بیرجند؛

باغ اکبریه بیرجند یادگار دوره زندیه+تصاویر

باغ و عمارت اکبریه مکان تاریخی در بیرجند که به باغ موزه تبدیل شده است.

جواد سیروسی کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:به فاصله 4/5 کیلومتری از شهر قدیم بیرجند حکام منطقه برای استقرار پرسنل اداری خود اقدام به ساخت باغ حکومتی کردند.

وی افزود:این مکان تاریخی که باغ و عمارت اکبریه نام دارد در حال حاضر تبدیل به یک باغ موزه شده است که بخش های مختلفی دارد .

جواد سیروسی گفت: قسمت اصلی باغ و عمارت اکبریه یک گنبد بسیار زیبا دارد با نام گنبد کلاه فرنگی،که تمام عناصر معماری ایرانی را به نمایش گذاشته است.

کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند افزود: موزه مردم شناسی نیز برای بیشتر افراد بازدید کننده دارای جذابیت است چرا که به معرفی فرهنگ،صنایع دستی، مشاغل و آیین های سنتی منطقه بیرجند پرداخته است.

وی شاخص ترین بخش در موزه مردم شناسی را بخشی به نام پنبه های مله عنوان کرد و اظهار کرد:در اصطلاح خراسان جنوبی به خاک رس مله می گویند که در موزه مردم شناسی جا نمازهای مله در سه رنگ مختلف مله ،نرمه،پاکه وجود دارد.

جواد سیروسی گفت:در بخش باستان شناسی نیز سکه ها بیشترین آثار را به خود اختصاص دادند از جنس نقره بوده و از دوره سلوکیه تا دوره قاجاریه قدمت دارند.

کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند افزود:در موزه مشاهیر نیز به معرفی شخصیت های علمی،ادبی،مذهبی و پدران علم خراسان جنوبی پرداخته شده است.

وی گفت:قسمت دیگری از این باغ نیز به نمایشگاه فرش اختصاص یافته است که 10 تخته فرش از اداره کل اوقاف تحویل و در آنجا به نمایش گذاشته شده است

که اداره کل میراث فرهنگی در تلاش است با گرفتن مجوز ،این نمایشگاه را به موزه فرش تبدیل کند.

جواد سیروسی افزود:در بخش دیگری از باغ ،کتابخانه تخصصی اداره کل میراث فرهنگی است که دارای 8 هزار جلد کتاب در موضوعات هنری و تاریخی است.

کارشناس و راهنمای موزه مردم شناسی بیرجند گفت:باغ و عمارت اکبریه یکی از 9 باغ ایرانی است که ثبت جهانی شده و در سال 2011 میلادی نیز به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.

ساخت یک باغ حکومتی در اواخر دوره زندیه


ساخت یک باغ حکومتی در اواخر دوره زندیه


ساخت یک باغ حکومتی در اواخر دوره زندیه


ساخت یک باغ حکومتی در اواخر دوره زندیه


ساخت یک باغ حکومتی در اواخر دوره زندیه

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.