یک سال بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی، بازگشت بزرگی به عرصه‌های بین‌المللی داشته است.

تلویزیون سوئیس: بازگشت بزرگ ایران به عرصه بین‌المللی پس از لغو تحریم‌هایشبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه تلویزیونی سوئیس ( آر.ت.اس) نوشت جمهوری اسلامی ایران یک سال بعد از لغو تحریم‌ها در حالی که دولت جدید آمریکا آن را در کنار داعش به عنوان «دشمنان اصلی» این کشور نامیده است، بازگشت بزرگی به صحنه بین‌المللی دارد.

در این گزارش آمده است:  مشارکت ایران در مناقشه سوریه در کنار روسیه و ترکیه نشان می‌دهد که این کشور  با حمایت ولادیمیر پوتین، که تهران را شریک راهبردی اش قرار داده است، می‌خواهد تمام کارت‌های خود را در مقابل رقیب سعودی‌اش بازی کند. ایران بالاخص می خواهد بیشترین بهره را از توافق هسته‌ای تاریخی ژوئیه (تیر) گذشته کسب کند. 

این پایگاه اینترنتی افزود: نتایج این توافق قبلا در درآمدهای نفتی ظاهر شده است. در سال 2016 میزان صادرات نفت ایران دو برابر شده است. مطابق آمار سازمان اوپک، تولید نفت ایران به سطح قبل از تحریم ها یعنی حدود 3.9 میلیون بشکه در روز رسیده است و ایران در نظر دارد این تولید را تا سال 2021، به 5 میلیون برساند. 

در ادامه گزارش این پایگاه خبری آمده است: با این حال آثار این مهم هنوز در زندگی مردم ایران خیلی محسوس نیست. ایران که چهارمین دارنده طلای سیاه در جهان است، عمده منابع درآمدی‌اش از نفت و گاز به دست می‌آید. 

محمد رضا جلیلی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسایل ایران، عقیده دارد که مردم ایران به طور غیر مستقیم از آثار توافق هسته‌ای بهره‌مند شده است. به عقیده وی، وضعیت اقتصادی کشور بهتر شده و تورم کاهش یافته است، اما مردم به طور مستقیم آثار مثبت لغو تحریم‌های هسته‌ای را احساس نمی‌کنند. جلیلی عقیده دارد هنوز برای رسیدن به این نقطه زود است. وی سال 2017 را سال شکوفایی اقتصادی ایران می‌داند. به عقیده وی، تنها مساله و مشکل ایران برای حضور بیشتر و شکوفاتر در صحنه بین‌المللی سیاست خارجی ناشناخته دونالد ترامپ است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار